مصورسازی تولیدات علمی در زمینه نقشههای دانش در پایگاه استنادی وب آو ساینس
علی اکبر احمدلو
1
(
گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
)
زهرا اباذری
2
(
گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
)
جعفر عباداله عموقین
3
(
گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران
)
محمد رضا خرمآبادی آرانی
4
(
گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران
)
کلید واژه: مصورسازی, تولیدات علمی, نقشههای دانش, پایگاه استنادی وب آو ساینس, علمسنجی,
چکیده مقاله :
در اهميت توليدات علمي، ترسيم نقشه علمي در حوزه نقشههای دانش است تا تصويري كلي از پژوهشهاي موجود در اين حوزه كه به درك عميق روابط دروني و روشن شدن خلاءها و شكافهاي موجود كمك ميكند، بپردازد. اين تحقيق از نوع کاربردی بوده و با رويکرد علمسنجی انجام شده است. جامعه آماری اين تحقيق کليه توليدات علمی مرتبط با نقشههای دانش در پايگاه استنادی وب آو ساينس بوده است و از نمونهگيری خاصی استفاده نشده است. جهت گردآوری دادهها از قسمت جستجوی پيشرفته پايگاه استنادی وب آو ساينس استفاده شده است. دادهها پس از پالايش وارد نرمافزارهای علمسنجی شدند و نقشههای علمی ترسيم شد. جهت ترسيم نقشهها از نرمافزارهای ووز ويوور، يوسینت و بايب اکسل استفاده شد. بررسی دادههای بازیابی شده نشان داد که پرکارترین نویسنده با تولید 7 رکورد اطلاعاتی در رتبه اول قرار دارد، بالاترین میزان تولید رکورد اطلاعاتی در مجلات هسته Education Educational Research بود، بیشترین مقالات نمایه شده به زبان English و نوع سند Article با تعداد 275 رکورد اطلاعاتی و 63.36 درصد بالاترین رتبه را داشت و سال 2023 با تعداد 65 رکورد اطلاعاتی و کشور PEOPLES R CHINA با تعداد 199 رکورد اطلاعاتی بالاترین روند رشد علمی را داشتند.
چکیده انگلیسی :
This research is of applied type and has been done with scientometric approach. The statistical population of this research was all the scientific products related to knowledge maps in the Web of Science reference database and no special sampling was used. To collect data, the advanced search section of the Web of Science citation database was used. After filtering, the data were entered into scientific software and scientific maps were drawn. To draw the maps, Voz Viewer, USNET, and Microsoft Excel software were used. Reviewing the retrieved data showed that the most productive author ranks first with the production of 7 information records, the highest rate of information record production was in Education Educational Research core journals, the most articles indexed in English language and Article document type with a number of 275 information records and 63.36 percent had the highest rank and 2023 with 65 information records and the country PEOPLES R CHINA with 199 information records had the highest scientific growth trend.
اسدی، سعید؛ جلالیمنش، عمار (1392). نگاشت و مصورسازی پراکندگی جغرافیایی ثروت علمی در ایران. پردازش و مدیریت اطلاعات، 28(4)، 917-943.
سهیلی، فرامرز؛ خاصه، علیاکبر (1397). ترسیم چشمانداز پژوهش در علم سنجی و حوزه های سنجشی وابسته. پردازش و مدیریت اطلاعات، 33(3)، 941-966.
صدیقی، مهری (1393). بررسی کاربرد روش تحلیل همرخدادی واژگان در ترسیم ساختار حوزههای علمی(مطالعه موردی: حوزه اطلاعسنجی). پردازش و مدیریت اطلاعات، 30(2)، 373-396.
صدیقی، مهری (1397). نقش رسانههای اجتماعی در ارزیابی میزان تأثیر پژوهشها )مطالعة موردی: حوزة علمسنجی(. پردازش و مدیریت اطلاعات، 34(2)، 765-792.
عباداله عموقین، جعفر؛ ضیائی، ثریا (1396). تحلیل تولیدات علمی جهان دررابطهبا فلسفه اسلامی در پایگاه اطلاعاتی «WOS»؛ طی سالهای 2007-2016. پژوهشهای فلسفی کلامی، 19(3)، 215-231.
عصاره، فریده؛ مکیزاده، فاطمه (1390). تحلیل استنادی و ترسیم نقشهی بروندادی علمی اخلاق پزشکی در وبگاه WOS در سالهای ۲۰۰۸ – ۱۹۹۰. اخلاق و تاریخ پزشکی ایران، 4(5)، 65-77.
كريمي، رضا؛ دادگر، اميرمتقي؛ عباداله عموقين، جعفر (1388). تحليل استنادي مقالات 30 شماره از فصلنامه " پژوهشهاي فلسفي كلامي " منتشره بين سالهاي 1368 تا 1387. پژوهشهاي فلسفي كلامي، 11(1)، 287-314.
Asadi, S., & Jalalimanesh, A. (2014). Mapping and Visualization of the Distribution of Scientific Wealth in Iran. Iranian Journal of Information Processing and Management, 28(4), 917-943. doi: 10.35050/JIPM010.2013.017[in Persian]
Ebadollah Amouqhin, J., & Ziaei, S. (2017). Analysis of Scientific Productions on Islamic Philosophy in the Web of Science (Wos) from the Year 2007 To 2016. Journal of Philosophical Theological Research, 19(3), 216-231. doi: 10.22091/pfk.2017.113.1066 [in Persian]
IR, d. S., TA, M., LL, B., HH, A. N., MA, A.-A., DDC, C., . . . AM, A.-A. (2022). The global tendency in the research of biological activity in endophytic fungi: a scientometric analysis. Current Research in Environmental & Applied Mycology (Journal of Fungal Biology), 12(1), 1-14. doi:10.5943/cream/12/1/1
Kashani, E. S., Naeini, A. B., & Gholizadeh, H. (2023). Innovation systems and global value chains: A Co-citation analysis of established linkages and possible future trends. International Journal of Innovation Studies, 68-86. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijis.2022.09.003
Khasseh, A. A., & Soheili, F. (2018). Tracing the Landscape of Research in Scientometrics and Related Metric Areas. Iranian Journal of Information Processing and Management, 33(3), 941-966. doi: 10.35050/JIPM010.2018.036 [in Persian]
Mottaqi Dadgar, A., Karimi, R., & Ebadollah Amooqin, J. (2009). Citation Analysis of the Essays in Thirty Issues of Philosophical-Theological Research Quarterly. Journal of Philosophical Theological Research, 11(1), 287-314. doi: 10.22091/pfk.2009.195 [in Persian]
Makkizadeh F, Ossareh F. Citation analysis and algorithmic histography of medical ethics in Web of Science in 1990-2008. IJMEHM 2011; 4 (5) :65-77 [in Persian]
Sedighi, M. (2015). Using of co-word analysis method in mapping of the structure of scientific fields(case study: The field of Informetrics). Iranian Journal of Information Processing and Management, 30(2), 373-396. doi: 10.35050/JIPM010.2015.040 [in Persian]
Sedighi, M. (2019). The Role of Social Media in Assessing the Impact of Research (Case Study: The Field of Scientometrics). Iranian Journal of Information Processing and Management, 34(2), 765-792. doi: 10.35050/JIPM010.2019.056 [in Persian]
Tang, K.-Y. (2021). Paradigm shifts in e-book-supported learning: Evidence from the Web of Science using a co-citation network analysis with an education focus (2010-2019). Computers & Education. doi:https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104323