ارائه الگوی ارزیابی خطمشیهای تامین اجتماعی از طریق نقش میانجی مشارکت عمومی به روش آمیخته اکتشافی
محورهای موضوعی : مدیریتآیت اله شهریاری مزرعه شاهی 1 , مجتبی شاهنوشی 2 , علی رشیدپور 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. آدرس پست الکترونیکی:aiat.shahriary68@gmail.com
2 - نویسنده مسئول، استادیار گروه مدیریت، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. آدرس پست الکترونیکی:mojtabashahnooshi2023@gmail.com
3 - دانشیار، گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
کلید واژه: کلمات کلیدی: مشارکت عمومی, ارزیابی خطمشیها, شفافیت سازمانی و مسئولیتپذیری,
چکیده مقاله :
چکیدههدف این پژوهش ارائه الگوی ارزیابی خطمشیهای تامین اجتماعی با مشارکت عمومی بود. این تحقیقاز نظر هدف کاربردی از نظر روش، کیفی و از نظر زمان، مقطعی است . روش استفاده کیفی، روش دادهبنیاد اشراوس کوربین بود و دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساخت یافته با خبرگان به دست آمد و نوع دادههاشامل دادههای کیفی و کمی است. روش جمعآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمقی و پرسشنامهخبرگان و اساتید دانشگاهی و استخراج از اسناد و مدارک و مبانی نظری پژوهش و با استفاده از نظرخبرگان برای طراحی مدل میباشد. همچنین، به منظور تعیین روایی ابزار سنجش پرسشنامه از رواییمحتوایی )دیدگاه خبرگان ( و روایی سازه با تحلیل عامل اکتشافی و تائیدی است. نتایج تحقیق حاکی ازآن است که اولین قدم برای مشارکت عمومی در ارزیابی خطمشیگذاری؛ مشخص کردن افراد ذینفع درسازمان میباشد، عدم شناسایی منافع گروهی از ذینفعان اصلی، خطر عدم موفقیت فرایند مشارکتذینفعان را به همراه دارد؛ اگر چه دخالت همه ذینفعان در فرآیند تصمیمگیری یکسان نیست، اما همهطرفین باید مشخص و درک شوند. بنابراین تعامل و مدیریت مناسب ذینفعان باید یک بخش اساسی ازوظایف مدیریت سازمانها باشد به طوری که میتوان مدیریت مسائل عمومی را مدیریت پاسخگویی بهذینفعان مختلف سازمانها تعریف کرد.
AbstractThe purpose of this research was to design an assessment model for social security policies with a public participation approach. The method of collecting information is by conducting in-depth interviews with experts and university professors and extracting from documents and theoretical foundations of the research and using experts' opinions to design the model. Also, in order to determine the validity of the questionnaire, content validity (experts' point of view) and construct validity were used using exploratory and confirmatory factor analysis. The research results indicate that the first step for public participation in policy evaluation; Identifying the stakeholders in the organization, not identifying the interests of a group of main stakeholders, brings the risk of failure of the stakeholder participation process; Although the involvement of all stakeholders in the decision-making process is not the same, all parties must be identified and understood. Therefore, the interaction and proper management of stakeholders should be an essential part of the management duties of organizations, so that the management of public issues can be defined as the management of responding to different stakeholders of organizations.
منابع
- قربانی زاده، وجه الله؛ معتضدیان، رسول؛ حسین پور، داود؛ رهبر، عباسعلی) 1411 (. سناریوهای آینده
.214-181 ، مشارکت عمومی در خطمشیگذاری ایران، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 41 ، بهار 1411
- حاجت پور، سارا؛ دانش فرد، کرم اله؛ تابان، محمد؛ امیرنژاد، قنبر) 1798 (. ارائه الگوی ارزیابی موفق
خطمشیهای عمومی سازمان تامین اجتماعی مبتنی بر اخلاق حرفهای، پژوهشهای اخلاقی، سال دهم، شماره
.128-111 ، یک، پاییز 1798
- رحیمی مقدم، فاطمه؛ امیری، مجتبی؛ صفری، حسین؛ خوش چهره، محمد) 1799 (. تحلیلی بر پیادهسازی
خطمشیهای تامین اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه علمی مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی،
.224-199 ، سال دهم، شماره 41 ، پاییز 1799
- شیخ بگلو، زین العابدین؛ تیموریان، کاوه؛ گیوریان، حسن؛ عباس زاده سهرون، یداله) 1799 (. ارائه مدل
مشارکت ذینفعان در خطمشیگذاری عمومی در سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش
.498- پزشکی، نشریه فرهنگ و ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی، سال چهارم، 488
- حاجت پور، سارا؛ دانش فرد، کرم اله؛ امیرنژاد، قنبر؛ تابان، محمد) 1796 (. ارائه مدلی برای ارزیابی خطمشی
عمومی با رویکرد حکمرانی شبکه، فصلنامه خطمشیگذاری عمومی در مدیریت، سال هشتم، شماره بیست و
. هشتم، زمستان 1796
- قیطاسی وند، فاطمه؛ شریف زاده، فتاح؛ کاظمیان، غلامرضا؛ حسین پور، داوود) 1799 (. طراحی الگوی
تدوین خطمشی عمومی با رویکرد حکمرانی شبکهای، فصلنامه علمی – پژوهشی سیاستگذاری عمومی،
.111-83 ، دوره 6، شماره 1، بهار 1799
- سعیدی، لیلا؛ دورانی، امیر) 1793 (. شناسایی و اولویت بندی موانع اجرای خطمشیهای دولتی در حوزه
.88-39 ، ستادی وزارت نفت، خطمشیگذاری عمومی در مدیریت، دوره 9، شماره 71
- ایمانیان، زهرا؛ منوریان، عباس) 1794 (. حکمرانی شبکهای و بررسی موقعیت و چالشهای آن در ایران،
کنفرانس ملی مدیریت دولتی ایران، تهران: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
- شریف زاده، فتاح؛ معدنی، جواد) 1794 (. اصول و مفاهیم پیشرفته دانش خطمشیگذاری عمومی، تهران:
انتشارات واژگان.
-Fedotova, O., Teixeira, L., & Alvelos, H. (2015). Citizens' engagement using communication technologies. In Encyclopedia of Information Science and Technology, Third Edition (pp. 2709-2718). IGI Global.
-Wirtz Bernd, W., Daiser, P. & Binkowska, B. (2018). E-participation: a strategic framework, International Journal of Public Administration, 41:1, 1-12.
فصلنامه مطالعات کمی در مدیریت...................................................................... / 79
-Ianniello, M., Iacuzzi, S., Fedele, P., & Brusati, L. (2019). Obstacles and solutions on the ladder of citizen participation: A systematic review. Public Management Review, 21(1), 21-46.
-Naranjo-Zolotov, M., Oliveira, T., Cruz-Jesus, F., Martins, J., Gonçalves, R., Branco, F., & Xavier, N. (2019). Examining social capital and individual motivators to explain the adoption of online citizen participation. Future Generation Computer Systems, 92, 302-311.
-Newig, J., Challies, E., Jager, N. W., Kochskaemper, E., & Adzersen, A. (2018). The environmental performance of participatory and collaborative governance: A framework of causal mechanisms. Policy Studies Journal, 46(2), 269-297.
-Ghorbanizadeh, V., Sharifzadeh, F., & Motazedian, R. (2015). Analysis the issues of administrative policy implementation, Strategic Management Studies, 19, 67-95.
-Ghorbanizadeh, V., Sharifzadeh, F., & Motazedian, R. (2015). Analysis the issues of administrative policy implementation, Strategic Management Studies, 19, 67-95.
Fedotova, O., Teixeira, L., & Alvelos, H. (2015). Citizens' engagement using communication technologies. In Encyclopedia of Information Science and Technology, Third Edition (pp. 2709-2718). IGI Global.
-Wirtz Bernd, W., Daiser, P. & Binkowska, B. (2018). E-participation: a strategic framework, International Journal of Public Administration, 41:1, 1-12.
فصلنامه مطالعات کمی در مدیریت...................................................................... / 79
-Ianniello, M., Iacuzzi, S., Fedele, P., & Brusati, L. (2019). Obstacles and solutions on the ladder of citizen participation: A systematic review. Public Management Review, 21(1), 21-46.
-Naranjo-Zolotov, M., Oliveira, T., Cruz-Jesus, F., Martins, J., Gonçalves, R., Branco, F., & Xavier, N. (2019). Examining social capital and individual motivators to explain the adoption of online citizen participation. Future Generation Computer Systems, 92, 302-311.
-Newig, J., Challies, E., Jager, N. W., Kochskaemper, E., & Adzersen, A. (2018). The environmental performance of participatory and collaborative governance: A framework of causal mechanisms. Policy Studies Journal, 46(2), 269-297.
-Ghorbanizadeh, V., Sharifzadeh, F., & Motazedian, R. (2015). Analysis the issues of administrative policy implementation, Strategic Management Studies, 19, 67-95.
-Ghorbanizadeh, V., Sharifzadeh, F., & Motazedian, R. (2015). Analysis the issues of administrative policy implementation, Strategic Management Studies, 19, 67-95.