نقش واسطه ای خود تعیین گری در رابطه بین ادراک از جو مدرسه با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
عباس قلتاش
1
(دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.)
کلید واژه: اشتیاق تحصیلی, خودتعیین گری, ادراک از جو مدرسه,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: اشتیاق تحصیلی یکی از متغیرهای اثرگذار بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است و از طرفی اثرپذیر از متغیرهایی همچون خودتعیین گری و ادراک از جو مدرسه می تواند باشد. هدف از این پژوهش تعیین نقش میانجی خود تعیین گری در رابطه بین ادراک از جو مدرسه با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه می باشد . روش شناسی: روش تحقیق بر حسب هدف کاربردی و بر حسب نحوه گرد آوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان شهریار بود که تعداد آنها در سال تحصیلی 1401-1402 بیش از 1000 نفر بوده است. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بود و حجم نمونه لازم 278 نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه خود تعیین گری دسی وریان، (۱۹۸۵) پرسشنامه جو مدرسه توسط پاشیاردیس (2000) مقیاس اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد، پاریس (۲۰۰۴) بوده است . پایایی پرسشنامه ها با روش آلفای کرونباخ و ضریب بالای 75/. مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آزمون ضریب همببستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شده است. یافته ها: نتایج حاکی از آن است که خود تعیین گری در رابطه بین ادراک از جو مدرسه با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه نقش میانجی دارد.نتیجه گیری: با فراهم سازی زمینه ارتقای ادراک مطلوب تر از جو مدرسه و کمک به ارتقای خودتعیین گری دانش آموزان می توان اشتیاق آنها را به مدرسه و فرایندهای یاددهی-یادگیری بیشتر ارتقائ داد.
Background and Aim: Academic enthusiasm is one of the variables that affect students' performance and academic progress, and on the other hand, it can be influenced by variables such as self-determination and perception of the school atmosphere. The purpose of this research was to determine the mediating role of self-determination in the relationship between perception of school atmosphere and academic enthusiasm of secondary school students. Methods: The research method was descriptive of the correlation type. The statistical population of this research included high school female students of Shahriar city, whose number was more than 1000 in the academic year of 2022-2023. The stratified random sampling method and the required sample size of 278 people was selected based on Morgan's table. The data collection tool was Gary DeVarian's (1985) self-determination questionnaire, the school atmosphere questionnaire by Pashiardis (2000), and Fredericks' academic enthusiasm scale, Blumenfield, Paris (2004). Reliability of questionnaires with Cronbach's alpha method and coefficient above 75. It was approved. Pearson's correlation coefficient test and path analysis were used to analyze the data. Results: The results indicate that self-determination plays a mediating role in the relationship between perception of school atmosphere and academic enthusiasm of secondary school students in Shahryar city. Conclusion: By providing the environment to improve the perception of the school atmosphere and helping to improve the self-determination of students, their passion for school and teaching-learning processes can be further improved.
_||_