بسته مداخلاتی آموزش مهارت های فردی بانوان حاشیه نشین: بررسی اثر بخشی آن بر بهبود توانایی های شناختی- رفتاری
محورهای موضوعی : روان کاوی، روان پویشی، روان شناسی شناختی و بهداشت روان
نسرین امامی نائینی
1
,
مالک میرهاشمی
2
*
,
نسرین باقری
3
1 - دانشجوی دکتری روان شناسی ، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - دانشیار گروه روانشناسی، دپارتمان روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی،رودهن
3 - دانشکده روانشناسی، دانشگاه ازاد رودهن، رودهن، ایران
کلید واژه: حاشیه نشینی, مهارت های فردی, مهارت خوداگاهی, مهارت برقراری ارتباط مؤثر, مهارت تنظیم هیجان,
چکیده مقاله :
هدف اساسی این پژوهش بررسی اثربخشی بسته آموزش ارتقای مهارت های فردی بر ارتقای توانمندی های شناختی – رفتاری دختران و زنان 30-20 سال در مناطق حاشیه ای شهرهای اصفهان (ارزنان)، تهران(شهر قدس)، زاهدان(شیراباد) و مشهد(جاهد شهر) بود.. روش: روش مداخله از نوع تجربی بر اساس روش نیمهآزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و با اجرای بسته ارتقای مهارت های فردی تدوین شده؛ بر روی نمونهای متشکل از دو گروه 60 نفری از جامعه بانوان ساکن در مناطق حاشیه ای بود که به شکل تصادفی ساده افراد به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شده بودند. یافتهها: یافته های بدست آمده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که میانگین نمره های شرکت کنندگان در متغیرهای تنظیم هیجانی، خودآگاهی و ارتباط موثر به طور همزمان بین اعضای 2 گروه آزمایش و کنترل متفاوت است نتیجهگیری: آموزش بسته مهارتهای فردی به طور معناداری باعث ارتقای توانمندی های شناختی- رفتاری شرکت کنندگان شده است.
The main purpose of this research is to investigate the effectiveness of the individual skills training package in improving the cognitive-behavioral abilities of girls and women aged 20-30 years in the marginal areas of the cities of Isfahan, Tehran), Zahedan and Mashhad.
Method: The experimental intervention method is based on a semi-experimental method of pre-test-post-test type with a control group and with the intervention of training individual skills improvement package. It was based on a sample consisting of two groups of 60 individuals from the women's community living in marginal areas, who were randomly divided into two intervention and control groups.Results: obtained from the multivariate covariance analysis test showed that the mean scores of the participants in the emotional regulation, self-awareness and effective communication was significantly different among experimental and control groups, after intervention.Conclusion: individual skills’ training has significantly improved the cognitive-behavioral abilities of the participants.
امامی نائینی، نسرین.(1390). مهارت های زندگی(ویژه بزرگسالان شاغل) کتاب راهنمای مدرس. تهران: ویراست دوم.انتشارات هنر آبی.
قاسمپور، عبدلله؛ ایلبیگی، رضا؛ حسن زاده، شهناز.(1391). خصوصیات روان سنجی پرسشنامه تنظیم هیجان گراس و جان در یک نمونه ایرانی.ششمین همایش بهداشت روانی دانشجویان. دانشگاه گیلان 724-722.
بهاری، سیف اله.شفیق پور، محمدرضا. (1384). تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر سلامت دانشجویان،فصلنامه علوم تربیتی و زمینه های وابسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.1(1).
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) (1396)، جمعیت 19 میلیونی حاشیه نشین، وجود 3000 منطقه حاشیه ای.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) (1397)، مناطق حاشیه ای؛ منبع آسیب های اجتماعی.
خسروی، فاطمه، اقاجانی، طهمورث. (2019). اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر سرمایه روانشناختی نوجوانان. فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی، 8(29), 27-13.
سرمد، زهره، بازرگان، عباس، حجازی، الهه. (1379). روش های تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه، تهران.
علیزاده اقدام، محمد باقر، محمدامینی، حمیده. (1391). تحلیلی بر علل و پیامدهای شکل گیری مناطق حاشیه نشین با نگرش ویژه بر شهر خمین.فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی. 1(2)138-121
فتحی، آیت الله، باقرزاده، مهدیه. (1399). پیشبینی امنیت اجتماعی بر اساس سلامت اجتماعی، مهارتهای ارتباطی و مهارتهای زندگی در زنان مناطق حاشیهنشین تبریز.11(62):137-109
فیروزابادی، سید احمد، صادقی، علیرضا. (1394). طرد اجتماعی رویکردی جامعه شناسی به محرومیت.تهران: انتشارات جامعه شناسان.چاپ دوم.
میرزایی، سید حسن، حسنی، جعفر. (1394). اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی در راهبردهای نظم جوی شناختی هیجان نوجوانان، مجله علوم پزشکی خراسان شمالی7(2):417-405.
مؤمنیجاوید، مهراور، نادرینوبندگانی، زهرا، حسینیان، سیمین. (1393). اثربخشی آموزش مهارت های برقراری ارتباط مؤثر بر بهزیستی شخصی زنان متأهل شهر تهران. فرهنگی تربیتی زنان و خانواده, 26(10), 109-130.
یحیی زاده جلودار، سلیمان، حیدری، شعبان، موسوی تروجنی، سیده رقیه. (1397). اثربخشی آموزش خوداگاهی بر هویت یابی و مسوولیت پذیری دانش آموزان مقطع متوسطه دوم، روانشناسی و روانپزشکی شناخت.5(4):52-62.
کرد نوقابی، رسول، جهانی، فانزه، بختیاری، ایرج. (1393). مقایسه اثربخشی روشهای آموزشی سخنرانی و بحث کروهی بر یادگیری مهارتهای خودآگاهی دانش آموزان.فصلنامه خانواده و پژوهش شماره 21 10(4):120-101
Breking,M; Eichler,E; Luhmann,m; Diedrich,A; Hiller,W; Rief,W.(2019). Regulation training reduces symptom severity in depression- A randomized controlled trial. PLoS One.29; 14(8):e0220436
Copper, R.K. (1997). Applying emotional intelligence in the workplace. Training & Development, 51(12), 31 -38.
European Commission (2012b), Social inclusion of youth at the margins of society: policy review of research results.
Gross, J. J. (2015). Emotion regulation: Current status and future prospects. Psychological inquiry, 26(1), 1-26.
Gross, J. J. (Ed.). (2015). Handbook of Emotion Regulation. Guilford Publications.
Gross, J. J., & Muñoz, R. F. (1995). Emotion regulation and mental health. Clinical psychology: Science and practice, 2(2), 151.
Lee, M. J., Wu, W. C., Chang, H. C., Chen, H. J., Lin, W. S., Feng, J. Y., & Lee, T. S. H. (2020). Effectiveness of a school-based life skills program on emotional regulation and depression among elementary school students: A randomized study. Children and Youth Services Review, 118, 105464.
Law, K. L., & Rowe, J. M. (2019). Promoting self-awareness: An undergraduate in-class activity and its value. Journal of Teaching in Social Work, 39(1), 92-104.
Mansuri, L. J. (2018). Facilitating marginalized students through life skills education program. IJAEDU-International E-Journal of Advances in Education, 4(11), 185-191.
Machmud, R., & Indrapriyatna, A. S. (2019). An Analysis of the Correlation between Life Skills and Self-Efficacy with the Risk of Teenage Pregnancy. Indian Journal of Public Health Research & Development, 10(10).
Muruganantham, G. (2015). Developing of E-content package by using ADDIE model, International Journal of Applied Research, 1(3),52-4.
Nasheeda, A., Abdullah, H., Krauss, S., & Ahmed, N. (2019). A narrative systematic review of life skills education: effectiveness, research gaps and priorities, International Journal of Adolescence and Youth, 24:3, 362-379.
Sabbah, S., Hallabieh, F., & Hussein, O. (2020). Communication Skills among Undergraduate Students at Al-Quds University. World Journal of Education, 10(6), 136-142.
Sagone, E. De Caroli, M. E., Falanga, R., & Indiana, M. L. (2020). Resilience and perceived self-efficacy in life skills from early to late adolescence. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 882-890.
Singla, D. R., Waqas, A., Hamdani, S. U., Suleman, N., Zafar, S. W., Saeed, K., ... & Rahman, A. (2020). Implementation and effectiveness of adolescent life skills programs in low-and middle-income countries: A critical review and meta-analysis. Behaviour research and therapy, 130, 103402.
United Nations International Children's Emergency Fund (UNICEF) (2007). Which skills are life skills.
United Nations International Children's Emergency Fund (UNICEF) (2012). Global Evaluation of Life Skills Education Programmes.
United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC), (2007). Module life skills.
World Health Organization (2020). Life skills education school handbook: Prevention of noncommunicable diseases.