تبلور "کیاسم" مرلوپونتی در اشعار بومگرایانۀ گری اشنایدر
محورهای موضوعی : مطالعات نقد ادبیبهاره اعرابی 1 , نگار شریف 2 , فرید پروانه 3
1 - دانشجوی دکترا، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
کلید واژه: جنبش بیت, ادراک بدنمند, کیاسم, گوشت جهان,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر بر آن است تا گزیدهای از اشعار گری اشنایدر ، شاعر و فعال محیطزیست آمریکایی، را از منظر پدیدارشناسی-بومگرایی تجزیه و تحلیل نماید. پدیدارشناسی-بومگرایی، گرایش نسبتاً جدیدِ حوزۀ نقد ادبی که نقطۀ تلاقی فلسفه و بومشناسی است، به مسائل زیست محیطی از دیدگاه پدیدارشناسی میپردازد. در این مقاله قصد بر آن است تا با تأسی به نظریۀ کیاسمِ موریس مرلوپونتی ، درونپیوستگی متقابل و همپیوندی بدنمند انسان و جهان در اشعار اشنایدر نمایان شود تا جهانبینی کلینگر و غیرسلسلهمراتبی وی اساس اشعارمحیطگرا و فعالیتهای زیستمحیطی این شاعر معاصرمعرفی گردد. این مقاله با شیوه توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای، گفتمان جدیدی را در اشعار اشنایدر به منصه ظهور میرساند.
This research paper seeks to apply Maurice Merleau-Ponty’s eco-phenomenology to a selection of poems written by the American poet and environmental activist, Gary Snyder. 'Eco-phenomenology' is the point where philosophy and ecology meet. This almost new favored trend in the academia’s perspective deals with the environmental issues from a phenomenological viewpoint. Dismantling Cartesian dualism and proposing the philosophy of 'chiasm,' Merleau-Ponty has contributed substantially to environmental ethics and has proved himself an inseparable part of eco-phenomenology.The present article focuses on one of Merleau-Ponty’s underlying theoretical premises, ‘chiasm’ to provide Snyder’s holistic and non-hierarchical worldview as the basis of his eco-poems and environmental activities. The present research paper, as a qualitative, descriptive, and library-based one, conducts both a textual and contextual analysis to bring to light a new discourse in Schneider's poetry with the focus on the mutual participation between human flesh and the ‘flesh of the world’ at moments of perception.
Abram, David. The Spell of the Sensuous: Reception and Language in a More-than-Human-World. New York: Vintage Books, 1997
Carman, Taylor. Merleau-Ponty. London: Routledge, 2008.
Gray, Timothy. GARY SNYDER and the Pacific Rim: Creating Counter-Cultural Community. Iowa: University of Iowa Press, 2006.
Lusthaus, Dan. Buddhist Phenomenology A Philosophical Investigation of Yogäcära Buddhism and the Ch'eng Wei -shih lun. London and New York: Routledge, 2003.
Merleau-Ponty, Maurice. Phenomenology of Perception, translated by Colin Smith, London: Routledge, 1945/1962.
---. The Visible and the Invisible, translated by Alphonso Lingis. Evanston: North Western University Press, 1964.
Mildenbeg, Ariane. Modernism and Phenomenology: Literature, Philosophy, Art. Palgrave Macmillan, 2017.
Park, Jin Y. and Gereon Kopf. Merleau-Ponty and Buddhism. Lexington Books, 2009.
Snyder, Gary. A place in space: ethics, aesthetics, and watersheds: new and selected prose. Washington D.C.: Counterpoint, 1995.
---. “Fires, Floods, and Following the Dao.” Back on Fire: Essays. Counterpoint Press, 2007.
---. “Piute Creek.” Riprap and Cold Mountain Poems. Counterpoint Press, 2009.
---. “Mid-August at Sourdough Mountain Lookout.” Riprap and Cold Mountain Poems. Counterpoint Press, 2009.
---. Regarding Wave. New York: New Directions Publishing Corporation, 1970.
---. The Great Cold: Notes and Memoirs on Nature and History in East Asia. Berkeley: Counter Point Press, 2016.
---. “This Poem is for Bear.” wenaus. Torre Wenaus, 11 January 2011. Web. 24 April 2012.
---. “This Poem is for Deer.” wenaus. Torre Wenaus, 11 January 2011. Web. 24 April 2012.
Toadvine, Ted and Leonard Lawlor. The Merleau-Ponty Reader. Northwestern University Press, 2007.
Toadvine, Ted. Merleau-Ponty’s Philosophy of Nature. Evanston, Illinois: Northwestern University Press, 2009.
_||_