آموزش اثربخشی تابآوری با تأکید بر آموزههای دینی بر کیفیت زندگی دانشآموزان دختر هنرستانهای ناحیه (3) اهواز
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعيفاطمه سیدموسوی 1 , منصور سودانی 2
1 -
2 -
کلید واژه: کیفیت زندگی, quality of life, تابآوری, resiliency, آموزههای دینی, religious teachings,
چکیده مقاله :
چکیده هدف اصلی این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تابآوری با تاکید بر آموزههای دینی بر کیفیت زندگی دانشآموزان دختر هنرستانهای ناحیه 3 اهواز است. جامعهی آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر هنرستانهای ناحیه 3 شهر اهواز در سال تحصیلی 1394- 1393 بودند. پژوهش حاضر نیمه تجربی از نوع پیشآموزان- پسآموزان همراه با دوره پیگیری و گروه کنترل بوده است. نمونه مورد بررسی، شامل 60 نفر از دانشآموزان است که واجد یک انحراف معیار پایینتر از میانگینی در پرسشنامه تابآوری و کیفیت زندگی بودند که از طریق روش نمونهگیری تصادفی- خوشهای انتخاب شدند. سپس به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تابآوری کانرو دیویدسون و پرسشنامه کیفیت زندگی 26 آیتمی بود. در گروه 8 جلسه آموزش تابآوری با تاکید بر آموزههای دینی به شیوه گروهی اعمال گردید، اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر روشهای آماری توصیفی نظیر میانگین، انحراف معیار و ... از روشهای آمار استنباطی مانند کواریانس چند متغیری، آلفای کرونباخ، تحلیل واریانس استفاده گردید. نتایج حاصل میزان کیفیت زندگی در گروه آزمایش بین دانشآموزان دختر نسبت به پیشآموزان و گروه کنترل به طور معنیداری بهبود یافت. این نتایج در دوره پیگیری کماکان ادامه داشت.
Abstract The main this research was study assignment Resiliency training with an emphasis on religious teachings on the quality of life in District 3 school girl students of Ahwaz. The population consisted of all female students in the academic year 1393- 1394 were Ahwaz 3 district schools. The research method was emperimented with pre- test, follow up and control group. The sample consisted of 60 Students who were selected by random cluster sampling. Also, they were randomoly devided in to two groups. As experimental and control. The instruments was conner- Davidson Resilience scale and 26- item Quality of life Qaestion. We administered sessions of group resiliency training sessions with emphasis on religions teachings, but the control group did not receive any intervention. We used MANCOVA to analysze the data, the resulte reveuled that there was a resilieucy between experimental and control group. The rate of quality life in experimental group in compare with pre- test and control group was significantly recovered. Also more these results persistent significanlly in follow up.