ارائه مدل مسئولیت پذیری بر اساس سبک های هویت با نقش میانجی گری خودپنداره در دانشجویان دانشگاه های تهران
محورهای موضوعی : روان کاوی، روان پویشی، روان شناسی شناختی و بهداشت روانسیده فاطمه موسوی 1 , پری ناز بنیسی 2 , حسن شهرکی پور 3
1 - دانشجوی دکتری مشاوره، واحد قم ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قم، ایران.
2 - دانشیار گروه روانشناسی و مشاوره، واحد تهران غرب ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.
3 - دانشیارگروه مدیریت آموزشی علوم تربیتی، واحد رودهن ، دانشگاه آزاد اسلامی ، رودهن، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین مدل پیش بینی مسئولیت پذیری بر اساس سبک های هویت با نقش میانجی گری خودپنداره در دانشجویان دانشگاه های تهران انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی با شیوه تحلیل مسیر با مشارکت 411 نفر از دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه های تهران، شهید بهشتی و آزاد واحد علوم تحقیقات در سال 1401 انجام شد. نمونه گیری به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی بود. داده ها با استفاده از پرسشنامه های مسئولیت پذیری، سبک های هویت و مقیاس خودپنداره جمع آوری شدند. تحلیل داده ها در نرم افزار AMOS -24 با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام شد. یافته ها: بین سبکهای هویت اطلاعاتی و هنجاری و همچنین خودپنداره با مسئولیتپذیری همبستگی مثبت و معنی دار و بین سبک هویت سردرگم/اجتنابی با مسئولیتپذیری همبستگی منفی و معنی دار وجود داشت (01/0>p). همچنین ضرایب مربوط به تاثیر غیرمستقیم سبک هویت اطلاعاتی (028/0=β، 17/5=t )، سبک هویت هنجاری (047/0=β، 32/4=t ) و سبک هویت سردرگم/اجتنابی (056/0-=β، 27/3-=t ) با میانجی گری خودپنداره بر مسئولیت پذیری معنیدار بود(۰5/0>p). ضرایب مسیر مستقیم هرسه سبک هویت نیز در پیش بینی مسئولیت پذیری معنادار بود (۰۱/0>p). نتیجه گیری: مطالعه نشان داد مسئولیت پذیری بر اساس سبک های هویت قابل پیش بینی بود. همچنین نقش میانجی خودپنداره در رابطه سبک های هویت با مسئولیت پذیری مورد تایید قرار گرفت
Ahmadimanesh M, Lashkari K. 2020. Investigating the relationship between attachment styles and communication beliefs with couples' responsibility. The Seventh International Conference of Psychology, Counseling and Educational Sciences, Tehran. (Full text in Persian)
-Akinleke WO. 2012. An investigation of the Relationship between Test Anxiety, Self-esteem and Academic Performance among Polytechnic Students in Nigeria. International Journal of Computer Applications. 51(1):47-50.
-Berzonsky MD. 1989. Identity style: Conceptualization and Measurement. Journal of Adolescent Research. 4(3):268-82.
-Berzonsky MD, Papini DR. 2021. Cross-lagged Associations between Cognitive Dispositions, Identity Processing Styles, and Identity Commitments. Self and Identity. 24:1-7.
-Chang S, Crogan N. 2010. The Self-care Self-efficacy Enhancement Program for Chinese Nursing Home Elders. Geriatric Nursing, 28(1):31-6.
-Crocetti E, Erentait R, & Zukauskiene RZ. 2014. Identity Styles, Positive Youth Development, and Civic Engagement in Adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 43(11): 1818-28.
-Ghiasabadi Farahani E, Jafari Harandi R. 2021. Predicting Cognitive Flexibility based on Social Adjustment and Responsibility of Female Students. Social Psychology, 40(10):135-50. (Full text in Persian)
-Goharee Danapour M, Nayeri V. 2022. Predicting Nurses' Social Responsibility based on Identity Styles, Attachment Styles and Corona Anxiety. Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal, 11(3):81-90. (Full text in Persian)
-Hakimzadeh Ardakani A, Asi Mozaneb A, Gerami M H. 2017. The Effectiveness of Training Islamic Meaning the Students’ Accountability in School of Paramedical & Health in -Shahid Sadoughi University of Medical Sciences and Health Services. Tolooe behdasht, 15(6):80-9. (Full text in Persian)
-Hasirchaman A, Shakerinia I, Sadeghi A. 2018. Relationship between Communication Skills, Responsibility and Emotional Regulation with Mental Health at the Empeloee of Melli Bank. Career and Organizational Counseling, 10(34):23-43. (Full text in Persian)
-Hosseini Mehrabadi HS, Abdi Zarrin S. 2021. Prediction of Psychological Well-being and Social Responsibility in Terms of Family Function and Identity Styles in Female Students of Qom University in The Academic Year of 2017-18. Women Studies, 12(35):43-68. (Full text in Persian)
-Kazemi Khooban SZ, Hakami M, Seyrafi MR. 2016. Prediction of Responsibility based on Identity Orientation and Family Function in Adolescents. Journal of Social Psychology Research. 6(21): 77-90. (Full text in Persian)
-Kordloo M, Kavianfar H, Bahrami M. 2016. Construction and Validation of an Adult Responsibility Scale with an Emphasis on Glasser's Choice Theory. Journal of Psychometry, 5(17):7-23. (Full text in Persian)
-Lenzi M, Vieno A, Santinello M, Nation M, & Voight A. 2014. The Role Played by the Family in Shaping Early and Middle Adolescent Civic Responsibility. The Journal of Early Adolescence, 34(2);251-78.
-Mameli C, Molinari L, Passini S. 2019. Agency and Responsibility in Adolescent Students: A Challenge for the Societies of Tomorrow. British Journal of Educational Psychology, 89(1):41-56.
-Moghadasali S, Mirhashemi M, Bagheri N. 2021. The Role Communication Patterns and Identity Styles on Prediction Marital Satisfaction: A Discriminational Study. Journal of Applied Psychology, 15(1): 168-41. (Full text in Persian)
-Mohammadi A, Alibeygi A. 2019. Predictability of Garmsar Adolescents' Liability for Adolescents 15-17 Years Based on Behavioral Self-Concepts and Positive and Negative Emotions and Psychological Well-being. Journal of Analytical Cognitive Psychology, 10(36);33-44. (Full text in Persian)
-Norouzi H, Tahmasebi Aghbelaghi D. 2021. Investigating the Role of Self-Concept Fit on the Loyalty of Tejarat Bank Customers through Brand Image and Brand Emotional Attachment. Journal of Marketing Management, 16(50):65-77. (Full text in Persian)
-Palenzuela-Luis N, Duarte-Clíments G, Gómez-Salgado J, Rodríguez-Gómez JÁ, Sánchez-Gómez MB. 2022. Questionnaires Assessing Adolescents’ Self-Concept, Self-Perception, Physical Activity and Lifestyle: A Systematic Review. Children, 9(1):91.
-Sahebi A, Zalizadeh M, Zalizadeh M. 2015. Choice Theory: an Approach to Accountability and Social Commitment. Rooyesh, 4(2):113-34. (Full text in Persian)
-Sharifi H. 2015. Construction and Standardization of the Persian Version of Style of Identity. Psychological Research. 18(1):7-19. (Full text in Persian)
-Sheykholeslami R, borzou SH. 2015. Child-rearing and Responsibility among Adolescents: the Mediating Role of Identity Processing Styles. Psychological Methods and Models, 6(19):97-120. (Full text in Persian)
-Shiri A, Kazemi K. 2016. The Study of the Relationship between Self-Confidence and Responsibility among Nurses of Hospitals in Ilam Medical University. Scientific Journal of Ilam medical University, 24(5):83-91. (Full text in Persian)
-Tabatabaie N, Tabatabaie S.Sh, Kakai Y, Mohammadiaria A. 2012. The Relationship between Identity Styles and Responsibility with Educational Achievement in 15-18 years old Adolescents in Tehran. Social Welfare, 12(44):23-42. (Full text in Persian)
-Vartanian LR, Hayward LE, Carter JJ. 2022. Incorporating physical appearance into one’s sense of self: Self-concept clarity, thin-ideal internalization, and appearance-self integration. Self and Identity. 28:1-6.
-Wu H, Guo Y, Yang Y, Zhao L, & Guo C. 2021. A Meta-analysis of the Longitudinal Relationship between Academic Self-concept and Academic Achievement. Educational Psychology Review, 33(4), 1749-78.
-Yengimolki S, Kalantarkousheh SM, Malekitabar A. 2015. Self-concept, Social Adjustment and Academic Achievement of Persian Students. International Review of Social Sciences and Humanities. 8(2):50-60.