تفسیری بر ظرف پیکره های انسانی شمال و شمال شرق فلات ایران در عصر مفرغ متاخر
محورهای موضوعی : باستانشناسی پیش از تاریخابراهیم امیرکلایی 1 , مجتبی صفری 2 , نرجس حیدری 3 , آرمان مسعودی 4
1 - مربی، گروه باستانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکود، سوادکوه، ایران.
2 - مربی، گروه باستانشناسی، موسسه آموزش عالی نیما، محمودآباد، ایران.
3 - مدرس، گروه باستانشناسی، موسسه آموزش عالی نیما، محمودآباد، ایران.
4 - دانشآموخته کارشناسی باستانشناسی، گروه باستانشناسی، موسسه آموزش عالی نیما، محمودآباد، ایران.
کلید واژه: نماد, جنسیت, ظرف پیکره, شمال و شمال شرق, مفرغ متاخر, باستانشناسی تفسیری,
چکیده مقاله :
مواد فرهنگی بصورت معنا دار تولید می شوند و معنای آن در طول زمان می تواند تغییر کند و یا به فراموشی سپرده شود. یکی از رهیافتهای باستانشناسی فرامدرن دریافت معنا و فهم یک شی است. در این زمینه "تفسیر" به عنوان رویکردی برای دریافت مفاهیم از چیزها پیشنهاد شده است. تفسیر صورتی خاص از تبیین بشمار میآید که عموما بدلیل قرارگیری در چارچوب هرمنوتیک، نگاهی ورای توضیح به یک ماده فرهنگی دارد. برای پی بردن به مفهوم مواد فرهنگی باید شرایط اجتماعی را در بافتار زمانی آن درک کنیم. چشمانداز حوزه شمال و شمال شرق فلات ایران در بستر باستانشناختی مفرغ متاخر از فرهنگی مشابه و تقریبا یکدست برخوردار بوده است. ظرف پیکرههانی انسانی، به عنوان یکی از مواد فرهنگی بشمار میآید که عموما در بسترهای تدفینی این دوره، از کاوشهای باستانشناختی بدست آمده است. در واقع این چشمانداز فرهنگی را می توان به عنوان متنی در نظر گرفت و ظرف پیکره های موجود را به عنوان یکی از ظریفترین نشانه های این متن تفسیر نمود و با بررسی بستر اجتماعی آن، به نشانههای جنسیتی و هویتی این شیء پی برد.
Cultural materials are used meaningfully and their meaning can be changed or forgotten during the passage of time. One of the ultra- modern archaeological approaches is the perception of understanding and meaning of objects. Here “interpretation” has been suggested as an approach for the conception of concepts of objects. Interpretation is considered as a special type of explanation and for the sake of inclusion of a hermeneutic framework, it is beyond of cultural material. For discovering the concept of cultural materials, it needs to distinguish social conditions in its time context. Archaeologically, the perspective of north and northeast of Iran plateau contains culture and homogeneous culture in Recent Bronze Period. Effigy vessel is considered as one of the cultural materials which can be found in funerary floor in this period, and have been discovered from archaeological investigations. In fact, this cultural view can be considered as a context and existing effigy vessel to be considered as one of the most delicate symptoms in this context. In fact, this cultural perspective can be considered as a text and the container of existing figures can be interpreted as one of the subtlest signs of this text and by examining its social context, we can understand the gender and identity signs of this object.
_||_