بررسی اختلاف دیدگاه مفسران در اجزا و دلالت آیه ۳۵ سوره محمد و نسبت آن با آیه ۶۱ سوره انفال
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنی
سمیه اهوارکی
1
,
نصرت نیلساز
2
*
,
محمد حسین رجبی دوانی
3
,
نهله غروی نایینی
4
1 - گروه علوم قرآن و حدیث ، دانشگاه تربیت مدرس ، تهران، ایران
2 - گروه علوم قرآن و حدیث ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس ، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه تاریخ ، دانشگاه جامع امام حسین (ع)،تهران،ایران
4 - هیأت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران(استادتمام)
کلید واژه: ", آیه ۳۵ سوره محمد", , ", آیه ۶۱ سوره انفال", , ", ﴿تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ﴾", , ", صلح ابتدایی", , ", صلح با دشمنان", .,
چکیده مقاله :
مفسران در آیۀ ﴿فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ ﴾ (محمد: 35) از جهات گوناگون دچار اختلاف شدهاند. از جمله در اعراب واژه ﴿تَدْعُوا﴾، معنای ﴿السَّلْمِ﴾، معنای ﴿الْأَعْلَوْنَ﴾، نقش واو در ﴿وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ﴾، نسبت این آیه با آیه ۶۱ سورۀ انفال و همچنین در دلالت آیه اختلاف وجود دارد. این آیه با لحاظ معنای صلح برای ﴿السَّلْمِ﴾ به دلیل ارتباط با مسئله فقهی حکومتی جواز یا عدم جواز صلح با مشرکان، در میان مفسران معرکه آرا بوده است. در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی به نقد و بررسی دیدگاه مفسران پرداخته و به این نتیجه رسیده است که ﴿تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ﴾ به معنی دعوت نکردن به صلح و ﴿الْأَعْلَوْنَ﴾، برتری همیشگی جبهه حق است که به شرط ایمان محقق میشود. آیه ۳۵ سوره محمد از صلح ابتدایی که از روی ضعف و ناچاری انجام میشود نهی میکند و از اینرو دو آیۀ مذکور تعارضی باهم ندارند.
The commentators have differed in the verse فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ)) from various aspects. For example, in ( تَدْعوا) its inflection،The meaning of ،(السَّلْمِ) the meaning of (الاعلون ) the role of (واو) in (وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ) and the relationship of this verse with verse 61 of Surah Anfal. These disagreements have led to differences in the commentators' views on the meaning of the verse. Regarding the meaning of peace for(السَّلْمِ) this verse has been divided among the commentators due to its connection with the governmental jurisprudence issue of the permissibility or impermissibility of peace with polytheists.In this research, with a descriptive-analytical method, the commentators' point of view has been criticized and the conclusion has been reached that (تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ) means not calling for peace and (الْأَعْلَوْنَ) is the eternal supremacy of the front of truth, which is the condition of the believer's faith. will be Verse 35 of Surah Muhammad forbids "initial peace" which is done out of weakness and necessity, and therefore the two mentioned verses do not conflict with each other.