بررسی تاثیر خودرهبری بر خودکارآمدی کتابداران با توجه به نقش آوای سازمانی(مطالعه موردی واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی)
محورهای موضوعی : دانش شناسی
مریم سادات سیدین
1
(
دانشجوی دکترای گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
)
علیرضا اسفندیاری مقدم
2
(
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان،
)
عاطفه زارعی
3
(
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
)
کلید واژه: خودرهبری, خودکارآمدی, آوای سازمانی, کتابداران دانشگاهی, دانشگاه آزاد اسلامی,
چکیده مقاله :
هدف: دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس سند تحول خود، توجه همه جانبه به کارکنان دارد. شناخت نیروی انسانی و عوامل مؤثر در بهکارگیری هرچه مطلوبتر این سرمایه سازمانی، یکی از دغدغه هایهای مدیران آن است، لذا پژوهش حاضر دز این راستا انجام گرفته است و هدف آن، بررسی تاثیر خودرهبری بر خودکارآمدی سازمانی با توجه به نقش آوای سازمانی در کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی است. روش پژوهش: پژوهش از نظرهدف، کاربردی و از نظر نوع، همبستگی است. شیوه گردآوری اطلاعات، پرسشنامه مبتنی بر پرسشنامه های خودرهبری نک و هافتون، خودکارآمدی شرر و آوای سازمانی هامس است .جامعه آماری شامل کتابداران دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای جامع بود که از 105 نفر کتابدار، تعداد 100 نفر به پرسش ها پاسخ دادند. جهت تحلیل داده ها از روش همبستگی با استفاده از آزمون مدل معادلات ساختاری به وسیله نرمافزارSmart PLS نسخه 2 استفاده شد. یافته ها: تحلیل دادهها نشان داد که خودرهبری با ضریب مسیر (417/0) بر خودکارآمدی با نقش میانجی آوای سازمانی تأثیر دارد. همچنین، خودرهبری با ضریب مسیر (833/0) و (692/0) به ترتیب بر خودکارآمدی و آوای سازمانی تأثیر دارد. آوای سازمانی با ضریب مسیر (160/0) بر خودکارآمدی تأثیر دارد. نتیجه گیری: با توجه به تایید تاثیر آوای سازمانی در ارتباط بین خودرهبری و خودکارآمدی، می توان با برنامه ریزی و آموزش های لازم و تشویق کتابداران، رفتارهای خودرهبری، خودکارآمدی و آوا را در آنها تقویت نمود و از نتایج آن در کتابخانه های دانشگاهی بهره برد.
Objective: Islamic Azad University based on its transformation document, pays comprehensive attention to employees. Knowledge of human resources and effective factors in the optimal use of this organizational capital is one of the concerns of its managers, so the present research has been carried out in this direction and its purpose is to investigate the effect of self-leadership on organizational self-efficacy with regard to the role of organizational voice in the libraries. Research method: The research is applied in terms of purpose and correlational in terms of type. The method of data collection is a questionnaire based on Neck and Houghton's self-management questionnaires, Sherer's self-efficacy, and Hames' organizational voice. The statistical population included the librarians of the Islamic Azad University of the comprehensive units, out of 105 librarians, 100 answered the questions. To analyze the data, the correlation method was used using the structural equation model test by Smart PLS version 2 software. Findings: Data analysis showed that self-leadership with a path coefficient (0.417) has an effect on self-efficacy with the mediating role of organizational voice. Also, self-leadership with path coefficients (0.833) and (0.692) affects self-efficacy and organizational voice, respectively. Also, organizational voice has an effect on self-efficacy with a path coefficient (0.160). Conclusion: Considering the confirmation of the effect of organizational voice in the relationship between self-leadership and self-efficacy, it is possible to strengthen the self-leadership, self-efficacy and voice behaviors of librarians by planning and training and encouraging them and benefit from its results in university libraries.