نگاهی گذرا، وجامع به رویکرد اثری در تفسیر المیزان
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنی
1 -
کلید واژه:
چکیده مقاله :
تفسیر اثری در جهان اسلام، بویژه در مکتب تشیع، پیشینه ای تاریخی دارد، که درخور پژوهش هایی گسترده، وعمیق می باشد.در این میان دو تفسیر اثری شیعی برجسته که نخستین آن البرهان، اثر سیدالبحرانی، ودیگری نورالثقلین، اثر شیخ الحویزی است، برای همه اهل تحقیق آشنا می باشد.هر دو مفسر یاد شده از بزرگان مفسرین قرن یازدهم بشمار می آیند.پس از این دو، مدتی مدید در حدود سه قرن یا بیشتر، این رویکرد متوقف شد، تا اینکه سرانجام در آسمان تفسیر اثری شیعی، سومین ستاره پدیدار شد، وبا ظهور خود، به برهان استوار رهنمون گشت، وبا انوار استدلالی خود، سرآمد جهانیان شد.این تفسیر المیزان نام دارد که بکوشش مفسر بزرگ، علامه سیدمحمد حسین طباطبایی رحمة الله علیه، مدون گردید.نویسنده این مقاله بر آن است این تفسیر بزرگ را که به گفته پیشینیان، همچون خورشید نیمروز است، مورد بررسی قرار دهد.
Interpretation or Tafsir has a historical record in Islam. Two Shia Tafsirs among those are of significant importance; one is Al Borhan by Al Bahrani and the other is Nour Al Thaghalein by Sheikh Al Havizi. Both interpreters (Mofassers) were familiar and lived in eleventh century. Their approaches had been stop for about three centuries and then another Shia work appeared; called Tafsir Al Mizan which was written by a great interpreter (Mofasser), Mohammad Hossein Tabatabaei. The present article attempts to study this great writing.
القرآن الکریم.
نهج البلاغهًْ.
ا لبحرانی، العلامهًْ السید هاشم الحسین. لاتا. البرهان فی تفسیر القرآن. تصحیح: محمود بن جعفر الموسوی
الرزندی، ویحی یا للهبن کریم الله التفرشی البازرجانی. طهران: آفتاب.
ب لخی، مولانا جلال الدین محمد. 1387 . مثنوی معنوی، بر اساس نسخه نیکلسون، بهکوشش سعید حمیدیان. چاپ چهارم. تهران: قطره.
الذهبی، محمد حسین. 1976 م. التفسیر والمفسرون. الطبعهًْ الثانیهًْ. بیروت: دارالکتب الحدیثهًْ.
ا لزرکشی، الإمام بدرالدین محمد بن عبدالله. 1972 م. البرهان فی علوم القرآن. تحقیق: محمد أبوالفضل
إبراهیم. الطبقه الثانیهًْ. بیروت: دار المعرفهًْ.
ا لسیوطی، جلال الدین عبدالرحمن. 1967 م. الإتقان فی علوم القرآن. تحقیق: محمد أبوالفضل إبراهیم.
القاهرهًْ: لانا.
الصادقی الطهرانی، محمد. 1419 ق. البلاغ فی تفسیر القرآن بالقرآن. الطبعهًْ الأولی. قم: إسماعیلیان.136 فصلنامة فدک
الصالح، صبحی. 1983 م. مباحث فی علوم القرآن. الطبعهًْ الخامسهًْ عشرهًْ. بیروت: دار العلم للملایین .
ا لطباطبائی، العلامهًْ السید محمد حسین. لاتا. المیزان فی تفسیر القرآن. قم: جماعهًْ المدرسین فی الحوزهًْالعلمیهًْ.
ا لطبرسی، أمی نالإسلام الشیخ أب وعل یالفض لبن الحسن. 1986 م. مجمع البیان لعلوم القرآن )مجمع
البیان فی تفسیر القرآن(. تحیق وتعلیق: السید هاشم الرسولی المحلاتی. الطبعهًْ الأولی. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
ا لطوسی، شیخ الطائفهًْ الشیخ أبو جعفر محمد بن الحسن. لاتا. التبیان الجامع لعلوم القرآن )التبیان فی تفسیر القرآن(. تحقیق : أحمد حبیب قصیر العاملی. بیروت: لانا.
العروسی الحویزی، العلامهًْ الشیخ عبدالعلی بن جمعهًْ. 1383 . نور الثقلین. تصحیح وتعلیق: السید هاشم
الرسولی المحلاتی. الطبعهًْ الثانیهًْ. قم: المطبعهًْ العلمیهًْ.