بررسی رابطه مدیریت دانش با تعهد سازمانی در کارکنان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر
محورهای موضوعی : دانش شناسیمریم لنگری 1 , محبوبه سلیمان پورعمران 2 , مصیب سامانیان 3
1 - کارشناسی ارشد مدیریت اموزشی
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
3 - استادیار دانشگاه ازاد بجنورد
کلید واژه: تعهد سازمانی, مدیریت دانش, کارکنان دانشگاه, کارکنان دانشگاه خواجه نصیر,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مدیریت دانش با تعهد سازمانی در میان کارکنان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی شهر تهران انجام پذیرفته است. روش پژوهش : این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی، از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی شهر تهران به تعداد 139 نفر بوده است که براساس جدول کرجسی و مورگان 100 نفر به شیوه تصادفی و از نوع طبقهای نسبی انتخاب شده اند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهای استاندارد مدیریت دانش پروبست و همکاران(2000) و پرسشنامه بومی شده آلن و میر(1997) بوده است که پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب پرسشنامه مدیریت دانش0.942 و تعهد سازمانی0.716 محاسبه گردید. دادههای تحقیق توسط نرم افزار 19 SPSS و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند. یافتهها : نشان دهنده این است که بین مدیریت دانش با تعهدسازمانی در سطح اطمینان 05/0 رابطه معناداری وجود دارد. در فرضیه های فرعی پژوهش، بین مدیریت دانش با تعهدمستمر و تعهد عاطفی، بجز زیرشاخص ایجاد دانش، رابطه معناداری وجود دارد اما بین مدیریت دانش با تعهد هنجاری رابطه معناداری وجود ندارد . نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت با ارتقا مدیریت دانش، تعهد سازمانی در کارکنان سازمان های دانشی بهبود می یابد.
Objective: The aim of this study was to investigate the relationship between knowledge management and organizational commitment among employees of Khajeh Nasir al-Din Tusi University of Technology in Tehran. Methods: This research is applied in terms of purpose and correlational in terms of descriptive method. The statistical population of the study was 139 employees of Khajeh Nasir al-Din Tusi University of Technology in Tehran. According to Krejcie and Morgan table, 100 people were randomly selected from relative classes. The research instruments included the standard questionnaire of knowledge management of Probest et al. (2000) and the localized questionnaire of Allen and Mir (1997). Their reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient of knowledge management questionnaire 0.942 and organizational commitment 0.716, respectively. Research data were analyzed by SPSS 19 software using Pearson correlation coefficient. Results: It shows that there is a significant relationship between knowledge management and organizational commitment at the confidence level of 0.05. In the research sub-hypotheses, there is a significant relationship between knowledge management with continuous commitment and emotional commitment, except for the sub-index of knowledge creation, but there is no significant relationship between knowledge management and normative commitment. Conclusion: It can be concluded that by improving knowledge management, organizational commitment in the employees of knowledge organizations is improved.
آراسته، ح.ر.؛ معماری، س. (1390). بررسی عوامل بنیادی مدیریت دانش در محیط های دانشگاهی: مطالعه ای موردی. فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی،2-3 ( 10)، 14-1.
اسماعیل خدائی، م.؛ موسوی، م.؛ ذبیحی، م.ر. .(1392). آمادگی برای پیادهسازی مدیریت دانش در دانشگاه؛ دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد. فصلنامه راهبردهای آموزشی در علوم پزشکی، 6 (1) 30-25.
انواری رستمی ع.ا.؛ شهابی، ب. (1388).مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده: تحلیلی بر نقش مستندسازی دانش و تجربه. نشریهمدیریتفناوریاطلاعات، 1 (2)، 18-3.
اشرفی، ب. (1375). تبیین عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی مدیران و کارکنان شرکت زغال سنگ البرز شرقی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
بردبار، ح. (1390). بررسی رابطه بین مدیریت دانش با تعهد سازمانی و تعهد حرفه ای کارکنان(مطالعه شرکت نفتی در جنوب تهران). پایان نامه کارشناسی ارشد پردیس قم، قم
بهمنی بهلولی، م. (1390). رابطه مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی با تعهد سازمانی در اداره آموزش و پرورش ناحیه 1 شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
تولایی، ر.؛ باقری، م. (1392). مفاهیم نوین در سازمان ها. دو ماهنامه علمی-ترویجی توسعه انسانی پلیس، (2)، 3-1.
دهقان نجم، م. (1388). مدیریت دانش و نقش آن در نوآوری سازمانی. ماهنامهمهندسیخودرووصنایعوابسته، 10،52-47.
حسن زاده،رضا؛ علیزاده، سامان (1396) بررسی رابطه اعتماد سازمانی و مدیریت دانش در بین کارکنان اداری دانشگاه ارومیه. فصلنامه دانش شناسی، 10(36)، 19-28.
خان شریفان، ع.؛ سلیمان پور عمران، م. (1393). واکاوی موانع،چالش ها و علل ایجاد فاصله بین وضع موجود و مطلوب مدیریت دانش در سازمانها. همایش تحقیق و توسعه در هزاره سوم دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول.
درخشنده، ر.؛ ماشین چی، ع.ا.؛ عسگری، ا. (1395). بررسی تاثیر مدیریت دانش بر انگیزش کارکنان سازمان اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان. فصلنامهمطالعاتمدیریتوحسابداری، 2(2)، 108-101.
رضوی، م.ج.؛ جلیلی شیشیوان، ع.؛ حسینی، ح. و دیگران (1396). مدل ارتباطی نقش مدیریت دانش بر میزان کارآفرینی سازمانی و توانمندسازی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد، نشریه مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 4(16)، 11-20.
ساعتچی، م.؛ کامکاری، ک.؛ عسکریان، م. (1389). آزمونهای روان شناختی. تهران: نشر ویرایش .
شفقت، ا.؛ زاهدی، م.ج. ؛ نازک تبار، ح. و دیگران (1392). تاثیر تعهد سازمانی بر عملکرد شرکت های صنعتی بر اساس الگوی می یر و همکاران (مطالعه موردی شهرک های صنعتی استان مازندران). نشریه بهبود مدیریت، 7(1)، 85-70.
صفری، ث. (1396) قابلیت های مدیریت دانش در ارتباط با اثربخشی سازمانی (مطالعه موردی: سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور). فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانش شناسی، 3(3)، 11-19.
فلاح، م.ر. (1397) شناسایی و تبیین پیشایندهای توانمندسازی منابع انسانی با رویکرد مدیریت دانش. فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی، 4(16)، 11-20.
کریمی،آ.؛ احمد پور داریانی، م.؛ باقرزاده لاکانی، ف. و دیگران (1393). تحلیل نقش و اثر مدیریت دانش در شناسایی و تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در دانشگاه تهران. مجله مدیریت فرهنگ سازمانی، 12(3)، 550-529.
مهدوی، م. ص.؛ وهاب، م. (1391). بررسی رابطه بین ویژگی های فردی با تعهد سازمانی کارکنان زن در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی. پژوهشنامهعلوماجتماعی،6 (3)، 40-23.
ناظمی، ج.؛ ترکاشوند، ز.؛ سمیع زاده، ر. و دیگران (1390). الگوهای کارای مدیریت دانش در زنجیره تامین .نشریه آینده پژوهی مدیریت (پژوهش های مدیریت)، 23 (89)، 74-59.
نعمتی، م.ع.؛ محمدی، ی.؛ رئیسون، م.ر. (1394). رابطه ابعاد مدیریت دانش با عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه. فصلنامه راهبردهای آموزشی در علوم پزشکی دانشگاه بقیه الله، ۸ (4)، ۲۰۳-۲۰۸.
Drucker, P. (1993). Post-capitalist society. New York:Harper collins.
Greenberg, J & Baron, R.A.(2000). behavior organizations. prentice -hall, INC, 7th ed, 2000.
Haffman, J; Mark, L.Hoelster; Karma sheriff. (2005). Knoeledge management and sustained superior performance. Knowledge management, 9, 93-100.
Miculcky, p., & Mikuleca, j. (1999). Active fools for better knowledge. ISIS 1999 anmual meeting washington D.C, 420-427.
Meyer J P and Herscovitch L. (2001). Commitment in the Workplace: Toward a. General Model. Human Resource Management Review,11, 299-326.
Lee, H.s; Choi, B.u. (2003). Knowledge Management Enablers,process and organozational performance:An interative view and Examination. Journal of Management Development, 20, 179-220.
Rowley J.(2000). Is higher education ready for knowledge management? Int J Educ Manag. 14(7), 325-33.
Wiig, & Karl, M. (2000). New Generation Knowledge Management:What May We Expect?. Knowledge Research Institute Inch.
_||_