تأثیرپذیری تعلیمی نزاری قهستانی در دستورنامه از بوستان سعدی
محورهای موضوعی : فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسیسید طالب جلالی 1 , عباس خیرابادی 2 , حمید رضا سلیمانیان 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان وادبیات فارسی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تربت حیدریه ایران
2 - گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ازاد تربت حیدریه ایران
3 - گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تربت حیدریه ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
بوستان سعدی یکی از جامع ترین آثار تعلیمی در حوزۀ ادب فارسی محسوب می شود. شاعر در این اثر دنیای آرمانی مبتنی بر اخلاق خود را به تصویر کشیده است. هنرمندی سعدی در تحقّق این امر، باعث شد ده ها چهرۀ ادبی ، آثاری به سبک و سیاق بوستان پدید بیاورند و به تقلید و تتبّع از موازین آن بپردازند. در این بین، حکیم نزاری قهستانی آن گونه که خود نیز، اشاره کرده، در دستورنامه تحت تأثیر بوستان سعدی بوده است. یکی از جنبه های اصلی تأثیرپذیری، موضوعات اخلاقی و تعلیمی است. از این رو، در مقالۀ حاضر، به روشی توصیفی – تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه ای، مهم ترین وجوه مشترک تعلیمی در دو اثر مذکور، بررسی و کاویده خواهد شد. به نظر می رسد نزاری در طرح و شرح مباحث تعلیمی همچون توکّل به خدا، مهمان نوازی، عفو کردن گناهکاران، بخشندگی و سخاوت، ستایش فروتنی و نکوهش غرور، خلوص نیت، رازداری، احترام به دیگران و نکوهش عیب جویی به سعدی عنایت داشته است.