اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر عملکرد خانوادههای دارای فرزند با ناتوانی ذهنی
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
کلید واژه: عملکرد خانواده, آموزش مهارتهای زندگی, کودک با ناتوانی ذهنی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش عبارت بود از بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر عملکرد خانواده های دارای فرزند با ناتوانی ذهنی در شهرستان اراک. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران دارای فرزند با ناتوانی ذهنی (پسر) بود که 30 نفر به صورت تصادفی ساده انتخابشده، پس از آن 15 نفر در گروه آزمایشی و 15 نفر دیگر در گروه کنترل بهطور تصادفی تقسیم شدند. ابزار جمعآوری داده ها شامل یک پرسشنامه جمعیت شناختی محقق ساخته و مقیاس عملکرد خانواده بلوم (FFS) بود. گروه آزمایشی در 7 جلسه دوساعته (هفته ای دو جلسه) آموزش های مهارت های زندگی یونیسف شرکت کردند. گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکردند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت بین نمرات باقیمانده گروه آزمایشی و گروه کنترل معنیدار است (001/0P <). اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر عملکرد خانواده های دارای فرزند با ناتوانی ذهنی در گروه آزمایشی پژوهش تأیید شد. آموزش مهارت های زندگی به خانواده های دارای فرزند با ناتوانی ذهنی موجب ارتقاء و افزایش عملکرد خانواده می شود.
Objective: The purpose of this study was to determine the effect of life skills training on family functioning in families with educable mentally disabled children in Arak city. Method: Statistical population of this research consisted of mothers with educable mentally disabled children (174 boys). The sample was 30 mothers that were selected randomly out of 174 people. These mothers were randomly assigned into experimental and control groups. Participants were asked to complete the Demographic Questionnaire (DQ) and the Bloom’s Family Functioning Scale (FFS). Experimental group participated in 7 sessions (2 sessions a week). Each session lasted for two hours. Unisef Life Skills Training was employed on experimental group as independent variable. Results: Covariance analysis showed that there is a significant difference between mean scores of experimental and control groups (p < 0/001). Conclusion: The results showed that family functioning of mothers with educable mentally disabled children could be influenced by life skills training.
_||_