ارزشگذاری اقتصادی پایگاههای اطلاعاتی پیوسته مقالات لاتین از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی
محورهای موضوعی : دانش شناسیندا صیادی 1 , محمود مرادی 2 , صالح رحیمی 3
1 - دانشگاه رازی کرمانشاه
2 - معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم اجتماعی و تربیتیدانشگاه رازی، هیئتعلمی گروه علم اطلاعات و ...
3 - دانشگاه رازی کرمانشاه
کلید واژه: تمایل به پرداخت, پایگاههای اطلاعاتی, دانشجویان تحصیلات تکمیلی, ارزشگذاری مشروط, دانشگاه رازی, ارزشگذاری اقتصادی,
چکیده مقاله :
هدف: ارزشگذاری اقتصادی پایگاههای اطلاعاتی پیوسته مقالات لاتین از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی است. روش پژوهش: در پژوهش حاضر از روش ارزشگذاری مشروط و معیار تمایل به پرداخت استفادهشده، جامعه آماری تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 4145 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول میشل و کارسون، 523 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود و از روشهای آماری مانند، آمار توصیفی و رگرسیون لجستیک استفاده شد. یافتهها: میانگین تمایل به پرداخت سالیانه دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای استفاده از پایگاههای اطلاعاتی پیوسته مقالات لاتین حدود 248.566 تومان بود که معادل ارزش اقتصادی آن پایگاهها محسوب شد. همچنین از بین متغیرهای بررسیشده متغیرهای میزان استفاده از پایگاههای اطلاعاتی لاتین و دانشکده در استفاده سالیانه از پایگاههای اطلاعاتی لاتین تأثیرگذار بودند. نتیجهگیری: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی برای پایگاههای اطلاعاتی پیوسته مقالههای لاتین ارزش اقتصادی قائلاند زیرا در تبادل دانش و افزایش دسترسی به اطلاعات در موضوعات مختلف علمی اهمیت بسیاری دارند.
Objective: An Economic Valuation of Latin papers in Online Databases from the view point of Post Graduate Students in Razi University. Methods: In the current research is used, On Contingent Valuation Method and way of willingness to pay. Population is all Post graduate students at Razi University, in the 2015-2016 the year with the number of 4145 students and research sample is calculated on the basis of Mitchell and Carson with 523 samples. A self-made questionnaire. The statistical methods, such as descriptive statistics and logistic regression were used. Results: Average annual WTP postgraduate students to use Latin papers in online databases are about 248 5660 Rial; as well among the variables studied, the variables used in Latin databases and faculty at annual use of Latin databases are effected. Conclusion: post graduate students at Razi University recognize the economic value for Latin papers in online databases because in the exchange of knowledge and increase access to information on various scientific issues is very important.
امیرنژاد، ح.؛ عطائی سلوط، ک. (1390). ارزشگذاری اقتصادی منابع زیستمحیطی. ساری: آوای مسیح.
باقری، ن. (1389). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش و کاربرد پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی. دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
بتولی، ز. (1391). نقش اطلاعات در اقتصاد و ارزش اقتصادی اطلاعات. فصلنامه جامعه اطلاعاتی، (30)، 52-51.
بریم نژاد و.؛ هوشمندان، آ. (1392). تعیین میزان تمایل به پرداخت جهت خرید سبزیجات سالم از سوی شهروندان شهر تهران. فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی، 5 (2)، 131-150.
پور رشیدی، ر.؛ جلالی جواران، م. (1390). نقش اطلاعات در مدیریت سازمان. ماهنامه کارآفرین ناب، 3 (22)، 12-17.
خردمندی، ف. (1393). بررسی عوامل مؤثر بر ارزشگذاری خدمات کتابخانههای عمومی با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط CVM: کتابخانههای عمومی شهرستان کرمانشاه. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشگاه آزاد اسلامی همدان.
خلیلی، م.؛ مطلبی، د. (1392). استفاده و رضایت اعضای هیئتعلمی از پایگاههای اطلاعاتی آبونمان شده دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 24 (96)، 24-40.
عبدالهی، ج. (1392). برآورد ارزش تفریحی باغ گیاهشناسی ارم با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم اقتصادی. دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
قربانی، م.؛ فیروز زارع، ع. (1389). مقدمهای بر ارزشگذاری محیطزیست. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
کریمی، ف. (1393). برآورد ارزش حفاظتی تالاب هشیلان با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم اقتصادی. دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
محمدی، م. (1389). ارزشگذاری اقتصادی: رویکردهای بدیل. دو فصلنامه اقتصاد تطبیقی، 1 (2)، 91-103.
مرادی، م. (1392). ارزشگذاری اقتصادی خدمات کتابخانههای عمومی با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط (CVM): کتابخانههای عمومی شهر تهران. پایاننامه دکتری رشته علم اطلاعات و دانششناسی. دانشگاه تهران، تهران.
مهاجری، ف.؛ علیجانپور کاسگری، م. (1389). بررسی میزان آشنایی و استفاده دانشجویان علوم پزشکی بابل از پایگاههای اطلاعاتی پیوسته (online). فصلنامه دانششناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)، 2 (8)، 83-95.
Bae, C.W. & Hahm, C.K. (2010). An Understanding of New Concepts and Publication Ethics in the Use of Online Medical Journals and their Database Web Sites. Journal of the Korean Medical Association, 53 (8), 685-694.
Feather, J. & P. Sturges (2003). International Encyclopedia of Information an Library Science. London: Routledge.
Guhde, E. (2012). The Value of Online Resources to North Carolina Public Library Patrons. Retrieved December 1, 2013, from http://www.mpa.unc.edu/sites/www.mpa.unc.edu/files/Emily%20Guhde_0.pdf.
Hider, P. (2008). Using the Contingent Valuation Method for Dollar Valuations of Library Services. The Library Quarterly, 78(4), 437-458.
Ikeuchi, A., Tsuji, K., Yoshikane, F., & Ikeuchi, Ui (2012). Doublebounded Dichotomous Choice CVM for Public Library Services in Japan. Procedia- Social and BehavioralSciences, 73, 205-208.
Ko, Y., Shimb, W., Pyoc, S-H., Changd, J., & Chunge, H. (2012). An economic valuation studies of Public libraries in Korea. Library and Information science Research, 34, 117-124.
Moradi, M., & Fathali, A. (2014). The Economical Valuation of Databases Using the Contingent Valuation Method: Sciences University Users of Kermanshah Medical Sciences University. International Journal of Curent Life Sciences, 4 (5), 1882-1888.
Perman, R., Ma, Y., McGilvray, J., & Common, M. (2011). Natural Resource and Environmental Economics. Auflage. Harlow: Pearson Education Limited.
Shaffer, M., Stewart, k., Armstrong, A., & Schroeder, A. (2011). Bringing Perspective to The value Of the Vancouver public libraries. Vancouver.
_||_