امکانسنجی استقرار مدیریت دانش در نهادکتابخانههای عمومی ایران براساس الگوی کوان یو وانگ
محورهای موضوعی : دانش شناسیزهرا کیان راد 1 , سیف اله اندایش 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران،
2 - دانشجوی دکتری مدیریت اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران،
کلید واژه: مدیریت دانش, استقرار مدیریت دانش, نهادکتابخانههایعمومی, پیادهسازی مدیریت دانش, الگوی کوان یووانگ,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی امکانپذیری استقرار مدیریت دانش در نهاد کتابخانههای عمومی ایران بر اساس الگوی کوان یو وانگ انجام شده است.روش پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی است و بهروش پیمایشی انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود. پایایی پرسشنامه نیز با توجه به مقدار ضریب آلفای کرونباخ، 9/. محاسبه شد. جامعه پژوهش 115 نفر بودند که از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اکسل و اسپیاساس 19 استفاده شد. برای سنجش میانگین گروههای یازدهگانه مدیریت دانش از آزمونهای همبستگی پیرسون، آزمون تی تکنمونهای، و آزمون کلموگروف-اسمیرنوف و برای رتبهبندی گروههای معیار از آزمون غیرپارامتریک فریدمن بهره گرفته شد.یافتهها: وضعیت استقرار مدیریت دانش در نهادکتابخانههای عمومی ایران براساس گروههای یازدهگانه کوان یو وانگ درگروه متوسط قرار داشت. همچنین میزان آمادگی نهاد برای استقرار مدیریت دانش در سطح متوسط ارزیابی شد.نتیجهگیری: نتایج پژوهش با استفاده از آزمون t تک نمونهای در سطح معنی داری 001/0 نشان داد که امکان استقرار مدیریت دانش در نهادکتابخانههای عمومی ایران وجود دارد.
Objective: The present research was conducted with the aim of investigating the feasibility of establishing knowledge management in Iran's public libraries based on the Kwan Yu Wang model.Methodology: The current research is practical and was carried out using a survey method. The data collection tool was a questionnaire. The reliability of the questionnaire is also according to the value of Cronbach's alpha coefficient, 9. The research population was 115 people who were selected through cluster sampling. Excel and SPSS 2019 software were used for data analysis. To measure the average of eleven knowledge management groups, Pearson correlation tests, one-sample t-test, and Kolmogorov-Smirnov test were used, and Friedman's non-parametric test was used to rank benchmark groups.Results: The state of establishment of knowledge management in Iran's public libraries was in the medium group based on the eleven groups of Kwan Yu Wang. Also, the level of readiness of the institution for the establishment of knowledge management was evaluated at a medium level.Conclusion: The results of the research using the one-sample t-test at a significance level of 0.001 showed that it is possible to establish knowledge management in public libraries in Iran.
ایمانی، ز. (1397). بررسی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی استان گلستان در سال 1396. ] پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور استان مازندران، مرکز پیام نور تنکابن[
حجازینیا، ر. (1395). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش با رویکرد تحقق اقتصاد مقاومتی. فصلنامه رشد و فناوری، (12)47، 12-20.
حسن زاده، م. (1386). مدیریت دانش، مفاهیم و زیرساختها. کتابدار.
حسینی، ح.، حضرتی، م.، و نوحیف، م. (1392). اولویت بندی عوامل تسهیل کننده مدیریت دانش. پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی، 5(4)، 97-112.
رفعتی شالدهی، ح.، حسنوی، ر.، به آذین، ف.، و بنی طبا، ع. (1387). بررسی الگوی مدیریت دانش در یک مرکز تحقیقاتی نظامی. مجله طب نظامی، ۱۰ (۳)، ۲۵۲-۲۳۷.
رمضانی، ا.، دهوشی، م.، فلاح لاجیمی، ح.، و رازقی، ن. (1398). ارائه الگوی استقرار مدیریت دانش در دانشگاه مازندران. مدیریت بهره وری (فراسوی مدیریت)، 13(50)، 89-117.
رهنوردآهن، ف.، و محمدی، ا. (1388). شناسایی عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت دانش در دانشکدهها و مراکز آموزش عالی تهران. مدیریت فناوری اطلاعات، 1(3)، 37-52.
شعبانی، ا.، محمدی، ا.، و فروگذار، ح. (1391). شناسایی، بررسی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش با استفاده از تکنیک TOPSIS(مطالعه موردی: دانشگاه علوم پزشکی شیراز). مدیریت اطلاعات سلامت، 9(3)، 326-318.
شفیعی، س.، مرادی، م.، و جعفری، م. (1398). سنجش بلوغ مدیریت دانش در کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی (نمونه پژوهش: کتابخانههای عمومی کرمانشاه). مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 2(6)، 109-77.
صفایی، ن.، طالقانی نیا، ف.، و کیامنش، ا. (1396). شناسایی و رتبهبندی عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش در شرکتهای دانش بنیان (مطالعه موردی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران). فصلنامه رشد و فناوری، 13(50)، 21-28.
عنایتی، ت.، ضامنی، ف.، و زنگانه، م.ج. (1390). شناسایی موانع اصلی کاربرد فناوری اطلاعات در مدارس دوره متوسطه شهرستان علی آباد کتول. مجله فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی،1 (4)، 98-116.
فرحناکی، م.، حسن زارعی، م.، و عطارنیا، ا. (1400). شناسایی و اولویت بندی الزامات استقرار مدیریت دانش در دانشگاه شهاب دانش. ]پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی طلوع مهر[.
_||_Akhan, P., Auliai, A., Destranj Mamqani, N., & Thaghafi, F. (2008). Development of knowledge management cycle processes based on factors affecting the success of knowledge management. Scientific Research Quarterly of Politics, Science and Technology, 3 (4), 5-59.
Aujirapongpan, S. Vadhanasindhu, P. Chandrachai, A. & Cooparat, P. (2010) Indicators of knowledge management capability for km effectiveness. The Journal of Information and Knowledge Management Systems, 40(2), 183-203.
Chan, Ede, M Y. & Mohamed, S. (2011). Mapping Relationships among the Enablers of Knowledge Management within Hong Kong Construction Organisations. The Twelfth East Asia-Pacific Conference on Structural Engineering and Construction. Procedia Engineering, 14, 1938-1944. DOI:10.1016/j.proeng.2011.07.243.
Chua, A., & Lam, W. (2005). Why KM projects fail: A multi-case analysis. Journal of Knowledge Management, 9(3), 6–17.
Dulipovici, A., & Robey, D. (2013). Strategic alignment and misalignment of knowledge management systems. Journal of Management Information Systems, 29(4), 103–126.
Elmorshidy, A. (2018). The impact of knowledge management systems on innovation: An empirical investigation in Kuwait. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 48(3), 388-403. https://doi.org/10.1108/VJIKMS-12-2017-0089
Entehaye, A. (2002). Presenting a proposed model for knowledge management in specialized libraries affiliated to the Ministry of Culture and Islamic Guidance in Tehran. [Master's thesis, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran.]
Farhanaki, M., Hassan Zarei, M., & Attarnia, A (2021). Identification and prioritization of knowledge management establishment requirements in Shahab Danesh University. [Master's Thesis, Marketing Oriented Business Management, Tolo Mehr Institute of Higher Education].
Hasanzadeh, M. (2007). Knowledge management, concepts and infrastructures. Librarian
Hijazinia, R (2016). Identifying and ranking factors affecting the success of knowledge management with the approach of realizing resistance economy. Growth and Technology Quarterly, 12(47), 12-20. Retrieved on April 21, 2019 from https://doi.org/10.7508/jstpi.2016.03.002
Hosseini, H., Hazrati, M., & Nohaif, M. (2012). Prioritizing knowledge management facilitating factors. Law And Security Research Journal, 5(4), 112-97.
Imani, Z. (2017). Review and ranking of factors affecting knowledge management in university libraries of Golestan province in 2016. [Master's thesis of Payam Noor University, Mazandaran Province, Payam Noor Center, Tenkabon]
Iqbal, A. (2021). Innovation speed and quality in higher education institutions: the role of knowledge management enablers and knowledge sharing process. Journal of Knowledge Management, 25(9), 2334-2360. https://doi.org/10.1108/JKM-07-2020-0546
Irmgarda, K. (2007). Managing knowledge assets: between the global and the local. Vilnius University, Faculty of Communication, Institute of knowledge management Doctoral student
Jain, P (2007). An empirical study of knowledge management in academic libraries in East and Southern Africa. Library Review, 56(5), 377-392.
Lopez, S.V. (2005). Competitive advantage and strategy formulation, Management Decision, 43(5), 662-663.
Mahmoudi, H., Diani, M.H., & Parirukh, M. (2012). Analytical review of the state of knowledge management in academic libraries (case study: Ferdowsi University and Mashhad Medical Sciences Libraries). Library and Information Research Journal, 3(2), 91-112. https://doi.org/10.22067/riis.v3i2.10403
Niazaziri, K., & Amoui, F. (2016) Factors affecting the establishment of knowledge management in Islamic Azad Universities of Mazandaran province. Research in Curriculum Planning (Knowledge and Research in Curriculum Planning Educational Sciences), 21 (14), 93-106.
Olatokun, W. & Njideaka, T.M.-A. (2020). Knowledge sharing practices among cataloguers in Nigeria's academic libraries. Library Management, 41(4/5), 295-309. https://doi.org/10.1108/LM-12-2019-0090
Orenga-Roglá, S., & Chalmeta, R. (2019). Methodology for the implementation of knowledge management systems 2.0. Business & Information Systems Engineering, 61(2), 195-213
Ou, C. X. J., Davison, R. M., & Wong, L. H. M. (2016). Using interactive systems for knowledge sharing: The impact of individual contextual preferences in China. Information & Management, 53(2), 145–156.
Park, K. (2006). A review of the knowledge management model based on an empirical survey of Korean experts. [Unpublished doctoral dissertation, University of Kyushu, Korea]. https://lib.kotra.or.kr/pyxis-api/1/digital-files/c16960ef-ec6c-018a-e053-b46464899664.
Rafati Shaldehi, H., Hasnavi R., Azin Farid., & Bani Taba, S A (2008). Examining the model of knowledge management in a military research center. Journal of Military Medicine, 10 (3), 252-237.
Rahnavardahan, F., & Mohammadi, A. (1388). Identifying the key success factors of knowledge management system in colleges and higher education centers of Tehran. Information Technology Management, 1(3), 37-52.
Ramezani, A., Madhoshi, M., Fallah Lajimi, H., & Razaghi, N. (2019). Presenting the model of establishing knowledge management in Mazandaran University. Productivity Management (Beyond Management), 13(50), 117-89. Retrieved on 18 February 1400 from https://doi.org/10.30495/qjopm.2019.668707
Safai, N., Taleqani Nia, A., & Kiamanesh, A. (2017). Identifying and ranking the key success factors of knowledge management in knowledge-based companies (a case study of Science and Technology Park of Tehran University). Growth and Technology Quarterly, 13(50), 21-28. Retrieved 7 December 1400 from https://doi.org/10.7508/jstpi.2017.02.003
Shabani, A., Mohammadi, A., & Farozah, H. (2011). Identification, review and ranking of factors affecting the implementation of knowledge management using TOPSIS technique (case study: Shiraz University of Medical Sciences). Health Information Management, 9(3), 326-318.
Shafee, S., Moradi, M., & Jafari, M. (2019). Measuring the maturity of knowledge management in libraries and information centers (research sample: Kermanshah public libraries). Strategic Management of Organizational Knowledge, 2(6), 109-77.
Theriou, N., Dimitrios, M. & Georgios T. (2011). Knowledge management enabler factors and firm performance: an empirical research of the greek medium and large firms. European Research Studies, 52(4), 537-592. https://www.um.edu.mt/library/oar//handle/123456789/31466.
Ugwu, C.I. & Ekere, J.N. (2018). The role of knowledge management in providing innovative services in university libraries in Nigeria: A structural equation modeling approach. Global Knowledge, Memory and Communication, 67(6/7), 350-376. https://doi.org/10.1108/GKMC-10-2017-0086
White, T (2004). Knowledge Management in Academic Library, Case Study: Km within Oxford University Library Service. From: http://www.ifla.org/IV/ifla70/papers/089e-white.pdf