تجربه زیسته دانشجویان از برنامه درسی مجازی (مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان هرمزگان)
محورهای موضوعی : تجربه زیسته
کلثوم نامی
1
*
,
مختار ذاکری
2
,
آتسا پارساپور
3
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3 - استادیار گروه ریاضی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
کلید واژه: برنامه درسی مجازی, آسیب ها, یاددهی- یادگیری, سامانه مجازی, راهکارها,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی تجارب زیسته دانشجویان از برنامه درسی مجازی ارائه شده در دانشگاه فرهنگیان بوده است. این پژوهش در قالب پارادایم کیفی انجام شده است. طرح پژوهش، طرحی پیدایشی است؛ زیرا مؤلفهها حین انجام پژوهش پدیدار میشوند. نمونه آماری 18 نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هرمزگان بودهاند، که به روش نمونهگیری هدفمند با رعایت اصل اشباع نظری انتخاب شدند. رویکرد تجزیه و تحلیل دادهها رویکرد توصیفی تفسیری است. این رویکرد مستلزم حدودی از تفسیر و نیز پیش از آن انتخاب اطلاعات است. با تحلیل مصاحبه شرکت کنندگان در شناسایی آسیبهای برنامه درسی مجازی، 62 کد اولیه، 19 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی شامل: ضعف در زیرساختهای سامانه آموزش مجازی، ضعف در فرایند یاددهی یادگیری در سامانه مجازی، کمبود دانش از سامانه مجازی، ضعف در زمان آموزشی، عدم جذابیت سایت آموزش مجازی؛ استخراج شد. در ارائه راهکارهای تقویت برنامه درسی مجازی با تحلیل مصاحبه دانشجویان، 46 کد اولیه، 23 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی شامل: تقویت فرایند یاددهی یادگیری در سامانه مجازی، تقویت زیرساختهای مربوط به سامانه آموزش مجازی، پشتیبانی از آموزشهای صورت گرفته در سامانه مجازی، آموزش نحوه صحیح استفاده از سامانه مجازی، برنامهریزی زمان مناسب آموزش در سامانه مجازی؛ شناسایی شد.
The present study aims to explore students' lived experiences of the virtual curriculum offered at Farhangian University. This research was conducted within a qualitative paradigm. The research design is an emergent design, as the components emerge during the study. The statistical sample consisted of 18 students from Farhangian University of Hormozgan, selected through purposive sampling while considering the principle of theoretical saturation. The data analysis approach was descriptive-interpretive, which involves a certain level of interpretation and the prior selection of information. By analyzing participant interviews regarding the challenges of the virtual curriculum, 62 initial codes, 19 subcategories, and 5 main categories were identified: weaknesses in the virtual learning system infrastructure, deficiencies in the teaching-learning process within the virtual system, lack of knowledge about the virtual system, limitations in educational time, and the lack of attractiveness of the virtual learning platform. In the section on strategies to improve the virtual curriculum, an analysis of student interviews led to the identification of 46 initial codes, 23 subcategories, and 5 main categories: enhancing the teaching-learning process within the virtual system, strengthening the infrastructure of the virtual learning platform, supporting the education provided in the virtual system, training students on the proper use of the virtual system, and planning appropriate learning schedules for virtual education.
ابراهیمی، نجمه، شکوهیفرد، حسین، اکبری، محمد و ولیزاده، نجمه. (1402). بررسی تجارب زیسته دانشجویان از برنامه درسی تجربهشده در آموزش مبتنی بر وب. افق توسعه آموزش علوم پزشکی، 14(4)، 89-102.
افخمی، مریم، عباسزاده، محمد، صمدی، مهران و علیپور، جواد. (1402). فهم تجارب زیسته دانشجویان از آموزش مجازی با رویکرد پدیدارشناسی: مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. تغییرات اجتماعی- فرهنگی، 21(2)،80-100.
حسینی، نفیسه، شهیدی، شهرزاد و آویژگان، مریم. (1401). مدیریت برنامهی درسی آموزش مجازی در پاندمی کووید-۱۹. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 40(688)، 738-742.
حمیدیزاده، کتایون، خسروبیگی، حدیث، جودکی، فاطمه و درامامی، فاطمه. (1402). بررسی تجربه زیسته دانشجومعلمان از کاربرد فناوری در آموزش مجازی. توسعه حرفهای معلم، 8(3)، 1-14.
روشنی علی بنه سی، حسن. (1403). کاربست فناوری در برنامه درسی آموزش مجازی: عوامل بازدارنده. اولین کنفرانس ملی مدیریت در عصر تحولات با تاکید بر فناوری، علم و عمل، اردبیل. قابل دسترسی در https://civilica.com/doc/2114636
زارعی، رضا و دهقانی، مهرداد. (1397). چالشهای یادگیری الکترونیک: مطالعهای با رویکرد پدیدارشناسی. علوم تربیتی، 10(2)، 56-78.
سواری، کریم و سواری، یاسمن. (1401). مطالعه کیفی تجارب زیسته آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان در دوران همهگیری کرونا. پژوهش در برنامهریزی درسی، 19(2)، 49-63.
صابری، رضا و شریفزاده، مژگان. (1398). ارزیابی برنامه درسی اجرا شده در آموزشهای مجازی دانشگاه فرهنگیان: جایگاه نیازها، محتوی و روش در آموزشهای مجازی. نظریه و عمل در تربیت معلمان، 5(8)، 11-28.
عزیزی، فرید، محمدی، زبیر و باقری، حسین. (1400). جستاری بر تجربههای زیسته استادان و دانشجویان در کلاسهای مجازی در دوره کرونا؛ مطالعه موردی دانشگاه کردستان. تحقیقات فرهنگی ایران، 14(2)، 115-138.
فرجی، محمد و محمدی، سحر. (1400). چالشها و فرصتهای آموزش مجازی در دوران همهگیری کرونا. فصلنامه آموزش و فناوری، 12(4)، 73-92.
قربانپور لفمجانی، امیر. (1400). بررسی تجربه زیسته دانشجویان از آموزش مجازی در دوران همهگیری کووید-19. رویش روانشناسی، 9(3)، 150-169.
قربانخانی، مهدی و صالحی، کیوان. (1395). بازنمایی چالشهای آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران: مطالعهای با روش پدیدارشناسی. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 7(2)، 123-148.
گوگونانی، فائزه و رفیعی، نفیسه. (1403). تحلیل رویکردهای برنامهی درسی مورد استفاده معلمان دوره ابتدایی در آموزش مجازی. سومین کنفرانس ملی تازه های روانشناسی تکاملی و تربیتی، بندرعباس. قابل دسترسی در https://civilica.com/doc/2126931
Agaton, C. B., & Cueto, L. J. (2021). Learning at home: Parents' lived experiences on distance learning during COVID-19 pandemic in the Philippines. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(3), 901-911.
Bdair, I. A. (2021). Nursing students' and faculty members' perspectives about online learning during COVID-19 pandemic: A qualitative study. Teaching and Learning in Nursing, 16(3), 220-226
Hollister, B., Nair, P., Hill-Lindsay, S., & Chukoskie, L. (2022, May). Engagement in online learning: student attitudes and behavior during COVID-19. In Frontiers in Education, Vol. 7, p. 851019. Frontiers Media SA.
Krishnan, S. R. G., & Joseph, J. J. (2024). Online learning experiences of social work students in India. Journal of Social Work, 24(2), 276-292.
Nguyen, T., Netto, C. L. M., Wilkins, J. F., Bröker, P, Vargas, E. E., Sealfon, C. D., Puthipiroj, P., Li, K. S., Bowler, J. E., Hinson, H. R., Pujar, M., & Stein G. M. (2021). Insights Into Students’ Experiences and Perceptions of Remote Learning Methods: From the COVID-19 Pandemic to Best Practice for the Future. Front. Educ., 6:647986. doi: 10.3389/feduc.2021.647986
Olvido, M. M. J., Sanchez, J. M. P., & Alejandro, I. M. V. (2024). Impact of distance learning on the university students’ academic performance and experiences. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 3(4), 2116-2125.
Pulley, J., Jepsen, D., Bowling, A., & Kitchel, T. (2024). School-based agricultural education teachers’ lived experience of integrating virtual reality into their classroom. Journal of Agricultural Education, 65(1), 151-175.
Spencer, D., & Temple, T. (2021). Examining Students' Online Course Perceptions and Comparing Student Performance Outcomes in Online and Face-to-Face Classrooms. Online Learning, 25(2), 233-261.