تحلیل روایی- گفتمانی فیلم «حاجی واشنگتن» با تکیه بر مفهوم سرمایه اجتماعی
محورهای موضوعی : قاجار
1 - دانشجوی دکتری فلسفه هنر دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, حاجی واشنگتن, تحلیل روایی, تحلیل گفتمانی,
چکیده مقاله :
محور این گفتار بر تحلیل روایی- گفتمانی فیلم حاجی واشنگتن، با توجه به مقوله بازتولید سرمایه اجتماعی استوار خواهد شد؛ گفتاری که بر این مفروض تکیه میکند که هر کنش اجتماعی ازجملهیک اثر هنری، دالی است که درون یک گفتمانی بزرگتر معنا مییابد و کارکردی در جهت ترویج یا تضعیف (بخشهایی از) گفتمان بزرگتر خواهد داشت. از طرف دیگر فهم یک اثر هنری بدون فهم جایگاه گفتمانی آن فهمی ناقص است. بدین ترتیب فیلم حاجی واشنگتن را نیز میبایست بهعنوان کنشی گفتمانی به تماشا نشست؛ این رویکرد به ما کمک میکند این اثر هنری را بر مبنای زمینه گفتمانی آن و نقش گفتمانی آن توضیح دهیم.
منابع فارسی
- آقا بابایی، احسان (1391)، «سوژه، میل و ایدئولوژی»، رساله دکتری، دانشگاه اصفهان.
- پهلوی، محمدرضا (1371) پاسخ به تاریخ، ترجمهی حسین ابو ترابیان، تهران: بی نا.
- حیدری، غلام (1376)، معرفی و نقد فیلمهای محسن مخملباف، تهران: نشر نگاه
- دلاپورتا، دوناتا و ماریو دیانی، (1383)، مقدمهای بر جنبشهای اجتماعی، مترجم محمدتقی دلفروز، تهران: نشر کویر.
- فراتی، عبدالوهاب (گردآورنده)(1379)، رهیافتهای نظری بر انقلاب اسلامی، قم: انتشارات معارف.
- کدی، نیکی (1375)، ریشههای انقلاب ایران، ترجمهی عبدالرحیم گواهی تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
- مخملباف (1377)، زندگی رنگ است، تهران: نشر نی.
English Source
- Fischer, M. (J1979), "Protest and Revolution in Iran", Harvard International Review.
- Lyotard, J.F. (1984), The Postmodern Condition: a Report on Knowledge, G. Bennington and B. Masumni, Manchester: Manchester University Press.
- Skocpol, Teda (1994), Social Revolutions in the Modern World, Cambridge: Cambridge University Press.