مقایسة سلوک مرغان منطقالطّیر با رفتن بنیاسرائیل به میقات
محورهای موضوعی : فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی
1 - استادیار زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور
2 - کارشناس ارشد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور
کلید واژه: سیر و سلوک, journey, بنیاسرائیل, کوه, revelation, منطقالطّیر, Manteq-o-Teyr, Mount Sinai, the Israelite,
چکیده مقاله :
رفتن برگزیدگان بنیاسرائیل به همراه پیامبرشان به کوه طور، یکی از ماجراهای این قوم در قرآن است و البتّه همچون دیگر موضوعات قرآنی به یقین بر ذهن و زبان فرهیختگان اهل دل، مژثر بوده است. از دیگر سو، منطقالطّیر حکیم عطّار نیشابوری از برترین منظومههای عرفانی ایرانزمین و ادبیّات فارسی به شمار میرود که طرحی از یک سلوک عارفانه به سوی سیمرغِ حقیقت را در منظر ما قرار میدهد. آیا نمیتوان شباهتهایی میان این دو سلوک دید؟ اگر بتوان سلوک را رفتنی برای رسیدنی دانست، میان همة سیرها و سلوکها پیوندی برقرار است، خواه محسوس و زودیافتنی و خواه نامحسوس و دیریاب.فرضیة این نوشتار، امکان وجود ارتباطی اگرچه غریب میان این ماجرای قرآنی و داستان عرفانی است: حرکت نخبگان، رهبری آزموده، میعادی در کوه، عذرها و بهانهها، ممات و حیاتی در انتهای مسیر یا همان فنا و بقا و نیز عرضة تجلّی حقّ از جملة شباهتهاست؛ اگرچه تفاوتهایی هم وجود دارد. در هر صورت، هیچ اصراری بر صحت این مدعا نیست و نقد و داوری این نظریه بر عهدة ارباب فکرت و اهل نظر.
The journey of the Israelite elite to Mount Sinai in company of their prophet is one of the stories about the Israelite in the Koran, which, like other Koranic issues, has influenced mystics. Hence, Attar’s Manteq-o-Teyr is considered to be one of the best mystic works of Persian literature, which exposes to us a mystic journey towards the truth. The two journeys can be similar. A journey is done to reach a destination. The present article hypothesizes that there might be a connection, though strange, between the Koranic story and the mystic story; the movement of the elite, an experienced leader, a destination in the mountain, the excuses and pretexts, the life and death at the end of the route (survival and annihilation), and the revelation of the Truth are some of the similarities.
یاحقی، محمد جعفر، (1386) فرهنگ اساطیر، تهران: فرهنگ معاصر.
_||_