تأثیر بهرهگیری از شبکههای همگانی با راندمان شغلی و اثر واسطهای سواد رسانه در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان قم
محورهای موضوعی : دانش شناسیمسعود بختیاری 1 , سعید غفاری 2 , رجب اکبر زاده 3
1 - استادیار،گروه حسابداری،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
2 - دانشیار،گروه علم اطلاعات و دانش شناسی ،دانشگاه پیام نور، تهران،ایران
3 - استادیار، گروه الهیات، دانشگاه پیام نور ،تهران،ایران
کلید واژه: شبکه اجتماعی , شبکههای مجازی, راندمان شغلی, سواد رسانه اي, کتابداری. ,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش استفاده از شبکههای همگانی با راندمان شغلی کتابداران استان قم با نقش میانجی میزان سواد رسانهاي است.
روش پژوهش: نوع مطالعه این پژوهش توصیفی -تحلیلی به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماري تحقیق کلیه کتابداران استان قم که 112 نفر بودند. ابزار اندازهگیري در این پژوهش پرسشنامههاي استاندارد بود. پس از انجام یک مطالعه مقدماتی و تعیین واریانس سؤالات؛ از طریق ضریب آلفاي کرونباخ، ضریب پایایی پرسشنامهها به دست آمد. براي تجزیه و تحلیل یافتههاي این تحقیق از آزمونهاي t استفاده گردید.
یافتهها: بررسی متغیرهای پژوهش نشان داد که شبکه های همگانی با میانگین 20/3 و راندمان شغلی با میانگین 50/3 و سواد رسانه ای با میانگین 36/3 و با سطح معنی داری 001/0 هستند.
نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد که استفاده از شبکههاي اجتماعی مجازي، راندمان شغلی و سواد رسانه اي از وضیعت مناسبی برخوردار است و استفاده از شبکه های همگانی بر راندمان و سواد رسانهاي و همچنین سواد رسانهاي بر راندمان تأثیر معنیداري داشت. در نهایت استفاده از شبکههای همگانی بر راندمان با نقش میانجیگري سواد رسانهاي در کتابداران استان قم تأثیر معنیداري داشت.
Objective: The purpose of this research is to investigate the role of using public networks with the job efficiency of librarians in Qom province with the mediating role of media literacy.
Methodology: The type of study of this descriptive-analytical research was done by survey method. The statistical population of the research was all the librarians of Qom province, which were 112 people. The measurement tool in this research was standard questionnaires. After conducting a preliminary study and determining the variance of the questions; through Cronbach's alpha coefficient, the reliability coefficient of the questionnaires was obtained. T-tests were used to analyze the findings of this research.
Results: Examining the research variables showed that public networks with an average of 3.20, job efficiency with an average of 3.50, and media literacy with an average of 3.36 with a significance level of 0.001.
Conclusion: The results of the research showed that the use of virtual social networks, job efficiency and media literacy have a good condition, and the use of public networks had a significant effect on efficiency and media literacy, as well as media literacy on efficiency. Finally, the use of public networks had a significant effect on the efficiency with the mediating role of media literacy in the librarians of Qom province.
ایرج پور، ع.، مجرد، ن.، و دباغ رضاییه، ف. (1395) بررسی نقش رسانههاي جمعی در توسعه فرهنگی کتابداری همگانی و حرفه اي کشور. مجله مدیریت و توسعه ورزش، (2)5، 36-52
حیدري نصرآبادي، م. (١٣٩٣). تأثیر حضور دیگران در تجربه زندگی افراد مبتلا به لکنت. آرشیو توانبخشی، 15(4)، 52-74.
خسروي، ن. (١٣٩١). ارتباط سطح فعالیت جسمی با افسردگی و اضطراب در دانش آموزان دورۀ متوسطه. مطالعات روانشناسی شهرستان ساوه، ١، ١١-٧.
خوشنویس، م.( ١٣٨٧). مقایسه ي دو روش تمرینات تنفسی و کتابداری هاي هوازي بر وضعیت تهویه ي ریوي. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 13(5)، 59-67.
درخشان پور، ا. (١٣٩٠). بررسی تأثیر آموزش زبان دوم (انگلیسی) بر میزان عزت نفس و الگوي انواع لکنت در زبان اول (فارسی) و زبان دوم (انگلیسی). فصلنامه تازههاي علوم شناختی، 13(3)، 18-9
زمانی، ع.، و مرادي، ع. (١٣٨٨). مقایسه اضطراب صفتی، اضطراب حالتی و اعتماد به نفس کاران مرد در کتابداری هاي گروهی و انفرادي. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردي، ٤٠، ٩٨-٨١.
گلنبی، م.، حسینی، م.، و رضایی صوفی، م. (1396) مقایسه دیدگاه مسئولان کتابداری با مسئولان رسانههاي جمعی در خصوص پوشش رسانه اي. مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی، 4(15).
محمدي زاده، ع. (1388). کاربردهاي موسیقی درمانی در روانپزشکی، پزشکی و روانشناسی. اسرار دانش.
محمدي، ه. (1393). تأثیر مهارت زبانی بر شدت ناروانی در دانش آموزان دو زبانه مبتلا به لکنت. مجله تازههاي علوم شناختی، ٣، ٦٩-٦٢.
نظر ویسی، ح.، یکتایار، م.، قاسمی، ح. (1399) . طراحی الگوی سواد رسانهای در ورزش. مجله پژوهشهای ارتباطی، 2(102)، 121-149
هجرانی دیارجان، ه. (1394) تأثیر درمان با گفتار آهنگین بر اضطراب و مهارتهاي اجتماعی کودکان دبستانی داراي لکنت. کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، ١٤-١٣ آبان، ٧٠-٥٢.
References
Abbruzzese G., Pelosin E., & Marchese R. (2007). Current problems and strategies in motor rehabilitation for Parkinson’s disease. The Journal of Advances in Alzheimer’s and Parkinson’s Disease, AL-Jawadi AA,4.720-764.
Abdul-Rahman, S. (2007). Prevalence of childhood & early adolescence mental disorders among children attending primary health care centers in Mosul. The Journal of Iraq: across-sectional study, BMC Public Health, 7, 274 -293.
Altholz, S. (2004). Counseling, support, and advocacy for clients who stutter. The Journal of
Health Soc Work, 3, 197-205.
Beilby J. )2012(. The experiences of living with a sibling who stutters: a preliminary study. The Journal of Fluency Disorders, 2, 135-148.
Beilby J.M., Byrnes M.L., Meagher E.L., & Yaruss J.S.(2013). The impact of stuttering on adults who stutter and their partners. Journal Fluency Disord, 38(1), 14-29. doi: 10.1016/j.jfludis.2012.12.001. Epub 2012 Dec 13. PMID: 23540910.
Beilby, Janet M., Byrnes, Michelle L. & Yaruss, J. Scott. (2012). The impact of a stuttering disorder on Western Australian children and adolescents. Perspectives on Fluency and Fluency Disorders, 22 (2), 51-62.
Bulger, M. & Davison, P. (2018). The Promises, Challenges and Futures of Media Literacy. Routledge, 6, 74 -93.
Benito P.J., Calderon F.J., Garcia-Zapico A., Legido J.C., & Caballero J.A. (2006) Response of tidal volume to inspiratory time ratio during incremental exercise. Arch Bronconeumol,42(2), 62-7.
Benjamin B., Christian M., Jennifer F. (2011). Martin Reuter Investigating personality in Stuttering: results of a case control study using the NEO-FFI. The Journal of Commun Disord, 2, 218-222.
Blood, G. (2011). Self-reported experience of bullying of students who stutter: relations with life satisfaction, life orientation, and self-esteem. The Journal of Percept Mot Skills, 2, 353-364.
Blumgart E., Tran Y., & Craig A. (2010). Social anxiety disorder in adults who stutter. The Journal of Depression and Anxiety, 7, 687-692.
Fabio, L.; Luca, M.; Fabio, A.; Andrea, C.; Sara, M.; Federica, G. &Valeria, B. (2017). The Effectiveness of a New School-Based Media Literacy Intervention on Adolescents’ Doping Attitudes and Supplements Use. Teaching and Learning through Critical Media Literacy Pedagog, 2(6).
Derakhshanpour, A. (2011). Investigating the effect of teaching a second language (English) on the level of self-esteem and the pattern of types of stuttering in the first language (Persian) and the second language (English). New Quarterly of Cognitive Sciences, 13(3), 9-18. [In Persian].
Farpour S., Shafie B., Salehi A., & Karimi H. (2013). Relationship of unhelpful thoughts and beliefs about stuttering with anxiety and depression in Persian-speaking adults who stutter. Journal of Research in Rehabilitation Sciences, 3,173-185.
Fisher L.R., Cawley M.I., & Holgate ST. (2021). Relation between chest expansion, pulmonary function, and exercise tolerance in patients with ankylosing spondylitis. Ann Rheum Dis. 1990, 49(11), 921-5.
Golnby, M., Hosseini, M., & Rezaei Sufi, M. (2017). Comparison of the viewpoints of library officials and mass media officials regarding media coverage. Source: Communication Management in Sports Media, 4(15). [In Persian].
Haapala, E.A., Poikkeus, A., Tompuri, T, Kukkonen-Harjula K., Leppänen PH, Lindi V., & Lakka TA. (2014). Associations of motor and cardiovascular performance with academic skills in children. The Journal of Med Sci Sports Exerc, 46,1016-1024.
Hijrani Diarjan, H. (2015). The effect of melodious speech therapy on the anxiety and social skills of primary school children who stutter. International Conference on Humanities, Psychology and Social Sciences, 13-14, 52-70 [In Persian]
Heydari Nasrabadi, M. Kamali M., & Arrani-Kashani Z. (2014). The effect of the presence of others on the life experience of people with stuttering. Archives of Rehabilitation,15(4), 74-52. [In Persian]
Hughes S., Gabel R., Irani F., & Schlagheck A. (2018). University students’ perceptions of the life effects of stuttering. Journal Of Communication Disorders, 4, 45-60.
.Mohammadizadeh, A. (2012) .Applications of music therapy in psychiatry, medicine and psychology. Israr Danesh Publications.
Mohammadi, H. (2014). The effect of language skills on the severity of disability in bilingual students with stuttering. New Journal of Cognitive Sciences, 3, 62-69. [In Persian]
Nazar Vaisi, H., Yektayar, M., & Ghasemi, H. (2019). Designing a model of media literacy in sports. Journal Of Communication Research, 27(102), 121-149. [In Persian]
Neeraj, K. (2019). Media Literacy, Journalist and Empowerment of Democracy. Journal of Media Studies, 1, 118-125.
Irajpour, Alireza, Meghdar, Nahid, Dabagh Rezaieh, Faramarz (2017) Investigating the role of mass media in the cultural development of public and professional librarianship in the country. Sports Management and Development Journal, 5(2), 36-52. [In Persian]
Khosravi, N. (2011). The relationship between physical activity level and depression and anxiety in high school students. Psychological Studies Of Saveh City, 1, 11-7. [In Persian]
Kosnvis , M. A. (2008). Comparison of two methods of breathing exercises and aerobic libraries on the state of pulmonary ventilation. Scientific journal of Kurdistan University of Medical Sciences, 5, 67-59. [In Persian]
konskar, A. Ali.(2015). Scientific research journal of modern rehabilitation. Faculty of Rehabilitation.Tehran University of Medical Sciences, 9(5), 105-115 . [In Persian]
Zamani, A., & Moradi, A. (2009). Comparison of trait anxiety, state anxiety and self-confidence of male workers in group and individual librarianship. Knowledge And Research In Applied Psychology, 40, 81-98. [In Persian]