ارائه چارچوبی مناسب جهت برنامه ریزی مشارکتی فعالیت های فرهنگی کتابخانه های عمومی در راستای توسعه پایدار
محورهای موضوعی : دانش شناسیزهرا اباذری 1 , مریم امیدخدا 2
1 - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - دکتری رشته علم اطلاعات و داتش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، مسئول کتابخانه حضرت ولیعصرعج، اداره کل استان تهران، نهاد کتابخانه های عمومی کشور
کلید واژه: کتابخانه های عمومی, برنامه ریزی مشارکتی, توسعه پایدار, فعالیتهای فرهنگی,
چکیده مقاله :
هدف: این مقاله با هدف ارائه چارچوبی مناسب جهت برنامه ریزی مشارکتی فعالیت های فرهنگی کتابخانه های عمومی در راستای توسعه پایدار نگاشته شده است. روش پژوهش: روش پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که ضریب نسبی روایی محتوایی (CVR) و شاخص روایی محتوایی (CVI) آن تأیید شده است. جامعه پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی نهاد کتابخانههای عمومی کشور بودند. 357 نفر کتابدار از طریق نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون فریدمن در نرمافزار اس.پی.اس. اس 22 استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان داد که مؤلفه های اولویت دار عبارتند از : شناخت دقیق ذینفعان، رقبا، مشتریان و تامین کنندگان و توجّه به ایجاد فضای مشارکتی (مشارکت شهروندی). همچنین زیرمؤلفهی: شناخت کاربران کتابخانه، توجّه به رویکردهای توسعۀ اجتماعی مانند ایجاد وفاق و بحث و تبادل نظر محلی با برگزاری جلسات و جمع های صمیمانه محلی برای طراحی فعالیت های فرهنگی در اولویت بوده اند به طوریکه می توانند به عنوان چارچوبی برای برنامه ریزی مشارکتی در راستای توسعه پایدار به منظور طراحی فعالیت های فرهنگی کتابخانه های عمومی ایران مورد استفاده قرار گیرند. نتیجه گیری: بکارگیری مؤلفه های برنامه ریزی مشارکتیمی تواند به عنوان چارچوبی برای طراحی فعالیت های فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد. بکارگیری این چارچوب برنامه ریزان و مدیران را درتصمیم گیری های مربوط به فعالیت های فرهنگی کتابخانه های عمومی یاری خواهد کرد.
Objective: the aim of this research is to provide an appropriate framework for participatory planning of cultural activities of public libraries for sustainable development Method: The present research is an applied survey method. a researcher-made questionnaire is selected as the tool for data collection, that has been approved for Content Validity Ratio (CVR) and Content Validity Index (CVI). The research population consisted of: Librarians of Public Library of Iran. 357 librarians were selected through cluster sampling. Friedman test in SPSS 22 software is used for data analysis. Results: The results showed that the priority components are: the exact and accurate recognition of stakeholders, competitors, customers and suppliers, and attention to the creation of a collaborative environment (citizenship participation), as well as sub-components: recognition of library users, attention to social development approaches such as creating consensus and discussion groups Local liaison by holding Local Meetings, these have been priorities for designing cultural activities, which can be used as a an appropriate model for participatory planning in sustainable development in order to design cultural activities for public libraries in Iran. Conclusion: The result is a framework for collaborative planning for designing cultural activities from the perspective of staff and public library officials. Applying this framework will assist planners and managers in making decisions about cultural activities. Because in the new sustainable development model, participatory and local planning is overcome by central planning.
_||_