بررسی معنای «کتاب الله» در خطبههای 17 و 147 نهج البلاغه
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنیمهدی حیاتی 1 * , محمد حسن رستمی 2 , عباس اسماعیلی زاده 3
1 - استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز (نویسنده مسئول)
2 - دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
3 - دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
کلید واژه: مصحف امام علی(ع), کتاب, وحی بیانی, نهج البلاغه, وحی قرآنی,
چکیده مقاله :
چکیده دوحدیث در خطبههای 17 و 147 نهج البلاغه ذکر شده که از قول امیرمؤمنان (ع) تحریف را به کتاب الله نسبت می-دهند، این دو روایت مورد استناد موافقان تحریف قرآن قرار گرفته است؛ با توجه به اهمیت موضوع، لازم است از لحاظ محتوایی و دلالی مورد بررسی قرار گیرند. پرسش اصلی این که منظور از تحریف و منظور از کتاب در این روایات چیست؟ این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای صورت پذیرفته و هدف از آن بررسی دلالی و متنی روایات مذکور است. نتایج به دست آمده از آن روشن میسازد که محتوای مصحف حضرت(ع) از جنس وحیانی بوده و شامل تنزیل و تأویل میباشد، یعنی علاوه بر وحی قرآنی، وحی بیانی نیز در حاشیه مصحف حضرت ثبت شده بود. امیرمومنان (ع) به آن مجموعه واژه کتاب الله اطلاق کرده است. پس واژه کتاب اعم از واژه قرآن بوده و رابطه بین کتاب و قرآن، عموم و خصوص مطلق است. و منظور از تحریف حذف وحی بیانی از کتاب الله است. از خلال بررسی این حدیث معنای واژه کتاب در حدیث ثقلین نیز روشن میگردد.
Abstract Two hadiths are mentioned in sermons 17 and 147 of Nahj al-Balagha, which attribute "distortion" to the "Book of Allah" according to the words of the Amir of the Faithful (AS). Due to the importance of the issue, it is necessary to examine them in terms of content and brokerage. The main question is what is meant by "distortion" and what is meant by "book" in these narrations? This research was done in a descriptive-analytical way and using library sources, and its purpose is to examine the meaning and text of the said narrations. The results obtained from it make it clear that the content of Hazrat's Mushaf (PBUH) is of a revelation nature and includes interpretation and interpretation, that is, in addition to Quranic revelation, verbal revelation was also recorded in the margin of Hazrat's Mushaf. Amir Mominan (a.s.) called that collection the word "Book of Allah". Therefore, the word "book" is the same as the word "Qur'an" and the relationship between the book and the Qur'an is absolute. And the meaning of "distortion" is the removal of expressive revelation from the Book of Allah. By examining this hadith, the meaning of the word "book" in the hadith of Saqlain is also clarified.