شناخت عوامل و چالشهای مؤثر بر پژوهشهای علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران
محورهای موضوعی : دانش شناسی
1 - دکترای تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشگاه فردوسی مشهد .ایران
کلید واژه: ایران, چالشها, پژوهش, عوامل مؤثر, علم اطلاعات و دانششناسی,
چکیده مقاله :
هدف: شناسایی عوامل و چالشهای مؤثر بر پژوهش در رشته علم اطلاعات و دانششناسی از منظر متخصصان دانشگاهی در ایران است.روشپژوهش: این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از نظریهپردازی زمینهای انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه عمیق و تجزیه وتحلیل و کدگذاری دادهها طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، با استفاده از نرمافزار تحلیل دادههای کیفی MAXQDA ۱۰انجام شد. جامعه پژوهش را اعضای کمیته برنامهریزی علم اطلاعات و دانششناسی و صاحبنظرا ن علم اطلاعات و دانششناسی در دانشگاههای مختلف را تشکیل دادند که با روش نمونهگیری هدفمند ترکیبی تعداد ۱۳ نفر به عنوا ن حجم نمونه انتخاب شدند.یافتهها: ۴۰۵ مفهوم در مرحله کدگذاری باز در۴۶ مقوله فرعی و ۲۵ مقوله اصلی انتخاب و دستهبندی شد. در شرایط زمینهای ۳۴ مفهوم و ۵ مقوله فرعی و ۳ مقوله اصلی؛ در شرایط علی ۸۹ مفهوم و ۱۵ مقوله فرعی و ۵ مقوله اصلی؛ در شرایط مداخلهگر ۱۴۲ مفهوم و ۱۳ مقوله فرعی و ۹ مقوله اصلی؛ در راهبردها ۱۱۴ مفهوم و ۸ مقوله فرعی و ۴ مقوله اصلی؛ و در پیامدها ۲۶ مفهوم و۵ مقوله فرعی و ۴ مقوله اصلی استخراج شدنتیجهگیری: نتایج نشان میدهد عوامل سیاست کلان آموزشی که شامل استخراج مقاله از پایاننامه است باعث تولید دانش و رشد مقاله شده است و عامل محدودیت منابع مالی که باعث عدم پژوهش محوری شده است و ضعف برنامه پژوهشی که عوامل ضعف ساختار پژوهشی و فقر روشناختی و نبود مسألهیابی که ضعف در کار بست یافتهها را باعث میشود مهمترین عوامل مؤثر بر چالشهای پژوهش است.
Objective: To identify the factors and challenges affecting research in the field of information science and Knowledge from the perspective of academic experts in Iran.Methodology: This research i conducted with a qualitative approach and using Grounded theory. Data collection tool was depth interview and data analysis and coding was performed in three stages of open, axial and selective coding using MAXQDA 10 qualitative data analysis software. The research population consisted of members of the Information Science and Knowledge Planning Committee and experts in Information Science and Knowledge in different universities. Using combined purposive sampling, 13 people were selected as the sample size.Results: 405 concepts in the open coding stage were selected and categorized into 46 sub-categories and 25 main categories. In context, 34 concepts and 5 sub-categories and 3 main categories; In causal conditions 89 concepts and 15 sub-categories and 5 main categories; in intervening conditions 142 concepts and 13 sub-categories and 9 main categories; In strategies, 114 concepts and 8 sub-categories and 4 main categories; In the outcomes, 26 concepts, 5 sub-categories and 4 main categories were extracted. Conclusion: The results show the challenges of macro educational policy which includes extracting the article from the dissertation which has led to the production of knowledge and growth of the article and limited financial resources which has led to lack of research and the weakness of the research program. The lack of problem-solving that weakens the application of the findings is the most important factor influencing the research challenges.
_||_