وبسنجی و ارزیابی کتابخانههای دیجیتال ایران
محورهای موضوعی : دانش شناسیموژان معارف 1 , سودابه شاپوری 2 , هاجر زارعی 3 , شهرام صلواتی 4
1 - دانشجوی دکتری، علم اطلاعات و دانششناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
2 - استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
3 - استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
4 - استادیار، گروه بازاریابی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
کلید واژه: وبسنجی, کتابخانههای دیجیتال, رؤیتپذیری,
چکیده مقاله :
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین وضعیت رویت پذیری کتابخانههای دیجیتال ایران است. روش پژوهش: این مطالعه به روش تحلیل پیوندی و بررسی آمار بازدید سایت کتابخانه های دیجیتال ایران صورت گرفته و از نوع ارزیابانه است. نوشتار حاضر به بررسی رتبه یاهو، گوگل، الکسا، رتبه در میان سایت های ایران و پیوندهای دریافتی کتابخانههای دیجیتال ایران پرداخته است. 50 کتابخانه دیجیتال که واجد شرایط، داشتن نرمافزار مناسب، وجود منابع اطلاعاتی و راهاندازی رسمی کتابخانه بودند جامعة بالقوة این پژوهش را تشکیل داده اند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی در نرم افزار اکسل استفاده شده است. یافته ها: یافته ها نشان داد با سنجش اعتبار وبسایت کتابخانههای دیجیتال با فاکتور پیج رنک یاهو فقط 9 کتابخانه شناسایی شده است، کتابخانه دیجیتال تبیان رتبه اول را در بررسی پیوندهای دریافتی و رتبه گوگل بهدست آورده و کتابخانه دیجیتال دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران رتبه اول را در میان سایت های داخل ایران و رتبه جهانی در بین جامعه آماری پژوهش بهدست آوردهاند، کتابخانه دیجیتال دانشگاه علامه طباطبایی نیز اولین رتبه یاهو را کسب کرده است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که درمجموع درصد بالایی از وبسایتهای کتابخانههای دیجیتال مورد مطالعه حضور پررنگی در سطح بین المللی نداشتند، که این امر نشاندهنده نقاط ضعف وبسایتهای مذکور بوده است. کمبودن تعداد صفحات وب انگلیسی و جوان بودن کتابخانه های دیجیتال ایران از عمده دلایل حضور ضعیف کتابخانه های دیجیتال ایران در وب بهشمار میروند. استفاده از آمیخته ترفیع مناسب و عوامل انسانی موثر میتواند در بهبود شرایط این کتابخانهها موثر باشد.
Objective: The main purpose of this study is to determine the visibility status of Iranian digital libraries. Method: This study was conducted by link analysis and survey statistics of Iranian digital libraries and the research is evaluative. The present article examines the rankings of Yahoo, Google, Alexa, rankings among Iranian sites, and the links received by Iranian digital libraries. Fifty eligible digital libraries with the right software, information resources, and official library setup make up the potential research community. Descriptive statistics indicators in Excel software have been used to analyze the data. Results: The research findings showed that only 9 libraries were identified by measuring the validity of the Digital Libraries website with the Yahoo PageRank factor. And the digital library of the Faculty of Entrepreneurship of the University of Tehran have obtained the first rank among the sites inside Iran and the global rank among the statistical population of the research. Allameh Tabatabai University's digital library also ranks first among Yahoo. Conclusion: The present study has determined the position of digital libraries in Iran and the world. Overall, a high percentage of the digital library websites under study did not have a strong international presence, indicating the weaknesses of these websites. Lack of English and young web pages, lack of Iranian digital libraries are the main reasons for the weak presence of Iranian digital libraries on the web. The use of a combination of appropriate promotion and effective human factors can be effective in improving the condition of these libraries.
_||_