پیش بینی اهمال کاری تحصیلی براساس خودپنداره تحصیلی و هیجان خواهی در دانش آموزان دختر
محورهای موضوعی : روانشناسی مثبت نگر اسلامی
رحمت اله عظیمی
1
,
آزاددخت چراغی زنجانی
2
*
1 - مدرس گروه روان شناسی دانشگاه غیر انتفاعی ناصر خسرو ساوه
2 - دانشگاه آزاد سمنان
کلید واژه: اهمال کاری تحصیلی , خودپنداره تحصیلی , هیجان خواهی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر ، تعیین پیش بینی اهمال کاری تحصیلی براساس خودپنداره تحصیلی و هیجان خواهی در دانش آموزان دختر بود. که از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات،تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است . جامعه آماری این مطالعه، کلیه دانش آموزان متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل دادند وحجم نمونه 140 با فرمول تاباخنیگ و فیدل (2008) محاسبه و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند. در این پژوهش از پرسشنامه های اهمال کاری تحصیلی سولومون و بلوم (1984)، خودپنداره چن و تامسپون(2004) و هیجان خواهی زاکرمن(1978)جهت جمع آوری داده ها استفاده گردید، داده ها مورد تحلیل آزمون های همبستگی و رگرسیون قرارگرفت . نتیجه تحلیل یافته ها نشان داد که بین خودپنداره تحصیلی و هیجان خواهی با اهمال کاری تحصیلی رابطه همبستگی معنادار (01/0> p ، 687/0r = ) وجود دارد و با توجه به F برابر با 245/7 با سطح (01/0> p معنیدار شده است به این معنی که متغیرهای خودپنداره تحصیلی و هیجان خواهی به خوبی تغییرات متغیر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه دوم راتبیین میکنند.و بتای(Beta) خودپنداره تحصیلی (273/0-) و بتای هیجان خواهی (344/0-) دست آمده است که درسطح(01/0> p معنیداراست ، بدین معنی که می توان براساس خودپنداره تحصیلی و هیجان خواهی به عنوان متغیرهای پیشبین (مستقل ) متغیر اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان دختر متوسطه دوم را پیش بینی کرده و همچنین موثر دانست.
The aim of the present study was to determine the prediction of academic procrastination based on academic self-concept and excitement seeking in girl students. In terms of the applied purpose and in terms of the data collection method, it is a descriptive correlational research. The statistical population of this study consisted of all second-year high school students in Tehran in the academic year 2024-2025, and the sample size of 140 was calculated using the Tabachnig and Fidel formula (2008) and was selected using the convenience sampling method. In this study, Solomon and Bloom's (1984) academic procrastination questionnaire, Chen and Thompson's (2004) self-concept questionnaire, and Zuckerman's (1978) excitement seeking questionnaire were used to collect data. The data were analyzed by correlation and regression tests. The results of the analysis of the findings showed that there is a significant correlation between academic self-concept and excitement seeking with academic procrastination (p < 0.01, r = 0.687), and according to F equal to 7.245 with a level of (p < 0.01), it has become significant, meaning that the variables of academic self-concept and excitement seeking well explain the changes in the variable of academic procrastination of girl students in the second secondary school. And the beta of academic selfconcept (-0.273) and beta of excitement seeking (-0.344) have been obtained, which is significant at the level of (p < 0.01), meaning that it is possible to predict the variable of academic procrastination in girl students in the second secondary school based on academic self-concept and excitement seeking as independent predictor variables and also consider it effectiv.
- آخوندپوراسفندآبادی ، ملیحه (1403) ، اثربخشی مهارت تفکر نقاد درآموزش مجازی بر اهمال کاری، اضطراب وپرخاشگری دانش آموزان متوسطه دوم در مدارس منطقه 18استان تهران . پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه ناصرخسرو ساوه.
- تشویقی، پروین (1393). بررسی رابطه جهت گیری هدف و امید با اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دختر سال اول متوسطه شهر ارومیه.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه ارومیه.
- تمنایی فر، محمد رضا؛ قاسمی، المیرا (1396). تبیین اهمال کاری تحصیلی بر اساس صفات شخصیت و مهارت مدیریت زمان.دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری.5(7،)224-246
- حاجی علی، حدیثه (۱۳۹۹)، انواع اهمال کاری ، تهران ، انتشارات گام برتر.
- عا بدی شرق ،نجمه ، عارفی ، راهب (1394) ، خودپنداره و سازگاری در دانش آموزان ، تهران ، انتشارات راشدین.
- خانجانی ، زینب و اکبری ، (1391)، هیجان خواهی و وابستگی نوجوانان به اینترنت ، فصلنامه علوم تربیتی ، سال پنجم ، شماره 20، ص 64-75.
- سوری نژاد، محسن؛ فرهادی، مهران؛ کرد نوقابی، رسول (1395). تبیین اهمال کاری تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی و سبک های فرزند پروری.فصلنامه خانواده و پژوهش.29،7-25
- شولتز، دوانو ، شولتز، سيدنی. (1994) ، نظریه های شخصيت. ترجمه یحيی سيد محمدی(1395). تهران: انتشارات رشد.
- شیرکوند، نسیبه ، میرهاشمی ، مالک و صابری ، هایده (1398)، قلدری بر اساس هیجان خواهی و جو مدرسه با میانجی گری خودپنداره در دانش آموزان ، مجله پژوهش پرستاری ایران ، دوره 15 شماره 1 ص 67-88.
- صادقی ملکی ، مریم و ملازاده ، علیرضا (1401) ، مدل ساختاری پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس سبکهای شناختی تنظیم هیجا ن وخطاهای شناختی با نقش میانجی خودناتوانسازی در دانش آموزان، فصلنامه روان شناسشی سلامت و رفتار اجتماعی ، دوره 2، شماره4 ص 31-50.
- کریمی،یحيی(1395) ، روانشناسی شخصيت.تهران: انتشارات پيام نور.
- نصیری گرمه چشمه ، محمدرضا و حسن نژاد خیارک ، مهدی (1400) ، مبانی اهمال کاری تحصیلی و ارتباط با هویت تحصیلی ، مجله پیشرفت های نوین در روان شناسی ، علوم تربیتی و آموزش و پرورش ، سال چهارم ، شماره 45 ص 68-82.
- - Basith A. (2021) The relationship among academic self-concept, academic self-esteem, and academic achievement. Konselor;10(2):36-42.
- Keshtvarz Kandazi E, Rezaeifard A, Abdoljalal T. (2021) The mediating role of academic self-concept in the relationship between academic hope and unproductive academic behaviors. Journal of Psychology.;99(3):490-510.
- Marsh HW, Pekrun R, Murayama K, Arens AK, Parker PD, Guo J, Dicke T. (2018). An integrated model of academic self- concept development: Academic self-concept, grades, test scores, and tracking over 6 years. Developmental Psychology.;54(2):263-80.
- Pekrun, R. (2017). Emotion and achievement during adolescence. Child Development Perspectives, 11(3), 215-221
- Perinelli E, Pisanu F, Checchi D, Scalas LF, Fraccaroli F. (2022). Academic self-concept change in junior high school students and relationships with academic achievement. Contemporary Educational Psychology. 69:102071
- - Rothblum, E. D., Solomon, L. J. and Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, 33(4), 387-394.
- Scalese, M. Curzio, O. Cutrupi, V. Bastiani, L. Gori, M. Denoth, F. & Molinaro, S. (2014). Links between Psychotropic Substance Use and Sensation Seeking in a Prevalence Study: The Role of Some Features of Parenting Style in a Large Sample of Adolescents. Journal of addiction,
- Smorti, M. (2014). Sensation Seeking and Self-Efficacy Effect on Adolescents Risky Driving and Substance Abuse. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 041, 362-348
- Tella A. (2007). The impact of motivation on student's academic achievement and learning outcomes in mathematics among secondary school students in Nigeria. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education.;3(2): 149-56.doi: 10.12973/ejmste/75390.
- Zuckerman, M. (1994). Behavioral expressions and biosocial bases of Sensation seeking. Newyork: Cambridge university press.
- Yu J, Huang C, He T, Wang X, Zhang L. (2022). Investigating students' emotional self-efficacy profiles and their relations to self-regulation, motivation, and academic performance in online learning contexts: A person-centered approach. Education and Information Technologies.