اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی براضطراب اجتماعی دختران دوره متوسطه دوم شهرستان اهواز
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعينسرین خبازیان 1 , پرویز عسگری 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد/دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
2 - گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی،اهواز، ایران(نویسنده مسئول.ایمیل.
Askari47@yahoo.com)
کلید واژه: مهارتهای اجتماعی, اضطراب اجتماعی, راهبرد یاددهی_یادگیری نقشه مفهومی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی از طریق راهبرد یاددهی_یادگیری نقشه مفهومی براضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان اهواز بود . روش این پژوهش آزمایشی است که با طرح تحقیق پیشآزمون پسآزمون وپیگیری می باشد . جامعه آماری این پژوهش راکلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه تشکیل داد که برای انتخاب آنها از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 40 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند.ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه اضطراب اجتماعی واتسون و فرند (1969) می باشد. . در این روش پژوهشی پس از پیش آزمون مداخله آغاز شد و طی 10 جلسه آموزش مهارتهای اجتماعی از طریق راهبرد یاددهی_یادگیری نقشه مفهومی برای این شرکت کنندگان اجرا شدو سپس پیگیری پس از یک ماه به عمل آمد.برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کواریانس(مانکوا) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد، آموزش مهارتهای اجتماعی باعث کاهش اضطراب اجتماعی در دختران نوجوانان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گوا شده است .
This study aimed to investigate the effectiveness of social skills training through teaching - learning strategy of concept mapping on social anxiety of high school female students in the city of Ahvaz. The research method is experimental with pretest posttest study design and follow-up. The study population consisted of all the high School Female Students, to choose them by multistage cluster sampling method 40 patients were selected and randomly divided into experimental and control groups respectively. The instrument used in this research is the Watson and Friend Social anxiety questionnaire (1969). In this research after the pretest intervention began, and during 10 training sessions on social skills through teaching - learning strategy of concept mapping was carried out for this participants and then follow-up was performed after one month. For analyzing data, the analysis method of covariance (MANCOVA) was used. The results of data analysis showed that social skills training can reduce social anxiety in adolescent girls in the experimental group compared with the control ..
_||_