ارائه الگوی فرایندی خلق ارزش خدماتی کتابخانههای دانشگاهی از طریق رفتار تسهیم دانش
محورهای موضوعی : دانش شناسیزهرا فرجی 1 , عاطفه زارعی 2 , فریبرز درودی 3
1 - دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
2 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
3 - استادیار، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)
کلید واژه: ارزش, مدیریت دانش, کتابخانه دانشگاهی, کتابدار, تسهیم دانش, خلق ارزش خدماتی,
چکیده مقاله :
هدف : هدف پژوهش طراحی الگوی فرایندی خلق ارزش خدماتی برای کاربران از طریق رفتار تسهیم دانش در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاهی است. روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد، اکتشافی و از لحاظ نحوه تجزیه و تحلیل داده ها، آمیخته است. در فاز کیفی تحقیق 9 نفر از خبرگان حوزههای مدیریت دانش انتخاب شدند و مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. در این فاز، از روش گلوله برفی استفاده شد و این فرایند تا رسیدن به اشباع نظری محقق ادامه یافت. در فاز کمّی نیز، کلیه کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاهی به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته و از این میان، 210 نفر از روش نمونه برداری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در فاز کمّی تحقیق نیز، ابزار اصلی جمع آوری داده ها، پرسشنامهای بسته و محقق ساز مشتمل بر 42 گویه بود که بر اساس مدل مفهومی اولیه طراحی گردید. در فاز کمّی تحقیق، جهت انجام تجزیه و تحلیل های توصیفی و استنباطی، از نرمافزارهای SPSS و Lisrel استفاده شد. یافتهها: در این پژوهش با تأکید مدیران بر لزوم تسهیم دانش، در میزان درک و علاقه و تعهد کاری کتابداران، به تعامل با همکاران با تحصیلات در حوزه های مختلف کتابداری به صورت رسمی و غیررسمی، در راستای کسب اطلاعات در حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات و فرهنگ سازمانی حاکم بر کتابخانه، به منظور بررسی میزان درک کتابداران در محاسبه برخی از فرایندها و رویههای سازمانی حاکم بر کتابخانه و در طی یافته ها، این مهم حاصل شد که الگوبرداری از کتابخانههای دانشگاههای معتبر داخلی و خارجی در مدیریت دانش تأثیر معناداری دارد. نتیجهگیری: نتایج تحقیق منجر به طراحی الگوی فرایندی خلق ارزش خدماتی برای کاربران کتابخانههای دانشگاهی از طریق رفتار تسهیم دانش در بین کتابداران (بر اساس ساختار مدل پارادایمی) شد و روابط فرضی مدل در یک جامعه وسیع مورد آزمون و تأیید قرار گرفتند.
Objective The purpose of this study was to design a process model of service value creation for clients through knowledge sharing behavior among academic librarians with emphasis on quantitative approach. Method: This research is applied in terms of purpose, in terms of approach, heuristic, and in terms of data analysis, qualitative-quantitative. In the qualitative phase of the research, 9 experts in the field of knowledge management (including academic professors, university library executives, and highly qualified aristocratic advisors) were selected and interviewed in depth. The theoretical saturation of the researcher continued. In the quantitative phase, all librarians of central academic libraries were considered as the statistical population and 210 of them were selected by simple random sampling method. In the quantitative phase, the main data collection tool was also used. A researcher-made questionnaire containing 42 items was designed based on the conceptual model. In the quantitative phase of the research, SPSS and Lisrel softwares were used to perform descriptive and inferential analyzes. Results: In this study, with the emphasis of managers on the necessity of sharing knowledge, in the degree of understanding and willingness and work commitment of librarians, in order to obtain information in the fields of information technology and communication and organizational culture in the library, in order to investigate librarians ' understanding. In the calculation of some of the processes and organizational practices governing the library and during the findings, it was found that benchmarking has a significant effect on libraries of prestigious internal and external universities in knowledge management. Conclusion:Finally, the research results lead to the design of a service value creation process model for university librarians through knowledge sharing behavior among librarians (based on the paradigm model structure), and the hypothetical model relationships are tested in a large community.
_||_