اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد شفقت درمانی بر مسئولیت پذیری و سلامت معنوی دختران کار فرهنگسرای پگاه اصفهان
محورهای موضوعی : روانشناسیعاطفه عباسی 1 , هاجر براتی احمدآبادی 2
1 - کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی المهدی (عج) مهر اصفهان
2 - استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان
کلید واژه: سلامت معنوی, مسئولیت پذیری, مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد شفقت درمانی, دختران کار,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد شفقت درمانی بر مسئولیت پذیری و سلامت معنوی دختران کار فرهنگسرای پگاه اصفهان انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. به این منظور 30 نفر از بین دختران کار منطقه ده اصفهان، به صورت نمونه گیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). شرکت کنندگان قبل و بعد از مداخله به ابزار پژوهش که شامل 42 سوال از پرسشنامه روانشناختی کالیفرنیا (CPI) گاف (1984)، که مربوط به بعد مسئولیت پذیری بود و پرسشنامه سلامت معنوی الیسون و پولوتزین (1983) پاسخ دادند. مشارکت کنندههای گروه آزمایش، به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت دوره درمانی شفقت درمانی بر طبق مفاهیم و طرح درمانی گیلبرت (2014) قرار گرفتند،اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره) تحلیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد شفقت درمانی، منجر به افزایش مسئولیت پذیری و افزایش سلامت معنوی در دختران کار گردیده است(p<0/05) . درمان گروهی مبتنی بر شفقت از طریق افزایش مهربانی نسبت به خود و همچنین افزایش حس انسان دوستی، میزان مسئولیت پذیری را در دختران کار افزایش می دهد.
This research was conducted with the aim of investigating the effect of group counseling based on compassion therapy approach on the responsibility and spiritual health of the girls of Farhangsara Pegah Isfahan . The research method was a semi-experimental pre-test-post-test type with a control group. For this purpose, 30 working girls in the 10th district of Isfahan were selected by available sampling and randomly replaced in two experimental and control groups (15 people in each group). Before and after the intervention, the participants responded to the research instrument that included 42 questions from the California Psychological Inventory (CPI) Goff (1984), which was related to the dimension of responsibility, and the spiritual health questionnaire of Ellison and Polotzin (1983). Participants in the experimental group underwent eight 90-minute sessions of compassion therapy according to Gilbert's concepts and treatment plan (2014), but the control group did not receive any intervention. The data were analyzed at two descriptive levels (mean and standard deviation) and inferential (univariate analysis of covariance test). The results of univariate covariance analysis showed that group counseling based on compassion therapy approach has led to increased responsibility and spiritual health in working girls (p<0.05). Compassion-based group therapy increases self-responsibility in working girls by increasing self-kindness as well as increasing the sense of philanthropy. Working girls, because they are deprived of their rights such as education, health and proper nutrition, and being on the street for a long time, causes them to be exposed to different harms, including physical, mental, spiritual and social harms, and causes distance.
_||_