مصرف و مصرف گرایی از دیدگاه قرآن
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنی
منیژه شجری
1
,
نرگس کشتی آرای
2
*
,
علیرضا یوسفی
3
1 - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم وتربیت،دانشکده علوم تربیتی روانشناسی،دانشگاه آزاداسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)،اصفهان،ایران
2 - دانشیار دانشکده علوم تربیتی روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحداصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران(نویسنده مسؤل)
3 - استاد گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
کلید واژه: اسراف, قرآن, تبذیر, اقتار,
چکیده مقاله :
هدف کلی از انجام این پژوهش، مصرف و مصرف گرایی از دیدگاه قرآن است که با استفاده از تحلیل محتوا با نظام مقولهبندی قیاسی انجام گردید. در این پژوهش رفتارهای مصرفی در قرآن کریم همانند (زیادهروی در تمام امور، عدم تکبر و آثار مخرب آن،عدم اسراف در اعمال و گفتار، عدم ظلم به دیگران و ...) با توجه به تفاسیر قرآن استخراج شده است. حوزه پژوهش کتب تفاسیر قرآن و منابع دیجیتال بود که به روش نظری نمونهگیری شدند. ابزار گردآوری اطلاعات فیشهای محقق ساخته بود. برای کدگذاری دادهها از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی و برای تحلیل دادهها از نظام مقولهبندی قیاسی استفاده گردید. نتیجهی حاصل از رفتارهای مصرفی در قرآن و آثار تربیتی آن در ابعاد فردی و اجتماعی که خود شامل ابعاد مختلفی می باشد میشدند نشان داد که میان رفتارهای مصرفی و آثار تربیتی جهت ساختن انسانهایی عامل به دستورات قرآن (عباد الرحمان) ضروری میباشد.
The general purpose of this study is consumption and consumerism from the perspective of the Qur'an, which was done using content analysis with a deductive categorization system. In this study, consumer behaviors in the Holy Quran such as (excess in all matters, lack of arrogance and its destructive effects, extravagance, lack of extravagance in actions and speech , etc.) according to the interpretations of the Holy Quran Has been. The field of research was books of Quranic commentaries and digital sources that were sampled theoretically. The data collection tool was researcher-made files. Open, axial and selective coding methods were used for data coding and deductive categorization system was used for data analysis. The result of consumer behaviors in the Qur'an and its educational effects in individual and social dimensions,showed that between consumer behaviors and educational effects is necessary to make human beings acting according to the commands of the Qur'an.
_||_