اثربخشی گروه درمانی فراشناختی ولز بر علائم اختصاصی اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعيسیما صفی خانی قلی زاده 1 , آرمین محمودی 2 , علیرضا ماردپور 3
1 - گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران.
2 - گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران.‏
3 - گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران‏
کلید واژه: درمان فراشناختی ولز, دانشجویان دختر, اختلال اضطراب اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف و زمینه: پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثر بخشی درمان فراشناختی ولز بر علائم اختصاصی اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی انجامگردید. روش پژوهش: طرح این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون و پیگیری با گروه شاهد اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاههای شهر گچساران بود که به روش نمونهگیری هدفمند 300 نفر از دانشجویان به کمک پرسشنامه اضطراب اجتماعی بررسی شدند. سپس از بین کسانی که نمره اضطراب شان دو انحرافمعیار بیشتر از میانگین بود، 60 نفر بصورت تصادفی انتخاب و در گروههای 30 نفری آزمایش و شاهد به شکل تصادفی قرار دادهشدند. پرسشنامه اضطراب اجتماعی در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری برای گروهها اجرا شد. پس از اجرای ملاحظات اخلاقی(رضایت آگاهانه، تمایل، رازداری)، گروه آزمایش تحت درمان فراشناختی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ نوع درمانی دریافت نکرد. نتایج به دستآمده با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس و با به کارگیری نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد، بین دو گروه در تمامی مولفهها در پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد( P
Present research, The purpose of this study was to determine the efficacy of Wales Metacognitive Therapy on specific symptoms of social anxiety in female students with social anxiety disorder.Research method: The design of this semi-educational study was carried out with a pre-test, post-test and follow up with the control group. The statistical population of this study included all students of Gachsaran universities and In this research, 300 students were selected using social anxiety inventory. Then those whose anxiety scores were two standard deviations higher than the mean, Separated and among them considering the likelihood of the participants dropping, 60 subjects were randomly selected and randomly assigned to 30 experimental and control groups. Social Anxiety Inventory was performed in three stages: pre-test, post-test and follow-up for the groups. Following the implementation of ethical considerations (informed consent, inclination, secrecy), The experimental group received metacognitive therapy and the control group received no treatment. The obtained data were analyzed using descriptive statistics and covariance analysis and analyzed using SPSS software.Findings: The results of covariance analysis showed that there is a significant difference between the two groups in all of the components in the post test (P
_||_