تبارشناسی واژهی «حکیم» در زبانهای سامی با بررسی کاربردهای قرآنی – عهدینی
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنی
ایوب امرائی
1
*
,
محمدعلی همتی
2
1 - عضو هیات علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آیت الله بروجردی
2 - عضو هیات علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
کلید واژه: عهدین, زبان های سامی, قرآن, حکیم,
چکیده مقاله :
یکی از جنبههای مطالعات تطبیقی قرآن و عهدین، پژوهش زبانشناسی تاریخی تطبیقی واژگان این متون است. مادهی (ح ک م) در بیشتر شاخههای زبان سامی با ساختار و معنایی نزدیک به هم وجود دارد. یکی از مشتقات این ماده، واژهی حکیم است که در عهدین و قرآن کاربرد متنوعی دارد. پژوهش حاضر با روش کتابخانهای بر اساس زبان شناسی تاریخی تطبیقی به بررسی ریشهی (ح ک م) در شاخههای زبان سامی با تحلیل ساختاری و معنایی و کاربردهای آن در عهدین و قرآن و یافتن وجوه افتراق و اشتراک پرداخته-است. همچنین معناشناسی واژه مذکور بر اساس روابط همنشینی در قرآن و عهدین نیز بخشی از پژوهش است. نتایج پژوهش نشان میدهد که گسترهی معنایی حکیم در فرایند زمان محدود گردیدهاست. مهمترین وجه اشتراک کاربرد حکیم در عهدین و قرآن توصیف خداوند به این صفت است با این تفاوت که در قرآن 92 بار و در عهدین هر کدام یکبار آمده است.
the Testaments and the Qur'an. However, it has appeared 92 times in the Qur'an and one time in the TestamentsThe root (Hokm) exists in most branches of the Semitic language with a similar structure and meaning. One of the derivatives of this root is the word "Hakim" which has various usages in the Testaments and the Qur'an. This study using a library-based method on comparative historical linguistics examined the root of (Hokm) in the branches of the Semitic language with structural and semantic analysis and its applications in the Testaments and the Qur'an and finding the differences and commonalities. Additionally, this study examines the semantics of the given word considering the cohabitation relationships in the Qur'an and the Testaments. Results evidenced that the semantic ranges of "Hakim" have been restricted over time. Moreover, the findings indicated that the word “Hakim” has been used to describe God in both the Testaments and the Qur'an. However, it has appeared 92 times in the Qur'an and one time in the Testaments.