تأثیر جوامع برندی مبتنی بر رسانه های اجتماعی بر عناصر جامعه و اعتماد و وفاداری به برند ( مطالعه موردی: برند آدیداس)
محورهای موضوعی : دانش شناسیعلی اصغر رشید 1 , سیاوش خداپرست 2 , وحید بخشعلی پور 3
1 - دانش آموخته دکترای مدیریت دولتی
2 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران
3 - گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، ایران
کلید واژه: رسانههای اجتماعی, تعامل اجتماعی, مدیریت ادراک, جوامع برندی,
چکیده مقاله :
هدف: توسعه رسانههای اجتماعی یک پدیده جهانی در نسل کنونی است، به طوری که مصرف کنندگان در پلت فرمهای رسانههای اجتماعی مشارکت میکنند و روابط خود را با برندها توسعه میدهند. بنابراین، برنامه های کاربردی رسانه های اجتماعی، مفاهیم بازاریابی نوین را برای توسعه موضوعی امری حیاتی میدانند. از این جهت این تحقیق با هدف تأثیر جوامع برندی مبتنی بر رسانههای اجتماعی بر عناصر جامعه و اعتماد و وفاداری به برند آدیداس انجام شد. روش پژوهش: جامعه آماری این تحقیق را 400 نفر از شبکه اجتماعی اینستاگرام انتخاب شدند و از پرسشنامة جوامع برندی مبتنی بر رسانههای اجتماعی (لاروچ و همکاران، 2012 ) استفاده شد و برای تجزیه تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISRELL انجام شد.یافتهها: بر اساس نتایج، شیوههای شبکه ارتباط اجتماعی بر اعتماد به برند (46/14)، شیوه تعامل اجتماعی بر اعتماد به برند (86/14)، مدیریت ادراک بر اعتماد به برند (68/15)، کاربرد برند تاثیر مثبتی بر اعتماد به برند (39/15) و اعتماد به برند و وفاداری به برند (43/13) بدست آمد که نشان می دهد بین متغیرهای تحقیق ارتباط معنی داری به لحاظ آماری وجود دارد(p˂0 /001)..نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از این بود که فعالیت های بازاریابی رسانه های اجتماعی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم بر میزان وفاداری و اعتماد به برند تأثیر دارد. اثر جوامع برندی بر اساس رسانه اجتماعی بر روی عناصر جامعه برندی و وفاداری به برند از طریق اعتماد به برند نشان داده شد.
Objective: The development of social media is a global phenomenon in the current generation, as consumers engage in social media platforms and develop relationships with brands. Therefore, social media applications consider new marketing concepts as vital for thematic development. For this reason, this research was conducted with the aim of the impact of brand communities based on social media on the elements of society and trust and loyalty to the Adidas brand.Methodology: The statistical population of this research was 400 people of Instagram social network and the questionnaire of brand communities based on social media was used (Larouch et al., 2012) and Pearson's correlation coefficient and path analysis were used to analyze the data using SPSS and LISRELL was done.Results: Based on the results, social communication network practices on brand trust (14/46), social interaction methods on brand trust (14/86), perception management on brand trust (15/68), brand usage has a positive effect on trust in brand (15.39) and brand trust and brand loyalty (13.43) were obtained, which shows that there is a statistically significant relationship between the research variables (p˂0.001).Conclusion: The results of the research indicated that social media marketing activities both directly and indirectly affect brand loyalty and trust. The effect of brand communities based on social media on the elements of brand community and brand loyalty through brand trust was shown.
_||_