اثربخشی آموزش مهارت ابراز وجود با رویکرد خاص بر تحمل ابهام
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
کلید واژه: نوجوانان, تحمل ابهام, واژگان کلیدی, ابراز وجود با رویکرد خاص,
چکیده مقاله :
چکیدههدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش ابراز وجود با رویکرد خاص بر افزایش تحمل ابهام نوجوانان دختر مقطع دبیرستان شهر کرج بود. روش پژوهش آزمایشی، با پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری و گروه گواه و جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دوره دوم دبیرستان شهر کرج بودند که از میان آن ها به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، ۳۰ نفر که در پرسشنامه تحمل ابهام نمره کمتری دریافت کردند، انتخاب شده و سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و گواه (۱۵ نفر) جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه تحمل ابهام احمدپور مبارکه (۱۳۸۸) بود. در مرحله ی پیش آزمون، همه ی دانش آموزان این پرسشنامه را تکمیل کردند. سپس گروه آزمایش در ۱۰ جلسه ی اساعته، در برنامه آموزش مهارت ابراز وجود با رویکرد خاص شرکت کردند، در حالی که گروه گواه هیج آموزشی دریافت نکرد. در مرحله ی پس آزمون، دوباره هر دو گروه به مقیاس تحمل ابهام پاسخ دادند و داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک راهه و تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت ابراز وجود با رویکرد خاص، تحمل ابهام را در آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل افزایش داده و این اثر در پیگیری دو ماهه نیز تداوم داشته است. تحمل ابهام یکی از مهم ترین زیر بناهای شخصیتی است که با آموزش ابراز وجود با رویکرد خاص، فرد توانمند می شود که بتواند در شرایط مبهم و پیش بینی نشده از عهده ی مسائل و مشکلات بر آید.
Abstract Introduction: This study aimed to determine the effectiveness of assertiveness training with specific approach to increasing tolerance of ambiguity young high school girl in Karaj. Method: An experimental with pre-test - post-test and follow-up and The study population included a control group of high school girl students of the city of Karaj Among them multi-stage cluster random sampling method, 30 patients received low scores on the questionnaire ambiguity tolerance were selected and then randomly divided into two groups (n = 15) and control ( 15) were replaced. Instrument tolerance of ambiguity Ahmad pur Mobarake (1388), respectively. In the pre-test stage, all students completed the questionnaire. The experimental group in 10 sessions of 1 hour, assertiveness skills, with special approach participated in the training program, while the control group received no training. In the test phase, both groups responded to the scale ambiguity tolerance. And data using one way ANOVA and repeated measures analysis of variance was used.Results: The results showed that training in assertiveness skills, with special approach, tolerance of ambiguity in the experimental group compared with the control group increased Afterwards the two month follow-up work is to continue.Conclusion: One of the most important infrastructure tolerance of ambiguity character with assertiveness training with specific approach, a formidable they are not able to predict in unclear circumstances and cope with issues and problems successfully.
_||_