مقایسه حافظه فعال و پایداری هیجانی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیشفعالی، اوتیسم و عادی
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختیآنیتا باغداساریانس 1 , فاطمه گلشنی 2 , نسیم دربندی 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
3 - کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنائی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
کلید واژه: حافظه فعال, پایداری هیجانی, اختلال نارسایی توجه ـ بیشفعالی و اختلال اوتیسم,
چکیده مقاله :
در این پژوهش به¬منظور مقایسه حافظه فعال و پایداری هیجانی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه ـ بیش¬فعالی، اوتیسم و عادی با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای 90 نفر از دانش¬آموزان ابتدایی عادی و استثنایی انتخاب و در 3 گروه 30 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. به¬منظور جمع¬آوری اطلاعات از پرسشنامه تشخیص اختلال نارسایی توجه ـ بیش¬فعالی، مصاحبه تشخیصی اوتیسم، ماتریس حافظه فعال کورنولدی و پرسشنامه ناپایداری هیجانی کولیج استفاده شد. داده¬های پژوهش با استفاده از روش¬های تحلیل واریانس، آزمون توکی و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد تفاوت معنی¬داری میان پایداری هیجانی و حافظه فعال کودکان عادی و گروه با اختلال نارسایی توجه ـ بیش¬فعالی و گروه با اختلال اوتیسم وجود دارد. به¬طور کلی کودکان مبتلا به اوتیسم حافظه فعال ضعیف¬تری در مقایسه با دو گروه کودکان عادی و نارسایی توجه – بیش¬فعالی دارند. همچنین میزان پایداری هیجانی در کودکان عادی بالاتر از کودکان مبتلا به نارسایی توجه – بیش¬فعالی و اوتیسم می¬باشد. نتایج نشان می¬دهد که فقط در کودکان عادی بین نمره حافظه فعال و نمره ناپایداری هیجانی ارتباط منفی معناداری وجود دارد و بین نمره حافظه فعال و نمره ناپایداری هیجانی در کودکان مبتلا به نارسایی توجه– بیش¬فعالی و اوتیسم ارتباط معناداری مشاهده نمی¬شود.