بررسی میزان استفاده از شیوه نامه ونکوور در نحوه استناد دهی پروپزال نویسی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد
محورهای موضوعی : دانش شناسی
1 - دکترای تخصصی علم اطلاعات و داش شناسی، دانشکده دامپزشکی، دانشگاه فردوسی مشهد
کلید واژه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی, دانشگاه فردوسی مشهد, شیوهنامه ونکوور, پروپوزال نویسی, دانشکده دامپزشکی,
چکیده مقاله :
هدف: میزان آشنایی و استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد از شیوهنامه ونکوور در نحوه استناد دهی پروپوزال نویسی به تفکیک گرایش های موجود (علوم پایه ، پاتوبیولوژی، علوم درمانگاهی ، بهداشت و مواد غذایی) است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به شیوه پیمایشی انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود. نمونه پژوهش شامل 265 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد / دکتری عمومی و دکتری تخصصی دانشکده دامپزشکی که با روش نمونهگیری طبقهای غیر نسبتی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار اس پی اس اس و مینی تب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: بین میزان آشنایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی از عناصر مرتبط با نحوه استناد دهی پروپوزال نویسی شیوهنامه ونکوور در گرایشهای تحصیلی مختلف دانشکده دامپزشکی(علوم پایه، پاتوبیولوژی، علوم درمانگاهی، بهداشت و مواد غذایی) تفاوت معناداری وجود دارد. بین میزان آشنایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده دامپزشکی از عناصر مرتبط با نحوه استناد دهی پروپوزال نویسی شیوهنامه ونکوور در مقاطع تحصیلی ارشد / دکترا عمومی و دکتری تخصصی تفاوت معناداری وجود دارد. بین میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی از عناصر مرتبط با نحوه استناد دهی پروپوزال نویسی شیوهنامه ونکوور در گرایش های تحصیلی مختلف (علوم پایه،پاتوبیولوژی،علوم درمانگاهی، بهداشت و مواد غذایی) تفاوت معناداری وجود دارد. بین میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی از عناصر مرتبط با نحوه استناد دهی پروپوزال نویسی بر اساس شیوهنامه ونکوور در مقاطع تحصیلی ارشد / دکترا عمومی و دکتری تخصصی تفاوت معناداری وجود دارد.نتیجه گیری : دانشجویان تحصیلات تکمیلی از عناصر شیوهنامه استفاده مطلوب داشته باشند، اما نمره میانگین آنان حاکی از آن است که ایشان در استفاده از عناصر شیوهنامه از وضعیت مطلوبی برخوردار نبودند. نتایج این پژوهش میتواند منجر به آگاهی گروههای علمی و مسئولان کتابخانه نسبت به سطح کیفی پایاننامهها از نظر نگارش علمی شود.
Objective: The main objective of this study was to measure the level of acquaintance and usage of Vancouver style in codifying proposals among graduate students of Veterinary Medicine at Ferdowsi University of Mashhad. Additionally, it aimed to measure their level of acquaintance and usage in different disciplines such as basic sciences, pathobiology, clinical sciences, health, and food.Methodology: This was an applied survey study, where data collection tools included a researcher-made questionnaire based on a literature review and the Kahn Proposal Assessment Checklist. The sample consisted of 265 postgraduate and PhD students from the Veterinary Medicine college who were selected using non-proportional stratified sampling. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics.Results: There is a significant difference between the degree of familiarity of graduate students with the elements related to the formulation of the proposal of the Vancouver style in different academic trends of the Faculty of Veterinary Medicine (Basic Sciences, Pathobiology, Clinical Sciences, Food and Aquatic Health). There is a significant difference related to the compilation of the proposal of the Vancouver style book in the master's degree / general doctorate and specialized doctorate. There is a significant difference between graduate students' use of the elements related to the proposal development of the Vancouver Vancouver style in different academic disciplines (Basic Sciences, Pathobiology, Clinical Sciences, Food and Aquatic Health). According to Vancouver's style s, there is a significant difference between master's degree / Doctor of Veterinary Medicine and Ph.D.Conclusion: Postgraduate students should use the elements of the Vancouver style, but their average score indicates that they did not have a favorable situation in using the elements of the Vancouver style. The results of this research can lead to the awareness of scientific groups and library about the quality level of theses in terms of scientific writing.
آصف زاده، س.، اکبر شاهی، ش.، هاشمی، ف.، و مشازان، م. (1387). ارزیابی پایاننامههای تخصصی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 17 (64)، 56-72.
اسدی گرگانی، ف.، طالبیان، ع.، و علی رمضانی، ح. (1380). بررسی مقایسهای میزان رعایت شیوه ونکوور و استانداردهای ایزو در پایاننامهای دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مجله مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، 4 (10 و 11)، 29-36.
اسماعیلی، ر. و یوسلیانی، غ. (1383). بررسی تحلیلی پایاننامههای دانشجویان دوره کارشناسی مراکز آموزش عالی ضمن حدمت فرهنگیان استان اصفهان. مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی، 2، 37-64.
ایران نژاد پاریزی، م. (1392). اصول پایاننامه نوسی (از انتخاب موضوع تا دفاع نهایی). مدیران.
بیابانگرد، اسماعیل. (1401). روشهای تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی (ویرایش 3). دوران.
پاشا شریفی، ح. و طالقانی، ن. (1390). روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری. (ویرایش 2). انتشارات رشد.
پاول، ر. (1385). روشهای اساسی پژوهش برای کتابداران. ترجمه نجلا حریری. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات،
مرکزانتشارات علمی.
تفرشی، ش. و افشان، ت. (1389). بررسی میزان رعایت شیوه ونکوور در مأخذ نویسی پایاننامههای رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در فاصله سالهای 1388-1383. مجله دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، 28 (1)، 47-55.
حری، ع. و شاهبداغی، ا. (1394) شیوههای استناد در نگارشهای علمی: رهنمودهای بین المللی. (ویرایش 2). دانشگاه تهران.
خاکی، غ. (1401). روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی. (چاپ سوم). انتشارات فوژان
خاکی، غ. (1390). روش تحقیق با رویکردی به پایاننامه نویسی. بازتاب.
خسروی، م. (1386). بررسی میزان رعایت استاندارد ایزو 7144 در پایاننامهها. فصلنامه کتاب، 70، 53-68.
دلاور، ع. (1389). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. (ویرایش 4). نشر ویرایش.
دوامی، م.، معینی، ل.، و رفیعی، م. (1380). بررسی اصول نگارش پایاننامههای پزشکی فارغالتحصیلان دانشگاه علوم پزشکی اراک طی سالهای 79-1373. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره آورد دانش)، 4 (3)، 23-32.
دیانی، م. (1392). روشهای تحقیق در کتابداری و اطلاع رسانی. کتابخانه رایانهای.
دیانی، م. (1385). گلوگاههای پژوهش در علوم اجتماعی. کتابخانه رایانهای.
زارعی، م. (1393). کاارایی آموزش مهارتهای مرجعنگاری به دانشجویان مطالعه موردی: دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. نظامها و خدمات اطلاعاتی،3 (3 و 4)،61-80.
سبحانی، ع.، پوررمضان، م.، و ذاکر نقیبی، ع. (1377). بررسی رعایت اطول نگارش علمی پایاننامههای تحقیقاتی دانشجویان پزشکی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 7، (26-25)،1- 8.
سرمد، ز.، حجازی، ا.، و بازرگان، ع. (1401). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. آگه.
سفیدگر، س. (1386) بررسی میزان پای بندی پایاننامههای کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد بر اساس استانداردهای معتبر. ]پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی[
سوری، ح. (1384). خطاهای متداول در تحقیقات علوم پزشکی و کنترل آنها. مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور.
شعبانی، ا.، عسگری، ع.، همایی، ر.، و سعادت، ر. (1390). بررسی میزان انطباق چکیده فارسی پایاننامههای دوره دکتری عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک با استانداردهای چکیده نویسی (ISO214). مدیریت اطلاعات سلامت، 8 (3)، 382-394.
صادقی، ح.، جلائی فر، م.، شریف زاده، غ. (1394). بررسی ضریب همکاری گروهی، تحلیل محتوایی، استنادی و میزان رعایت شیوه ونکوور در منبع نویسی مقالات مجله علمی-پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 22(1)، 1-7.
عبد خدا، ه.، و عبداللهی، ل. (1389). بررسی میزان انطباق چکیده مقالههای فارسی زبان دانشگاه علوم پزشکی تهران با استانداردهای ایزو 214 و دستورالعمل گروه ونکوور در سال 1388. مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (بیاورد سلامت)، 4(1 و 2)، 61-54.
قناعی، م.، شفقی، ف.، مزیدی، ا.، نیک زاد، ما.، و عظیمی، ح. (1377). بررسی 5 ساله پایاننامههای دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پرشکی گیلان، 7 (25 و 26)، 9-15.
قیوم زاده، م. (1383). بررسی کیفی پایاننامههای ارائه شده در مقطع دکترای عمومی در دانشکده پزشکی در طی سالهای 1370 لغایت 1375. نشریه طلوع بهداشت، 3(2).
کلاهدوزان، ا.، معینی، م.، پاپی، ا.، عسگری، غ.، و ذوالفقاری، ب. (1383). بررسی توزیع فراوانی عدم رعایت اصول نگارش فارسی در پایاننامههای کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکترای دانشکدههای پزشکی و داروسازی در سال 1379-1375. مجله مدیریت و اطلاعات در بهداشت و درمان، 1 (2)، 50-56.
کلاهی، ع. (1382). خلاصه گزارش نهایی طرح پژوهشی مقایسه کیفیت پایاننامههای دوره دکتری عمومی پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سالهای تحصیلی 1371-1370 و 1378-1377. معاونت پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 34-1.
گیلوری، ع. (1374). بررسی میزان همخوانی نشریات فارسی با استاندارد ایزو. ] پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران[
ماندهگاریان، ه. (1388). بررسی و تحلیل پایاننامههای کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی بر اساس میزان انطباق با حیطههای رشته تکنولوژی آموزش و اصول نگارش علمی. ] پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی[
محمد نژاد شورکایی، م.، جشنی آرانی، م.، و یزدانی، ح. (1390). فراروش تحقیقات انجام شده دز زمینه عوامل مؤثر بر رضایت مشتری: تحلیل استنادی پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای دولتی تهران. چشم انداز مدیریت بازرگانی، 39، 141-164.
مختاری، ح. (1383). انطباق چکیده مقالههای نشریههای دانشگاههای علوم پزشکی و دستورالعملهای گروه ونکوور و استاندارد ایزو 214. ] پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران[
مقدم، ع. و دیگران. (1386). راهنمای روش تحقیق و پژوهشهای کاربردی (برای دانشجویان دامپزشکی و علوم دامی). انتشارات
دانشگاه رازی.
مقصودی، م. (1385). بررسی توصیفی عناوین پایاننامههای گرایشهای علوم سیاسی و روابط بین الملل (دانشگاههای دولتی شهر تهران). پژوهشنامه علوم سیاسی، 5، 143-152.
منتجب، ف.، عطایی، ز.، و صافی زاده، ح. (1388). میزان رعایت استانداردهای ایزو 7144 و عناصر تحقیق در پایاننامههای دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی کرمان بین سالهای 83-78. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، 6 (1)، 57-65.
میرصمدی، م.، چهرهای، ع.، و باقرزاده، ا. (1378). بررسی پایاننامههای فارغ التحصیلان دوره پزشکی عمومی در نیمه اول سال 1378 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران از نظر رعایت اصول علمی نگارش. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران، 9(32)،741-750.
والی من، ن. (1389). روش تحقیق در علوم اجتماعی. ترجمه محسن نیازی، محسن صلابت، فریدون بهادرانی. انتشارات سخنوران.
وطندوست، ع. (1385). آمار در پژوهشهای کاربردی. استاد.
_||_Abd Khoda, H., Abdullahi, L (2010). Examining the degree of compliance of Persian language articles of Tehran University of Medical Sciences with ISO 214 standards and guidelines of the Vancouver group in 2018. Journal of Paramedical Faculty of Tehran University of Medical Sciences (Biyavard Salamat), 4(1, 2), 54-61. [In Persian]
Asif Zadeh, S., Akbar Shahi, Sh., Hashemi, F., & Mashazan, M. (2008). Evaluation of specialized medical theses of Qazvin University of Medical Sciences. Journal Gilan University of Medical Sciences, 17 (64), 56-72. [In Persian]
Asadi Gorgani, F., Talibian, A., & Ali Ramezani, h. (2001). A comparative study of the degree of compliance with the Vancouver method and ISO standards in a thesis Doctorate of Kerman
University of Medical Sciences. Journal of Medical Information and Management, 4 (10 and 11), 29-36. [In Persian]
Bruyn, de. P, J., Rensburg, van, & Fika, J. (2012). Guide for M & D students on writing a research proposal,MC de Lange.The Study Measure Aquaintance and Used Students Gradute of the Veterinary Medicine College.
Delaware, A. (2010). Research method in psychology and educational sciences. (Edition 4). Eshar Ed.,
Davami, M., Moini, L., & Rafiei, M. (2001). Examining the principles of writing medical theses of Arak University of Medical Sciences graduates over the years 1373-79. Journal of Arak University of Medical Sciences (Raehvard Danesh), 4 (3), 23-32. [In Persian]
Diani, M. (2012). Research methods in librarianship and information. Computer Library. Diani, M. (2006). Research bottlenecks in social sciences. Computer Library. [In Persian]
Esmaili, R. & Yousliani, G. (2004). Analytical review of the theses of undergraduate students of higher education centers while promoting the educationists Isfahan province. Journal of Knowledge and Research in Educational Sciences, 2, 37-64. [In Persian]
Gitanjali, B. & Raveendran, R. (1998). Teaching research methodology to postgraduates: Is
dissertation the only method?. National Medical Journal of India, 11 (1), 23-25.
Glatthorn, A. & Bourke, S. (2002). Writing the winning thesis or dissertation: A step–by-step guide:
Corwin Press.
Glatthorn, A. & Joyner, R. (2005). Writing the winning thesis or dissertation: A step–by-step guide:
California, Corwin Press.
Goodarzi, R. & Gholami, J. (2017). Types and Functions of Citations in Native vs. Non-native Written Medical. The Journal of Urmia University of Medical Sciences, 28(4), 54-63
Guillory, A. (1995). Examining the compliance of Persian publications with the ISO standard. [Master's thesis, Iran University of Medical Sciences] [In Persian]
Hari, A. & Shahbadaghi, A. (2014) Citation methods in scientific writings: international guidelines. (Edition 2). University of Tehran. [In Persian]
Ismail. (2022). Research methods in psychology and educational sciences. (3rd edition). Duran.
Pasha Sharifi, H. & Taleghani, N. (2011). Research methods in educational and behavioral sciences. (Edit 2). Rushd Publications. [In Persian]
Johnston, S. (1997). Examming the examiners: an analysis of examiners’ reports on doctoral theses. Studies in higher education, 22 (3), 333-347
Irannejad Parisi, M. (2012). Principles of thesis writing (from topic selection to final defense), Madirers. Biyabangard. [In Persian]
Khaki, G. (2022). Research method with thesis writing approach. (Third edition). Fujan Publications Tehran Khaki, G. (2011). Research method with an approach to thesis writing. Reflection. [In
Persian]
Khosravi, M. (2007). Examining the degree of compliance with ISO 7144 standard in theses. Book Quarterly, 70, 53-68. [In Persian]
Kolahdozan, A., Moini, M., Papi, A, Askari, Gha, & Zulfiqari, b. (2004). Examining the distribution of the frequency of non-observance of Persian writing principles in theses Non-consecutive master's degree and doctorate in the faculties of medicine and pharmacy in 1375-1379. Journal of management and information in health and treatment, 1 (2), 50-56. [In Persian]
Kolahi, A. (2003). Summary of the final report of the research project comparing the quality of theses in general medical doctorate courses in medical sciences universities country in the academic years of 1370-1371 and 1378-1377, research assistant of the Ministry of Health, Treatment and Medical Education; 1382: 1-34. [In Persian]
Mandegarian, H. (2009). Review and analysis of Master's theses in the educational technology field of Allameh Tabatabai University based on the amount Compliance with the fields of education technology and the principles of scientific writing. [Master's thesis. Department of Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University]. [In Persian]
Mohammad Nejad Shorkai, M., Jashini Arani, M., & Yazdani, H. (2010). A review of research conducted on the factors affecting customer satisfaction: citation analysis. [Master's theses and doctoral theses of universities]. [In Persian]
Mokhtari, H. (2003). Adaptation of the abstracts of the articles of the medical sciences universities and the guidelines of the Vancouver group and the ISO 214 standard. [Master's thesis, Iran University of Medical Sciences] [In Persian]
Moghadam, A. and others. (2016). Guide to research methods and applied research (for students of veterinary medicine and animal sciences). Publications Razi University. [In Persian]
Makhsoudi, M. (2006). Descriptive examination of theses titles of political science and international relations (Tehran public universities). Journal of Political Science, 5, 143-152. [In Persian]
Mutjab, F; Atai, Z; Safizadeh, H. (2009). Compliance with ISO 7144 standards and research elements in theses of university faculties Kerman Medical Sciences between 1978-83. Center for Studies and Development of Medical Education, 6(1), 57-65. [In Persian]
Mirsamadi, M.; a face Bagherzadeh, A. (1999). Examining theses of the graduates of the general medicine course in the first half of 2018 Medical sciences and health care services of Iran in terms of compliance with the scientific principles of writing. Journal of Iran University of Medical Sciences, 9(32), 741-750. [In Persian]
Murray, R. (2017). Ebook: How to write a thesis. McGraw-Hill Education (UK).
Pickard, A. J. (2007). Research methods in information. Facet Article First published online., Available online at: http://online library.wiley.com/doi/10.1002/asi.20858 Viewed on(2011/09/20)
Powell, R. (2006). Basic research methods for librarians. Translated by Najala Hariri. Islamic Azad University, Science and Research Unit. Center for Scientific Publications. [In Persian]
Qayyumzadeh, M. (2004). Qualitative review of theses presented at the general doctorate level in the Faculty of Medicine during the years 1370 to 1375. Tolo Health magazine, 3(2). [In Persian]
Sobhani, A., Pourramzan, M., & Zakir Naqibi, A. (1998). Examining compliance with the length of scientific writing of research theses of medical students. Journal Faculty of Medicine, Gilan University of Medical Sciences, 7, (25-26), 8-1. [In Persian]
Sarmad, Z., Hijazi, A., & Bazargan, A. (2022). Research methods in behavioral sciences. Ad.
Sefidgar, S. (2006) Examining the degree of compliance of master's theses of Ferdowsi University of Mashhad based on valid standards. [Thesis Masters, Islamic Azad University] [In Persian]
Suri, H. (2005). Common errors in medical science research and their control. National Medical Sciences Research Center. [In Persian]
Shabani, A., Askari, A., Homai, R., & Saadat, R. (2010). Examining the degree of adaptation of Persian abstracts of general doctorate theses of the University of Science Arak medicine with abstract writing standards (ISO214). Health Information Management, 8(3), 382-394. [In Persian]
Sadeghi, H., Jalaifar, M., & Sharifzadeh, G. (2014). Investigating the coefficient of group cooperation, content analysis, references and the extent of compliance with the Vancouver method in the sourcing of scientific-research journal articles of Birjand University of Medical Sciences. Scientific Journal of Birjand University of Medical Sciences, 22(1), 1-7. [In Persian]
Saupperl, A. (2010). Scholary Abstracts in Pharmacology, Sociology, and Linguistics and Literature. Logical Structure of Journal of the American Society for Information Science and Technology, 59(9). Article First published online., Available online at: http://online library.wiley.com/doi/10.1002/asi.20858 Viewed on(2020/09/20)
Tafarshi, Sh. & Afshan, T. (2010). Examining the extent of compliance with the Vancouver method in the reference writing of dental theses of Shahid University of Medical Sciences Beheshti between the years 1383-1388. Journal of Faculty of Dentistry Shahid Beheshti University of Medical Sciences, 28 (1), 47-55. [In Persian]
Zarei, M. (2013). Effectiveness of teaching referencing skills to students, a case study: Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences. systems and Information Services, 3(3 and 4), 61-80. [In Persian]
Zukani, M., Shafaqi, F., Meghazi, A., Nikzad, Ma., & Azimi, H. (1998). 5-year review of theses of medical students of the University of Medical Sciences Gilan, Journal of Parashki University of Sciences Faculty of Medicine, Gilan, 7 (25 and 26), 9-15. [In Persian]
Vali Man, N. (2009). Research method in social sciences. Translated by Mohsen Niazi, Mohsen Salabat, Fereydoun Bahadrani. Sokhnoran Publications. [In Persian]
Watandost, A. (2006). Statistics in applied research. Professor. [In Persian]
Webster, F., D. Pepper, Jenkins. (2000). Assessing the undergraduate dissertation. Assessment & Evaluation in Higher Education, 25 (1), 71-80.