تأثیر کیفیت محیط مدارس بر خودپندارۀ تحصیلی دانش¬آموزان با نقش میانجی پدیدارشناسی ادراک محیط
محورهای موضوعی : حکمت و معماری
پریسا خیام نکویی
1
,
بهرام شاهدی
2
*
,
کاظم یزدی
3
1 - دانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، واحد اردستان، دانشگاه آزاد اسلامی، اردستان، ایران.
2 - استادیارگروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران مرکز تحقیقات گردشگری، معماری و شهرسازی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - استادیار، عضو هیئت علمی گروه معماری، واحد اردستان، دانشگاه آزاد اسلامی، اردستان، ایران
کلید واژه: ادراک محیطی, پدیدارشناسی ادراک , خودپندارۀ تحصیلی, دانش¬آموزان, کیفیت محیطی, مدرسه.,
چکیده مقاله :
در دنیای امروز عملکرد تحصیلی و نتایج آن از اهمیت ویژه برخوردار است؛ این مقوله به فعالیتهای دانشآموز در محیط مدرسه اشاره دارد؛ از اینرو بررسی تمامی مولّفههای کیفیّت محیط مدرسه از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، تبیین عوامل کیفیّت محیطی موثر در ارتقاء مولّفۀ خودپندارۀ تحصیلی دانشآموزان و همچنین شناسایی عوامل کیفیت محیطی موثر بر ادراک دانشآموزان در مدارس با درنظر گرفتن پدیدارشناسی ادراک حسی بودهاست. این پژوهش به روش کیفی(اکتشافی) و با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی میباشد. روش گردآوری دادهها بااستفاده ازمنابع اسنادی معتبر موجود و مصاحبه نیمهساختاریافته با دانشآموزان دختر که در پایۀ دوم دورۀ دوم متوسطه مدرسه منتخب شهر اصفهان بوده و اطلاعات گردآوریشده براساس روش تحلیل کلایزی در نرمافزاراطلستی-آی(8) ارائه شدهاست. یافتهها بیانگر آن است که با نگاهی پدیدارشناسانه، انواع ادراک فردی دانشآموز، بر اساس شیوۀ ادراک حسی که متاثر از محیط عینی وذهنی مدرسه است، شکل میگیرد؛ لذا، شاخصهای کیفی ذهنی وعینی محیط مدرسه بر ادراک دانشآموزان تاثیرگذار است. عوامل عینی و ذهنی شامل خصوصیات کالبدی فضا و سایر ویژگیهای بصری فضا بر ادراک فضایی، تاثیر بسزایی دارند و این عوامل موجب بهبود زمینههای رفتاری در محیط مدرسه میشود و در نتیجه تاثیری مثبت بر خودپندارۀ تحصیلی دانشآموزان دارد.
In today's world, academic performance and its results are of particular importance, as this category refers to the student's activities in the school environment. Therefore, the aim of the current research was to explain the environmental quality factors effective in improving the academic self-concept component of students and also to identify the environmental quality factors effective on students' perception in schools by considering the phenomenology of sensory perception. This research is qualitative(exploratory)and with a descriptive phenomenological approach. The method of data collection was based on available authentic documentary sources and semi-structured interviews with students of selected schools in Isfahan city, and the collected information was presented based on the Clayziz analysis method in Atlas-TI software. The findings show that, from a phenomenological point of view, the types of student's individual perceptions are formed based on the way of sensory perception that is affected by the objective and subjective environment of the school Therefore, subjective and objective qualitative indicators of the school environment affect students' perception. Objective and subjective factors, including the physical characteristics of space and other visual characteristics of space, have a significant impact on spatial perception, and these factors improve behavioral contexts in the school environment, and as a result, have a positive effect on students' academic self-concept.