بهینه سازی آمیخته توزیع فروشگاههای زنجیرهای باتاکیدبرمتغیرهای مکانی وفضایی
محورهای موضوعی : مدیریتوحیدرضا میرابی 1 , فریده حق شناس کاشانی 2 , کامبیز شاهرودی 3 , عباس شهنوازی 4
1 - دانشیارگروه مدیریت بازرگانی ،واحدتهران مرکز،دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران
2 - دانشیارگروه مدیریت بازرگانی ،واحدتهران مرکز،دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران
3 - استادیارگروه مدیریت بازرگانی ،واحدرشت،دانشگاه آزاداسلامی ،رشت،ایران
4 - دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت بازاریابی،واحدتهران مرکز،دانشگاه آزاداسلامی ،تهران،ایران
کلید واژه: GIS, ANP, واژه های کلیدی:مکان یابی,
چکیده مقاله :
امروزه مکانیابی فروشگاه های زنجیره ای دربعدکلان امری مهم دربرنامه ریزی وطراحـی شـهریمحسوب می شودازطرف دیگرسرمایه گذاران بخش خصوصی نیزدرصدد شناسایی بهترین مکان جهـتاحداث فروشگاه هستندهدف این مقاله مکان یابی بهینه فروشـگاه هـای زنجیـره ای کـلان شهررشـت،ـمبااسـتفاده ازشـاخص تصــدمعیارهیم گیـری چنـANPـیـزی آینـده مــتفاده در برنامـه ریـجهـت اسـباشد.روش پژوهش توصیفی-تحلیلی وبرای بررسی موضوع ازسیستم های اطلاعـاتی جغرافیـا(GIS)وفرایندتحلیل شبکه ای(ANP)استفاده شده است همچنین برای اولویت بنـدی معیارهـای مشـخصشده ناشی ازبررسی متون ومکان یابی براساس دوفرایندتحلیلی نامبرده شده، ازنرم افـزارSUPPERDECISIONدرکنارARC GISبهره گرفته شده است.بعدازتهیه لایه هـا وانجـام فراینـد تحلیلـی،مکان های مناسب ونامناسب درشهرموردمطالعه تعیین شد به گونه ای که13مکان پیشـنهادی بـرایاحداث فروشگاه زنجیره ای مشخص گردیـد کهبـا احـداثایـنفروشـگاه جدیددرکنارفروشـگاه هـایموجودنسبت سرانه جمعیت به ازای هر فروشگاه به حدود16700نفـر خواهـد رسـید و بـا توجـه بـهتراکم جمعیتی بالای کلان شهر رشت همینتعداد فروشگاه پاسخگوی نیاز مردم شهر رشت میباشد.