توصیف، طبقهبندی و تحلیل گونهشناختی سفالهای اشکانی منطقه رومشگان لرستان
محورهای موضوعی : باستانشناسی پیش از تاریخفرشاد میری 1 , ناصر نوروززاده چگینی 2 , علیرضا خسروزاده 3
1 - گروه باستانشناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، مازندران
2 - عضو هیأت علمی پژوهشکده باستانشناسی، تهران
3 - گروه باستانشناسی، دانشگاه شهرکرد، چهارمحال و بختیاری
کلید واژه: لرستان, سفال اشکانی, رومشگان, استقرارهای اشکانی, گونهشناسی سفال,
چکیده مقاله :
شهرستان رومشگان واقع در غرب استان لرستان، از مناطق تقریباً ناشناخته در باستانشناسی ایران است. با وجود اینکه در این منطقه آثار و استقرارهای متعددی از دورة اشکانی دیده میشود، اما تاکنون پژوهش و تحقیق هدفمندی در این رابطه انجام نشده است. یقیناً مطالعه و بررسی این استقرارها میتواند افق روشنتری از وضعیت مادی-فرهنگی منطقه و همچنین چگونگی تعاملات فرهنگی آن با مناطق همجوار بدست دهد. بدین منظور، در این مقاله یافتههای سفالی اشکانی به دست آمده از بررسی محوطههای استقراری رومشگان مورد مطالعه، گونهشناسی، مقایسه و تحلیل قرار گرفتهاند که در نتیجه، آن چهار نوع سفال معمولی، جلینگی، منقوش و لعابدار شناسایی شد. مطالعه و مقایسه تطبیقی سفالها نشان میدهد که فرهنگ مادی این منطقه طی دورة اشکانی، با وجود تأثیرپذیری از برخی ویژگیهای بومی-محلی، در نهایت بخشی از گسترة فرهنگی غرب کشور به شمار میرود. از دیگر نتایج تحقیق روشن شدن ارتباط فرهنگ سفالگری این منطقه با حوزههای فرهنگی همجوار مانند: جنوب غرب، شمال غرب و بینالنهرین است.
Rumshagan Plain located in the west of Luristan province is one of the almost unknown regions in Iran's archaeology. Despite the fact that in this area there are several works and settlements of the Parthian period, no targeted research has been carried out so far. Certainly, the study of these settlements can provide a clearer perspective on the material-cultural status of the region as well as how its cultural interactions with neighboring areas. For this purpose, in this article, the findings of the Parthian pottery obtained from the survey of the enclosures of the Rumshagan settlements were studied, typology, comparison, and analysis. As a result, four types of ordinary pottery, glossy, painted, and glazed were identified. The comparative study and comparison of pottery show that the material culture of this region during the Parthian period, despite the influence of some indigenous local features, is ultimately part of the Western cultural landscape of the country. Other research findings highlight the link between the culture’s pottery culture and neighborhoods, such as Southwest, Northwest, and Mesopotamia.
_||_