ارائه مدل نگرش کارآفرینانه بر اساس سرمایه فکری و اجتماعی با میانجی تعهد سازمانی
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعيآزاده مولایی 1 , رقیه وحدت بوراشان 2 , محمد حسنی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
3 - استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
کلید واژه: نگرش کارآفرینانه# سرمایه فکری# سرمایه اجتماعی#تعهد سازمانی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل نگرش کارآفرینانه بر اساس سرمایه فکری و اجتماعی با میانجی تعهد سازمانی انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش کارکنان دانشگاههای جامع علمی کاربردی استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 600 نفر بودند. با توجه به حجم جامعه و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 234 نفر با روش نمونهگیری طبقهای بر اساس شهرستان محل خدمت بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای نگرش کارآفرینانه (رابینز و کالتر، 1989)، سرمایه فکری (بونتیس، 1996)، سرمایه اجتماعی (پاژاک، 2006) و تعهد سازمانی (آلن و مایر، 1990) استفاده شد. دادهها با روش معادلات ساختاری در سطح معناداری کوچکتر از 05/0 تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که سرمایه فکری بر تعهد سازمانی و نگرش کارآفرینانه، سرمایه اجتماعی بر تعهد سازمانی و نگرش کارآفرینانه و تعهد سازمانی بر نگرش کارآفرینانه تاثیر مستقیم و معنادار داشتند. همچنین، سرمایه فکری و اجتماعی با میانجی تعهد سازمانی بر نگرش کارآفرینانه تاثیر غیرمستقیم و معنادار داشتند (05/0p <). تعهد سازمانی میانجی مناسبی بین سرمایه فکری و اجتماعی با نگرش کارآفرینانه بود. بر اساس نتایج، برنامهریزی برای بهبود سرمایه فکری و اجتماعی و تعهد سازمانی جهت بهبود نگرش کارآفرینانه ضروری است.
Present research aimed to presentation model of entrepreneurial attitude based on intellectual and social capital with mediating organizational commitment. This study in terms of purpose was applied and in terms of implementation was descriptive from type of correlation. The research population was the employees of the academic-applied comprehensive universities of West Azerbaijan province in academic years of 2018-19 with number of 600 people. According to the size of the population and based on the Krejcie and Morgan table, 234 people were selected as the sample according to the classified sampling method based on the city of the place of employment. To collect data used from the questionnaires of entrepreneurial attitude (Robbins & Coulter, 1989), intellectual capital (Bontis, 1996), social capital (Pajak, 2006) and organizational commitment (Allen & Meyer, 1990). The data analyze by structural equation method at a significantly lower level than 0.05. The findings showed that intellectual capital on organizational commitment and entrepreneurial attitude, social capital on organizational commitment and entrepreneurial attitude and organizational commitment on entrepreneurial attitude had significant and direct effect. Also, intellectual and social capital with mediating organizational commitment on entrepreneurial attitude had significant and indirect effect (p < 0.05). Organizational commitment was a good mediator between intellectual and social capital with entrepreneurial attitude. According to the results, planning to improve the intellectual and social capital and organizational commitment to improve entrepreneurial attitude is essential.
اردلان، محمدرضا؛ قنبری، سیروس؛ بهشتیراد، رقیه و نویدی، پرویز. (1394). تاثیر سرمایه اجتماعی و مسئولیتپذیری اجتماعی بر تعهد سازمانی (مطالعه موردی کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه). فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 5(10)، 132-109.
بصیرت، مهدی؛ اکبری، مرتضی؛ ایمانی، صاحب و دهقان نجمآبادی، عامر. (1395). تاثیر فرهنگ سازمانی بر تعهد سازمانی: نقش میانجی گرایش کارآفرینانه در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب. مجله مدیریت فرهنگ سازمانی، 14(3)، 647-625.
بیگینیا، عبدالرضا؛ صفری، سعید و محمدی، محمد. (1389). بررسی تاثیر نوع نیاز بر تمایل کارکنان به کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: ستاد مرکزی شرکت ملی نفت ایران). مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 4(13)، 36-7.
خلیلنژاد، شهرام؛ یوسفی طبس، حلیمه؛ گلمحمدی، عماد و محمدی، نشاط. (1398). تاثیر سرمایه فکری بر گرایشهای کارآفرینانه و نوآورانه: با تاکید بر نقش میانجی قابلیتهای پویا. فصلنامه سیاستنامه علم و فناوری، 9(3)، 14-5.
توکلی، محمدمهدی؛ نصراصفهانی، علی؛ شیرویهزاد، هادی و جعفری، سعید. (1394). بررسی تاثیر مدیریت سرمایه انسانی بر تعهد سازمانی- مورد مطالعه: شرکت مهندسی بینالمللی فولادتکنیک. مجله جامعهشناسی کاربردی، 26(2)، 196-181.
رحیمی، حمید؛ مدنی، سیداحمد و افتخار، هماسادات. (1396). تحلیل رابطه بین هوش اجتماعی با سرمایه اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانشجویان دانشگاه کاشان. مجله روانشناسی اجتماعی، 12(44)، 72-59.
رستگار، عباسعلی؛ اکبرزاده صفوئی، مرتضی و حسنپور امیری، مطهره. (1397). تبیین تاثیر سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی بر قصد کارآفرینانه با در نظر گرفتن نقش تعدیلگری سبک شناختی (مورد مطالعه: دانشگاه تهران). مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 10(2)، 57-41.
رضایی، غلامرضا و رضایی، لیلا. (1392). بررسی اثرات تعهد سازمانی بر کارایی سرمایه فکری. فصلنامه روانشناسی صنعتی/ سازمانی، 4(15)، 17-9.
سجادی، سیدنصرالله؛ عبودی، عبدالرضا؛ زارع، فاطمه و علیدوست قهفرخی، ابراهیم. (1397). نقش ابعاد سرمایه اجتماعی بر تعهد سازمانی اداره کل ورزش و جوانان استان فارس. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 14(28)، 58-45.
طغرایی، محمدتقی؛ شریفی، سعید و دارابیان، سنیه. (1395). بررسی رابطه تعهد سازمانی با گرایش کارآفرینانه در سازمانهای فرهنگی- هنری استان اصفهان. مجله پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، 6(1)، 187-163.
عبدالهی، معصومه؛ پیرزاد، علیاکبر؛ روانبخش، محمدعلی؛ شیرکوند، ناصر و عاشوری، جمال. (1395). رابطه سبکهای مدیریتی و سرمایه اجتماعی با سازگاری اجتماعی مدیران. مجله روانشناسی اجتماعی، 10(39)، 12-1.
عسگری، پرویز و پورتراب، حدیث. (1387). رابطه کیفیت زندگی کاری، دلبستگی شغلی و سلامت سازمانی با تعهد سازمانی کارمندان بانک ملی اهواز. مجله یافتههای نو در روانشناسی (روانشناسی اجتماعی)، 2(8)، 18-7.
مهدویخو، مهدی؛ محمود ترابی، مریم و ختنلو، محسن. (1394). بررسی تاثیر اجزای سرمایه فکری بر ابعاد عملکرد مالی. مجله مدیریت، اقتصاد و حسابداری، 1(2)، 92-83.
نادری، نادر و رستمی، سحر. (1395). تاثیر سرمایه فکری بر کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: سازمان جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه). فصلنامه پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 9(3)، 64-55.
یادگار، نسیم؛ معماریانی، محمدمهدی و صدقآمیز، عبدالرضا. (1393). قصد کارآفرینانه اجتماعی: اثر متقابل نگرش کارآفرینانه اجتماعی، امنیت مالی و سرمایه اجتماعی. توسعه کارآفرینی، 7(1)، 152-133.
Akuzum, C., & Tan, C. (2014). Social capital and job satisfaction as the predictor of the organizational commitment. International Journal of Social, Science & Education, 4(3), 729-742.
Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 63(1), 1-18.
Atshan, S., Bixler, R. P., Rai, V., & Springer, D. W. (2020). Pathways to urban sustainability through individual behaviors: The role of social capital. Environmental Science & Policy, 112, 330-339.
Beynon, M. J., Jones, P., & Pickemell, D. (2020). Country-level entrepreneurial attitudes and activity through the years: A panel data analysis using fsQCA. Journal of Business Research, 115, 443-455.
Bontis, N. (1996). There is a price on your head: managing intellectual capital strategically. Business Quarterly, 60(4), 40-47.
Chen, M. Y., Wang, Y. S., & Sun, V. (2012). Intellectual capital and organizational commitment: Evidence from cultural creative industries in Taiwan. Personnel Review, 41(3), 321-339.
Do, B., & Dadvari, A. (2017). The influence of the dark triad on the relationship between entrepreneurial attitude orientation and entrepreneurial intention: A study among students in Taiwan University. Asia Pacific Management Review, 22(4), 185-191.
Draghici, A., Albulescu, C. T., & Tamasila, M. (2014). Entrepreneurial attitude as knowledge asset: Its impact on the entrepreneurial activity in Europe. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 109, 205-209.
Einolander, J. (2015). Evaluating organizational commitment in support of organizational leadership. Procedia Manufacturing, 3, 668-673.
Gloss, A., Pollack, J. M., & Ward, M. K. (2017). A risky shift? An exploration of the measurement equivalence of entrepreneurial attitudes and entrepreneurial orientation across socioeconomic gradients. Journal of Business Venturing Insights, 7, 32-37.
Li, Y., & Liu, C. S. (2018). The role of problem identification and intellectual capital in the management of hotels’ competitive advantage-an integrated framework. International Journal of Hospitality Management, 75, 160-170.
Lu, N., & Peng, C. (2019). Community-based structural social capital and depressive symptoms of older urban Chinese adults: The mediating role of cognitive social capital. Archives of Gerontology and Geriatrics, 82, 74-80.
Mahfud, T., Triyono, M. B., Sudira, P., & Mulyani, Y. (2020). The influence of social capital and entrepreneurial attitude orientation on entrepreneurial intentions: the mediating role of psychological capital. European Research on Management and Business Economics, 26(1), 33-39.
Nielsen, C., Roslender, R., & Schaper, S. (2016). Continuities in the use of the intellectual capital statement approach: Elements of an institutional theory analysis. Accounting Forum, 40(1), 16-28.
Pajak, K. (2006). A tool for measuring bridging social capital. Proceedings of the research network for the sociology of culture conference. Ghent Belgium Het, 3, 15-17.
Robbins, S. P., & Coulter, M. (1989). Management. USA: Prince Hall.
Sanchez, E., Fernandez-Serrano, J., & Romero, I. (2018). Personal values and entrepreneurial attitude as intellectual capital: Impact on innovation in small enterprises. Amfiteatru Economic, 20(49), 771-787.
Sardo, F., Serrasqueiro, Z., & Alves, H. (2018). On the relationship between intellectual capital and financial performance: A panel data analysis on SME hotels. International Journal of Hospitality Management, 75, 67-74.
Singh, Kh. D., & Onahring, B. D. (2019). Entrepreneurial intention, job satisfaction and organisation commitment - construct of a research model through literature review. Journal of Global Entrepreneurship Research, 9(16), 1-18.
Wang, J., Keil, M., Oh, L., & Shen, Y. (2017). Impacts of organizational commitment, interpersonal closeness, and Confucian ethics on willingness to report bad news in software projects. Journal of Systems and Software, 125, 220-233.
Weiss, J., Anisimova, T., & Shirokova, G. (2019). The translation of entrepreneurial intention into start-up behaviour: The moderating role of regional social capital. Journal of Entrepreneurship, 37(5), 473-501.
Wu, C., & Chen, T. (2018). Collective psychological capital: Linking shared leadership, organizational commitment, and creativity. International Journal of Hospitality Management, 74, 75-84.
Yong, J. Y., Yusliza, M. Y., Ramayah, T., & Fawehinmi, O. (2019). Nexus between green intellectual capital and green human resource management. Journal of Cleaner Production, 215, 364-374.
_||_