تأثیر خرد سازمانی بر اخلاق حرفهای با نقش میانجی فرهنگ سازمانی (مورد مطالعه: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران)
محورهای موضوعی : مدیریتبهزاد شوقی 1 , شیما شعله کار 2
1 - نویسنده مسئول، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
hasanzadeh@iausaghez.ac.ir
2 - گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران. ) sh.sholekar@yahoo.com
کلید واژه: کلمات کلیدی: خرد سازمانی, اخلاق حرفه ای و فرهنگ سازمانی,
چکیده مقاله :
چکیدهاین پژوهش با هدف بررسی تاثیر خرد سازمانی بر اخلاق حرفه ای با نقش میانجی فرهنگسازمانی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران انجام شد. روش پژوهش برحسب هدفکاربردی، از نظر روش گرداوری دادهها توصیفی همبستگی و همین طور از نظر نوع داده کمی بود. -جامعه آماری پژوهش اساتید هیات علمی واحدهای دانشگاههای آزاد شهر تهران بودند که با استفادهاز محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری و روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای مرحلهای،تعداد 700 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد که همگی اعضای هیات علمی تمام وقت بودند. به-منظور گردآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد خرد سازمانی اشمیت و همکاران (2012) اخلاق حرفه ای کادوزیر (2002) و فرهنگ سازمانی دنیسون (2000)استفاده شد. بهمنظور سنجشروایی از روایی محتوا و سازه و همین طور به منظور سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ وپایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن ابزار اندازهگیری بود. تجزیه و تحلیلدادهها در دو بخش توصیفی و استنباطی انجام شد. توصیف آماری دادهها از طریق میانگین، انحرافمعیار و ... از طریق نرمافزار SPSS-v24 و استنباط آماری دادهها از طریق مدل سازی معادلاتساختاری و به کمک نرم افزار LISREL-v8.80 انجام پذیرفت. نتایج نشان داد، درجه تناسب مدلارائه شده با توجه به مؤلفههای پژوهش مناسب بود؛ خرد سازمانی بر اخلاق حرفه ای با نقشمیانجی فرهنگ سازمانی تأثیر داشت؛ خرد سازمانی بر فرهنگ سازمانی تاثیر داشت (0.87)؛ خردسازمانی بر اخلاق حرفهای تأثیر داشت (0.55)؛ فرهنگ سازمانی بر اخلاق حرفهای تأثیر داشت(0.51).کلمات کلیدی: خرد سازمانی، اخلاق حرفه ای و فرهنگ سازمانی