ارزیابی دیدگاه کاربران درباره کیفیت خدمات کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد بهمنظور پیادهسازی تفکر پلتفرمی
محورهای موضوعی : دانش شناسیمهرناز خراسانچی 1 , طیبه شهمیرزادی 2
1 - دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، مدیرعامل شرکت پارس آذرخش، مدیر محتوای کتابخانه دیجیتال پلتفرمی بوم و پژوهشگر حوزة تفکر پلتفرمی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، تهران، ایران.
2 - استادیار مرکز فناوری اطلاعات و اطلاعرسانی کشاورزی. سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی. تهران، ایران.
کلید واژه: کیفیت خدمات, تفکر پلتفرمی, لیبکوال, کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد تهران,
چکیده مقاله :
مقدمه: کاربران کتابخانه، درصورت دریافت خدمات مناسب، تمایل به مشارکت در فعالیتهای کتابخانه را خواهند داشت. هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی دیدگاه کاربران درباره کیفیت خدمات کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد بهمنظور پیادهسازی تفکر پلتفرمی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف و نوع، کاربردی و از نظر شیوة گردآوری دادهها، به روش پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعه آماری شامل ۹۰۰ نفر از اعضای فعال کتابخانه بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد ۲۶۹ نفر بر اساس نمونهگیری تصادفی در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند که ۲۴۱ پرسشنامه استاندارد لیبکوال جمعآوری و مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزار آماری Spss22 استفاده شد.یافتهها: براساس یافتهها، کمترین میانگین میزان رضایت در سه بُعد (تأثیر خدمات، کنترل اطلاعات و کتابخانه بهعنوان یک مکان) مربوط به مکانی مناسب برای مطالعه، یادگیری و پژوهش با ۳۱/۶ و بیشترین میانگین میزان رضایت مربوط به گویه وجود کارکنانی که همواره مؤدب هستند با ۲۳/۸ ، از 9 امتیاز بوده است.نتیجهگیری: نتایج ارزیابی نشان داد که میانگین کیفیت خدمات کتابخانه عمومیحسینیه ارشاد در هر سه بُعد (تأثیر خدمات، کنترل اطلاعات و کتابخانه بهعنوان یک مکان) از نظر شکاف برتری یا حد رضایت خدمات منفی نبوده است و کاربران از کیفیت خدمات راضی هستند. به همین منظور برای پیادهسازی تفکر پلتفرمی که رضایت ذینفعان از کیفیت خدمات کتابخانه از اهمیت بالایی برخوردار است، میتوان برنامهریزی کرد.
Objective: Library users will be willing to participate in library activities if they receive appropriate services. The purpose of this study is to evaluate the views of users about the quality of Hosseinieh Ershad Public Library services in order to implement platform thinking.Methodology: The present research is applied in terms of purpose and type and descriptive in terms of data collection method. The statistical population consisted of 900 active members of the library. Based on Krejcie and Morgan table, 269 people were selected as a sample based on stratified random sampling and 241 standard Libqual questionnaires were collected and evaluated. SPSS22 statistical software was used for data analysis..Results: According to the research findings, the lowest average level of satisfaction in three dimensions (effect of services, information control and library as a place) related to the items "attention to the client" with 7.47, " Having a library website that allows me to locate information personally " with 6.79 and "a suitable place for study, learning and research" with 6.31 and the highest average of satisfaction related to the item " existence of employees who are always polite" with 8.23, "convenience recovery tools that allow me to personally resources and "Find the information I am looking for" with 7.31 and "library space that encourages reading and learning" and "space for mass communication and group learning" with 7.32 out of 9 points.Conclusion: The results of service quality evaluation showed that the average of public library services of Hosseinieh Ershad in all three dimensions (impact of services, information control and library as a place) was not negative in terms of "excellence gap" or "service satisfaction". To this end, it is possible to plan for the implementation of a platform thinking in which stakeholder satisfaction with the quality of library services is of paramount importance.
احمد معظم، س.، حسن زاده، م.، و شاپوری، س. (1391). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی شهرستان رامسر و تنکابن با استفاده از ابزار لایب کوال. دانش شناسی، 5(17)، 1-21
اسفندیاری مقدم، ع.، رزمی شندی، م.، و نوروزی، ی. (1392). کیفیت خدمات کتابخانههای ایران (بررسی پژوهشهای مدل لیبکوآل در ایران). تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، 2(47)، 191-208.
اشرفی ریزی، ح. و کاظمپور، ز. (1386). مدل لایب کوآل و کاربرد آن در کتابخانههای دانشگاهی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 18(2)، 197-214.
انصاری، الف.، فامیل روحانی، ع.، و مرادی، م. (1395). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی شهر همدان بر اساس الگوی لایب کوال. دانششناسی، 9(34)، 7-18.
حریری، ن. و افنان، ف. (1387). بررسی کیفیت خدمات کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی تابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در تهران از طریق مدل تحلیل شکاف. کتابداری و اطلاع رسانی، 11(2)، 25-52.
خراسانچی، م. (1399). ارائه مدلی مبتنی بر تفکر پلتفرمی برای توسعه و اثربخش کردن خدمات کتابخانهای (اقدام پژوهی در خدمات عمومی کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد). ] پایاننامه دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات[.
درمنثاری، م. (1390). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی شهرستان تبریز با استفاده از ابزار لیبکوآل. ] پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان[.
رضایی گرجایی، م. (1389). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی شهید دستغیب و ابوریحان شیراز با استفاده از ابزار لیبکوآل. ] پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات اهواز[.
صفیان بلداجی، ر. (۱۳۸۹). ارزیابی خدمات کتابخانههای عمومی استان چهارمحال و بختیاری با استفاده از ابزار لایب کوآل. ] پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی[.
ضیایی، ث. و رنجگر کرجان، ف. (۱۳۹۵). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی شهر تبریز بر اساس مدل لایبکوآل. فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانششناسی، ۳ (۳)، 75-89.
غیاثوند، الف. و دهکریان، پ. (۱۳۹۱). سنجش کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی وابسته به شهرداری تهران. کتابداری و اطلاعرسانی، ۱۵ (۱)، 285-308.
کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد (بیتا). درباره کتابخانه. http://www.hepl.ir/UI/Forms/about.aspx
محمدبیگی، ف. (1387). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور شهر قزوین با استفاده از ابزار لیبکوآل. ] پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس[.
محمدی، الف. (۱۳۹۳). کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی استان کردستان با استفاده از ابزار لایبکوآل. ] پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی[.
محمدی، ح. (1390). ارزشیابی کیفیت خدمات کتابخانة عمومی پارک شهر تهران با استفاده از مدل لیبکوآل. ] پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی[.
مطلبی، د. و خانعلیلو، ر. (1398). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی از دیدگاه کاربران: مطالعه موردی کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، ۲۵ (۴)، 579-596.
یعقوبیفر، م.، فیضآبادی، م.، دلیلی صالح، م.، و صفاری، الف. (1394). کیفیت ارائه خدمات کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار از دیدگاه مراجعهکنندگان، با استفاده از مدل لایب کوال. مجله علمی - پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 22(6)،1052-1062.
_||_Ahmad Moazam, S., hasanzadeh, M., & Shapouri, S. (2012). Quality assessment of the public libraries services of Ramsar and Tonekabon by using Libqual from the viewpoint of users. Journal of Knowledge Studies, 5(17), 1-21. [In Persian].
Andrews, C. and et al. (2016). From “Library as Place” to “Library as Platform”: Redesigning the 21st Century Academic Library. The Future of Library Space, 36. Retrieved February, 5, 2020,http://dx.doi.org/10.1108/S0732-067120160000036006.
Ansari, A., Familrouhani, S. A., & Moradi, M. (2016). Assessment of service quality at public libraries in Hamadan city based on Libqual. Journal of Knowledge Studies, 9(34), 7-18. [In Persian].
Ashrafi Rizi, H., & Kazempour, Z. (2007). Libqual and its Application in Academic Libraries. Librarianship and Information Organization Studies, 18(2), 197-214. [In Persian].
Breeding, M. (2015). Library Services Platforms: A Mature Genre Products. Library Technology Reports, 6(51), 5-19.
Deramnesari, M. (2011). Evaluation of the service quality of public libraries in Tabriz city using Libqual tool. [Master thesis, Islamic Azad University, Hamadan branch]. [In Persian].
Edidiong, A. A., Oji, H., E., Tom, E., & Emem, S, (2014). Libraries as Platforms for Innovation and Creativity in Information Delivery Services in a Depressed Economy: An Overview of Nigeria. Journal of Multidisciplinary Research, 5(2), 125-131.
Frumkin, J. (2006). The potential of the digital library as a platform. OCLC Systems &
Services. International digital library perspectives, 22(2), 97 – 99. Retrieved
February, 5, 2020, From http://dx.doi.org/10.1108/10650750610663969.
Ghiasvand, A.; Dehkarian, P. (2012). Assessing the quality of services of public libraries affiliated to Tehran Municipality. Library and information Sciences, 15(1), 285-308. [In Persian].
Hariri, N.; Afnan, F. (1387). Examining the service quality of central libraries of medical sciences universities under the Ministry of Health, Treatment and Medical Education and Islamic Azad University based in Tehran through gap analysis model. Library and Information Sciences, 11(2), 25-52.
Hosseinieh Irshad Public Library (n.d.). About the library. http://www.hepl.ir/UI/Forms/about.aspx. [In Persian].
Isfandyari-Moghaddam, A., Razmi shendi, M., & Norouzi, Y. (2013). The Study of History of Researches about Libqual model in Iran. Academic Librarianship and Information Research, 47(2), 191-208. doi: 10.22059/jlib.2013.36419. [In Persian].
Khorasanchi, M. (2020). Developing a Model-based on Platform Thinking for giving more effective library services (Action Research for Public Services in Hosseinieh Ershad Public Library). [Unpublished doctoral dissertation, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran]. [In Persian].
Kumar, A. & Mahajan, P. (2019). Library Performance Assessment of Service Quality through LibQUAL: The Case of Maharshi Dayanand University (MDU), Rohtak (India). Library Philosophy and Practice (e-journal). 2638. Retrieved February, 5, 2020, From https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/2638
Love Moses, C. & et al. (2016). Perceived Service Quality and User Satisfaction in Library Environment. Asian Journal of Information Technology, (15), 18-25.
Matlabi, D., & Khanaliloo, R. (2019). An Assessment of the Quality of Services in Public
Libraries Based on the Users' Perspective: A Case Study of the Public Libraries in The West Azerbaijan Province. Research on Information Science & Public Libraries, 25 (4), 579-596. [In Persian].
Mohammadbeigi, F. (2008). Assessing the quality of services of public libraries affiliated to the institution of public libraries in Qazvin city using the Libqual tool. [Master thesis, Tarbiat Modares University]. [In Persian].
Mohammadi, A. (2014). Service quality of public libraries in Kurdistan province using Libqual tool. [Master thesis, Allameh Tabatabai University]. [In Persian].
Mohammadi, H. (2011). Evaluation of the quality of services of Tehran Parkeshahr public library using Libqual model. [Master thesis, Allameh Tabatabai University]. [In Persian].
Pors, N.O. (2010). Burning platforms and melting icebergs: An exploratory analysis of present strategic challenges and cross pressures in the public libraries. Performance Measurement and Metrics, 11(1), 9-24. Retrieved April 23, 2018, from http://dx.doi.org/10.1108/14678041011026838
Rehman, S.U. (2012). Understanding the Expectations of Pakistani Libraries Users: A LibQUAL Study. Library Philosophy and Practice (e-journal), 732.
Rezaei Gerjaei, M. (2010). Assessing the quality of services of Shahid Dastghaib and Abu Rehan Shiraz public libraries using Libqual tool. [Master's Thesis, Islamic Azad University, Ahvaz Research Sciences Unit]. [In Persian].
Riansyah, A., Putri Pratama, N. & Assegaf, B. (2020). Visitor Satisfaction Analysis of Library Services at Sultan Agung Islamic University Using Libqual and Fuzzy. Journal Transformatika, 18(1), 81-92.
Rizky, T. D., Huda, N., Muslikh, M. & Rini, N. (2020). Analysis (LibQual) on Loyalty and Library Satisfaction; A Case Study in YARSI University Library Service Center. Journal Organisasi Dan Manajemen, 16(2), 182-195.
Safian Beldaji, R. (2010). Evaluation of the services of public libraries in Chaharmahal and Bakhtiari province using Libqual tool. [Master thesis, Shahid Beheshti University]. [In Persian].
Tiwana, A. (2014). Platform Ecosystems. San Francisco: Morgan Kaufmann Publishers. Retrieved April 23, 2018, from https://www.sciencedirect.com/topics/computer-science/platform-architecture.
Ziaei, S., & Ranjgar Korjan, F. (2016). Assessment of Services Quality in Tabriz Central Library from the Users Point of View Based on Libqual Model. Quarterly Resources and Information Services Management, 3 (3), 75-84. [In Persian].
Valadi khorram, S., Amiri, M.R. & Saberi, M.K. (2021). Evaluating the quality of health information services in public libraries: an experience from Iran. Library Management, 2(3), 197-213.
Weinberger, D. (2012). Library as platform. Library Journal. Available online. http://lj.libraryjournal.com/2012/09/future-of-libraries/by-david-weinberger/Accessed July 16, 2016.
Yaghoubifar, M., Faizabadi, M., Dalili Saleh, M., Safari, A. (2014). The service quality of the library of Sabzevar University of Medical Sciences from the point of view of the visitors, using the Libqual model. Scientific-Research Journal of Sabzevar University of Medical Sciences, 22(6), 1052-1062. [In Persian].