ارائه الگوئی برای مدیریت دانش کارکنان با رویکرد یادگیری سازمانی (مطالعه موردی: شهرداری تهران)
محورهای موضوعی : دانش شناسیپژمان صالحی 1 , بیژن سلیمانپور 2
1 - استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب، تهران
2 - دکترای مدیریت، معاونت سیاسی و امنیتی وزارت کشور
کلید واژه: یادگیری سازمانی, مدیریت دانش, سازمان یادگیرنده, شهرداری تهران, حافظه سازمانی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از انجام این پژوهش ارائه الگویی نوین برای مدیریت دانش کارکنان با رویکرد یادگیری سازمانی در مطالعه موردی شهرداری تهران است.روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است که بهصورت ترکیبی (کیفی-کمی) در جامعه آماری کارکنان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر در شهرداری تهران و شرکتها و سازمانهای تابعه آن انجام شد. نمونه آمارى شامل 379 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی شاغل در شهرداری تهران در سال 1400 بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. دادههای گردآوریشده با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری و با بهکارگیری نرمافزارهای SPSS و ایموس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.یافتهها: بر اساس نتایج تحقیق حاضر برخی از مؤلفههای مهم ارائه الگوی نوین برای مدیریت دانش کارکنان شهرداری تهران با رویکرد یادگیری سازمانی عبارتاند از منابع انسانی و مدیریت، استراتژی و ساختار سازمانی، فناوری اطلاعات، فرآیندهای دانشی، فرآیندهای سازمانی و فرهنگسازمانی. همچنین برخی دیگر از یافتههای تحقیق حاکی از آن است که میانگین امتیاز هریک از این مؤلفههای یادشده در شهرداری تهران از حد متوسط پایینتر بود.نتیجهگیری: تحقیق حاضر به ارائه و آزمون مدلی پرداخته است که نقش متغیرهای کلیدی دانش و یادگیری که در تحقیقات گذشته توجهی جزئی و مستقل به آنها شده بود را بیان کرده است. بهمنظور پیادهسازی و اجرای مدیریت دانش در شهرداری تهران با رویکرد یادگیری سازمانی دقیق مؤلفههای تعیینشده نظیر منابع انسانی و مدیریت، استراتژی و ساختار سازمانی، فناوری اطلاعات، فرآیندهای دانشی و غیره ... برای ارتقای سطح کمی و کیفی دانش سازمانی شهرداری لحاظ گردید.
Objective: The purpose of this research is to provide a new model for knowledge management in a case study of Tehran Municipality.Methodology: This is an applied research that was conducted in a combined (qualitative-quantitative) method. statistical population of employees with a bachelor's degree or higher in Tehran Municipality and its affiliated companies and organizations were studied. The statistical sample included 379 academic and organizational experts working in Tehran municipality in 2021, who were selected using systematic random sampling.Results: Based on the results of this research, some of the important components of presenting a new model for knowledge management of Tehran municipality employees with an organizational learning approach are human resources and management, organizational strategy and structure, information technology, knowledge processes, organizational processes and organizational culture. Also, some other research findings indicate that the average score of each of these mentioned components in Tehran municipality was lower than average. Also, some other research findings indicate that the average score of each of these components in Tehran municipality was lower than average.Conclusion: The present research has presented and tested a model that has expressed the role of the key variables of knowledge and learning, which were only partially and independently paid attention to in previous researches. In order to implement knowledge management in Tehran municipality with the organizational learning approach, the determination of determined components such as human resources and management, strategy and organizational structure, information technology, knowledge processes, etc. should be considered.
ابراهیمی، ا. (1398). ارتباط مدیریت دانش و اجزای سرمایه فکری (مطالعه موردی: اعضای حیات علمی دانشگاه ارومیه). فصلنامه بینالمللی مطالعات پیشرفته در علوم انسانی و اجتماعی، 1(4)، 232 – 243.
احمدیان، ع.، شکاری، ح. و افشاری، م. (1395). بررسی رابطه رکود دانش، یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی در مراکز آموزش عالی یزد. فصلنامه مدیریت فرهنگسازمانی، 9 (2)، 131-154.
افرازه، ع. (1399). مدیریت دانش (مفاهیم، مدلها، اندازهگیری و پیادهسازی). چاپ دهم. افرازه
پاکباز، م. (1399). مدیریت دانش و یادگیری سازمانی. فصلنامه بینالمللی علوم انسانی و مدیریت، 3 (7)،591- 598.
پیری، ز. و آصف زاده، س. (1390). چگونه میتوان مدیریت دانش را بکار گرفت؟. فصلنامه علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 10(1)، 124-132.
تسلیمی، م. و فرهنگی، ع. (1398). ساز و کارهای یادگیری سازمانی. مبنایی برای ایجاد یک سازمان یادگیرنده. فصلنامه دانش مدیریت، 8 (30)، 3 -18.
حسنزاده، ر. و مداح، م. (1398). روشهای آماری در علوم رفتاری. ویرایش، 10 – 11.
حسنزاده، م (1397). مدیریت دانش (مفاهیم و زیرساختها). کتابدار، 102.
حسنوی، ر.، اخوان، پ. و سنجقی، م. (1396). عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش. چاپ نهم. آتی نگر.
خوراکیان، ع. (1399). بررسی نقش فرهنگسازمانی دانشمحور بهعنوان عوامل تعدیلکننده تأثیرگذار مدیریت دانش بر نوآوری. پنجمین کنفرانس بینالمللی مدیریت دانش، تهران
داونپورت، ت. و پروساک، ل. (1390). مدیریت دانش. ترجمه حسین رحمان سرشت. سمت.
دهقانی، ح. (1398). نقش مدیریت دانش در نوآوری سازمانها. فصلنامه رشد فناوری، 10 (39)، 120-148.
ربیعی، ع. و حسن، خ. (1393). طراحی مدل پیادهسازی نظام مدیریت دانش در سازمانهای دولتی ) مطالعه موردی شهرداری تهران (. مجله پژوهشهای مدیریت، 2 (6)، 159- 173.
زارع، ح. و رجایی پور، س. (1396). سازمان یاد دهنده؛ الگویی برای رهبری دانشگاه امروز. جهاد دانشگاهی، واحد اصفهان، 184.
ساعدی، م. و یزدانی، ح. (1393). ارائه مدل فرآیندی برای پیادهسازی مدیریت دانش مبتنی بر یادگیری سازمانی در ایرانخودرو (نظریه برخاسته از دادهها). نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، 1 (2)، 68- 83.
عبد علی، غ. و مسلمی، ر. (1397). بررسی تأثیر مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی در شرکت آلفا سم اصفهان. مجله بینالمللی آموزش مدیریت، 1 (2)، 49-57.
عسگری، م. (1395). سازمان یادگیرنده و یادگیری. تهران. فصلنامه بصیرت، 37 (8)، 197-209.
غفاری، ه.، رافعی، م. و چنگی آشتیانی، ع. (1396). کیفیت در آموزش عالی از طریق مدیریت دانش. مجله تحقیقات علوم پایه و کاربردی، 2 (2)، 1787- 1792.
کرمی، م. (1399). مدیریت دانش و سیستمهای تصمیمیار. اتحاد، 111.
_||_Abaoud, D., & Alluhaidan, A. (2020). Introducing A Change Resistance Factor in Knowledge Management Model: A Concentration in Organizational Culture. In Proceedings of the Conference on Information Systems Applied Research ISSN, 1508
Abdul Ali, G. and Muslimi, R. (2018). Investigating the effect of knowledge management on organizational entrepreneurship in Alfa Sem Company of Isfahan. International Journal of Management Education, 1 (2), 49-57. [In Persian]
Afrazah, A. (2020). Knowledge management (concepts, models, measurement and implementation). to print Tehran: Afraza. [In Persian]
Ahmadian, A., Shekari, H. and Afshari, M. (2016). Investigating the relationship between knowledge stagnation, organizational learning and organizational innovation in Yazd higher education centers. Organizational Culture Management Quarterly, 9 (2), 131-154. [In Persian]
Askari, M. (2015). Learner and learning organization. Tehran: Basirt Quarterly, 37 (8), 197-209. [In Persian]
Cristea, Dragoş Sebastian, (2014). Perspectives on knowledge management models. The Annals of “Dunarea de Jos” University of Galati, Economics and Applied Informatics. Jama psychiatry, 74(4), 319-328
Davenport, T. and Prusak, L. (1390). knowledge management. Translated by Hossein Rahman Sarasht. Sixth edition. [In Persian]
Dehghani, H. (2019). The role of knowledge management in organizational innovation. The Quarterly of Roshd Tavari, 10 (39), 120-148. [In Persian]
Ebrahimi, A. (2017). The relationship between knowledge management and the components of intellectual capital (case study: members of the academic life of Urmia University). International Quarterly of Advanced Studies in Humanities and Social Sciences, 1(4), 232-243. [In Persian]
Fergson, S. & Weckert, J. (2010). Knowledge Management system and The search for totality. International Journal of Information Management, 31(6), 546-555.
Ghafari, H., Rafei, M. & Chengi Ashtiani, A. (2016). Quality in higher education through knowledge management. Research Journal of Basic and Applied Sciences, 2 (2), 1787-1792. [In Persian]
Gottschalk, P. (2017). Knowledge Management. Norwegia School of Management BI, The Knowledge Management system in law Enforcement:technologies and Techniques, 71-93
Hasnawi, R., Akhwan, P. & Sanjaghi, M. (2016). Key success factors of knowledge management. Ninth edition. Atinagar. [In Persian]
Hassanzadeh, M. (2017). Knowledge management (concepts and infrastructures). Kitabdar, 102. [In Persian]
Hassanzadeh, R. and Madah, M. (2019). Statistical methods in behavioral sciences. Edition,10-11. [In Persian]
Hui, Huang (2018). Impact of Knowledge Management and Organizational Learning on Different Dimensions of Organizational Performance: A Case Study of Asian Food Industry. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 5(3).
Jennex, Murrray E. & Olfman, L. (2011). A Model of Knowledge Management success.University of USA. International Journal of Knowledge Management, 2(3), 605- 613
Kerami, M. (2020). Knowledge management and decision support systems. 9th edition. Etihad, 111. [In Persian]
khorakiyan, A. (2020). Investigating the role of knowledge-oriented organizational culture as the influencing influencing factors of knowledge management on innovation. The fifth international conference on knowledge management, Tehran. [In Persian]
Lindner, Frank, Wald, Andreas. (2020). Success factors of knowledge management in temporary organizations. International Journal Of Project Management, 29(7), 877-888
Lytras MD., Pouloudi A., & Poulymenakou A. (2012). Knowledge management convergence – expanding learning frontiers. Journal of Knowledge Management, 6(1), 40-51
Ologbool, Andrew C. (2020). Knowledge management processes and firm innovation capability: a theoretical model. Asian Social Science, 11(18).
Pakbaz, M. (2020). Knowledge management and organizational learning. International Quarterly Journal of Human Sciences and Management, 3 (7), 591-598. [In Persian]
Piri, Z., and Asifzadeh, S. (2011). How can knowledge management be used? Scientific Quarterly of Qazvin University of Medical Sciences, 10(1), 124-132. [In Persian]
Rabiei, A. and Hasan, Kh. (2013). Designing the implementation model of the knowledge management system in government organizations (case study of Tehran Municipality). Management Research Journal, 2 (6), 159-173. [In Persian]
Sabbatis, M. (2015).Facing the Future with more Intelligence. Accounting Today, 52(2), 275-310.
Saedi, M. & Yazdani, H. (2013). Presenting a process model for the implementation of knowledge management based on organizational learning in Iran Khodro (theory derived from data). Journal of Information Technology Management, 1 (2), 68-83. [In Persian]
Taslimi, M. and Farhangi, A. (2019). Organizational learning mechanisms: a basis for creating a learning organization. Knowledge Management Quarterly, 8 (30), 18-3. [In Persian]
Toumi, I. (2016). The Futuer of Knowledge Management. Lifelong Learning in Europe,6, 69-79
Zare, H. & Rajaipour, S. (2017). teaching organization; A model for today's university leadership. Academic Jihad, Isfahan Branch, 184. [In Persian]