ارزیابی محتوای پیشینه ی پژوهش در مقالات پژوهشی دو رشته ی علم اطلاعات و دانش شناسی و جامعه شناسی (1399- 1394)
محورهای موضوعی : دانش شناسیناهید شاه ویسی 1 , منتظر آذری فر 2
1 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی ، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازی، کرمانشاه،
2 - کارشناس ارشد تفسیر قرآن، دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم.
کلید واژه: جامعه شناسی, علم اطلاعات و دانش شناسی, پیشینه ی پژوهش, مقالات پژوهشی, محتوای پیشینه ی پژوهش,
چکیده مقاله :
هدف: پیشینه ی پژوهش یکی از مباحث اصلی در متون و مقالات پژوهشی است، به گونه ای که تدوین مقالات پژوهشی در راستای پیشینه ی پژوهش و آثار گذشته صورت می گیرد. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی محتوای پیشینه ی پژوهش مقالات پژوهشی دو رشته ی علم اطلاعات و دانش شناسی و جامعه شناسی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوای کمی انجام شده که به بررسی 60 مقاله پژوهشی دو رشته ی علم اطلاعات و دانش شناسی و جامعه شناسی پرداخته است. ابزار پژوهش چک لیست بوده که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون که برابر با 74% و روایی آن زیر نظر استاد راهنما و مشاور مورد تأیید واقع شده است. برای سنجش داده ها از نرم افزار اس. پی. اس. اس[1] استفاده شده است.یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد، در خصوص ربط موضوعی پیشینه های پژوهش، وضعیت پیشینه ی پژوهش مقالات پژوهشی در وضعیت مطلوبی قرار دارند، اما وضعیت پیشینه های پژوهش از لحاظ توجه به رویکرد انتقادی و تجزیه و تحلیل پیشینه های پژوهش برای درک بهتر موضوع در وضعیت مناسبی قرار ندارند. در ارتباط با انسجام و کافی بودن توضیحات پیشینه ی پژوهش وضعیت رشته ی علم اطلاعات به نسبت رشته ی جامعه شناسی موفق تر عمل کرده است. نتایج آزمون من وایتنی نشان می دهد، در خصوص موارد مورد بررسی به جز تحلیل انتقادی پیشینه های پژوهش تفاوت معناداری مشاهده نمی شود.نتیجه گیری: به نظر می رسد پژوهشگران به محتوای پیشینه ی پژوهش توجهی کافی نمی کنند و تنها برای حفظ ساختار ظاهری، پیشینه های پژوهشی آورده می شود که بار اطلاعاتی زیادی ندارند.
Objective: literature review is one of the main topics in research texts and articles, so that the compilation of research articles is done in line with the literature review and past works. Therefore, the purpose of this study is to investigate the content of the literature review of research articles in the two disciplines of information science and Knowledge and sociology.Methodology: The present study was conducted by quantitative content analysis method, which has reviewed 60 research articles in the two fields of information science and Knowledge and sociology.Results: Research findings show, regarding the thematic relevance of literature reviews, the status of literature reviews Research articles are in a favorable situation, but Status of literature reviews in terms of attention to critical approach and analysis of literature reviews to better understand the subject are not in a good position. In terms of coherence and sufficient explanations of the literature review, the situation in the field of information science has been more successful than in the field of sociology. The results of Mann-Whitney test show that there is no significant difference in the cases except for the critical analysis of literature reviews.Conclusion: It seems Researchers do not pay enough attention to the content of the literature review, And only to preserve the appearance, literature reviews are given, which do not have much information load, In the event that if researchers take an in-depth look at previous studies and research, not only increases the amount of knowledge of the researcher, but also realizes the shortcomings and advantages of other research, and becomes familiar with the methods used in research, In this regard, the researcher can compile an ideal research and low defects take a step.
_||_