خوانش جنسیتی توانایی ادراکی-شناختی مسیریابی با تاکید بر هوش هیجانی مورد پژوهی محله سجاد شهر مشهد
محورهای موضوعی : روانشناسی
1 - دانشجوی دکتری،گروه شهرسازی،واحد مشهد،دانشگاه ازاد اسلامی،مشهد،ایران
2 - دانشیار، گروه شهرسازی،واحد مشهد،دانشگاه ازاد اسلامی،مشهد،ایران
کلید واژه: هوش هیجانی, خودآگاهی, ادراک, مسیریابی, محله سجاد,
چکیده مقاله :
تفکر رکن اساسی در فرآیند ادراک در محیط شهری است با توجه به اینکه رفتار مسیریابی در فضای شهری تحت تأثیر اطلاعات دریافت شده از محیط است لذا درک صحیح از اطلاعات دریافتی از محیط سبب سهولت مسیریابی میگردد. افراد مختلف متناسب با شرایط فیزیولوژیکی از استراتژیهای مختلفی برای مسیریابی در فضای شهری استفاده میکنند. هوش هیجانی ازجمله عامل تأثیرگذار در حیطه روانشناسی است و با عواملی مانند خودآگاهی، خود مدیریت، آگاهی اجتماعی، مدیریت روابط با مسیریابی میتواند ارتباط داشته باشد. با توجه به اینکه در فرآیند ادراک تفکر امر اساسی است در ادامه یکی از مؤلفههای هوش هیجانی نیز تسهیل تفکر هست لذا هدف از ارائه این پژوهش خوانش جنسیتی توانایی ادراکی –شناختی مسیریابی با تأکید بر هوش هیجانی و بررسی رفتار مسیریابی زنان و مردان با تأکید بر هوش هیجانی در محله سجاد بود. روش تحقیق در پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است و در این راستا بهمنظور گردآوری دادهها از مشاهدات میدانی، پرسشنامه، بازدید سایت استفادهشده است. بر اساس حجم جامعه در محله سجاد با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 296 نفر محاسبهشده است و پرسشنامه بهصورت نمونهگیری هدفمند در میان از مردان وزنان تکمیل گردیده است. تحلیل دادهها برای تأثیر هوش هیجانی بر مسیریابی با آزمونهای آمار استنباطی در نرمافزار spss صورت گرفته است و آزمون لون و آزمون واریانس یکطرفهAnova ، آزمون t تحلیل گردیده است. نتایج حاکی از آن است که رفتار مسیریابی زنان و مردان متفاوت است و مابین هوش هیجانی و مسیریابی زنان و مردان ارتباط مستقیمی وجود دارد. زنان در امر مسیریابی خودآگاهی بالاتری نسبت به مردان دارند همچنین در حین انجام این رفتار در محیط توانایی عاطفی و حساسیت بین فردی بیشتری نسبت به مردان دارند. مردان در فرآیند مسیریابی و در حین تعیین مسیر مدیریت احساسات قویتری نسبت به زنان در محیط شهری دارند و اعتمادبهنفس بیشتری در حین انجام این فرایند دارند.مردان در فضای شهری خوشبینتر از زنان میباشند. زنان در مسیریابی از دانش مسیر و نشانه استفاده میکنند.مردان از دانش مسیر استفاده میکنند.
Thinking is the basic pillar in the process of perception in the urban environment, considering that the wayfinding behavior in the urban space is influenced by the information received from the environment, so a correct understanding of the information received from the environment makes wayfinding easier. Different people use different strategies for wayfinding in the urban space according to their physiological conditions. Emotion is one of the influential factors in the field of psychology and can be related to factors such as self-awareness, self-management, social awareness, relationship management and wayfinding. Considering that thinking is essential in the perception process, then one of the components of emotional intelligence is also the facilitation of thinking, so the purpose of this research is to present a gender reading of the perceptual-cognitive ability of wayfinding with an emphasis on emotional intelligence. Therefore, the purpose of this research is to investigate the wayfinding behavior of women and men with an emphasis on emotional intelligence in Sajjad neighborhood. The research method in the present study is descriptive-analytical, and in this regard, field observations, questionnaires, and site visits were used to collect data. Based on the size of the community in Sajjad neighborhood, using Cochran's formula, the sample size was calculated to be 296 people, and the questionnaire was completed in the form of targeted sampling among overweight men. Data analysis for the effect of emotional intelligence on wayfinding has been done with inferential statistics tests in spss software, and Lone's test and Anova one-way variance test, t test have been analyzed. The results indicate that the wayfinding behavior of women and men is different and there is a direct relationship between emotional intelligence and routing of women and men. Women have higher self-awareness than men when it comes to wayfinding, and they also have more emotional ability and interpersonal sensitivity than men while performing this behavior in the environment. Men have stronger feelings than women in the process of wayfinding and determining the management path in the urban environment, and they have more self-confidence during this process. Men are more optimistic than women in the urban environment. Women use route and sign knowledge in wayfinding. Men use route knowledge.
_||_