ارزیابی کارایی پنجرههای دوجداره و سایهبانها در بهبود عملکرد کاربریهای آموزشی (مطالعه موردی: دبستان مهرآیین و آفرینش در شهر رشت)
محورهای موضوعی : توسعه پایدار و جغرافیا
1 - گروه معماری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: سایبان, پنجره دوجداره, بهینهسازی انرژی, طراحی اقلیمی,
چکیده مقاله :
افزایش مصرف انرژی در بخش ساختمان، بهویژه در فضاهای آموزشی که استفاده مداوم و تراکم بالایی دارند، به یکی از دغدغههای اصلی در طراحی پایدار تبدیل شده است. در این میان، بهرهگیری از راهکارهای غیرفعال نظیر پنجرههای دوجداره و سیستمهای سایهبان (ثابت و متحرک) میتواند نقش مؤثری در کاهش بارهای سرمایشی و گرمایشی، ارتقای آسایش حرارتی و کاهش هزینههای بهرهبرداری ایفا کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان کارایی این دو عنصر معماری در بهبود عملکرد حرارتی مدارس ابتدایی، دو نمونه موردی دبستان پسرانه مهرآیین و آفرینش در شهر رشت را مورد ارزیابی قرار داده است. در این تحقیق از طریق شبیهسازی انرژی بهوسیله نرمافزار DesignBuilder جهت تحلیل سناریوهای مختلف طراحی بهره گرفته شده است. در سناریوها، وضعیت موجود مدارس با حالتهای پیشنهادی شامل استفاده از پنجرههای دوجداره، سایهبانهای ثابت و سایهبانهای متحرک مقایسه شدهاند. نتایج نشان میدهد که استفاده همزمان از پنجرههای دوجداره و سایهبانهای متحرک، نسبت به سایر حالتها، عملکرد بهینهتری در کاهش مصرف انرژی و بهبود شاخصهای آسایش حرارتی ارائه میدهد. این راهکارها بهویژه در اقلیم مرطوب از کارایی بالاتری برخوردارند. در پایان، پیشنهاداتی برای بهینهسازی طراحی معماری مدارس با تأکید بر استفاده از عناصر غیرفعال و ارتقای بهرهوری انرژی ارائه شده است.
چکیده مبسوط فارسی
مقدمه
یکی از مهمترین بخشهای هر ساختمان، بهویژه در مناطقی با اقلیمهای مختلف، پنجرهها و سیستمهای سایهبان هستند که تأثیر مستقیمی بر بهبود عملکرد انرژی در فضاهای داخلی دارند. در این میان، پنجرههای دوجداره و سیستمهای سایهبان از جمله فناوریهایی هستند که در بهینهسازی مصرف انرژی و بهبود شرایط داخلی ساختمانها مورد توجه قرار میگیرند. آنها با کاهش اتلاف انرژی، در تنظیم دمای محیط و نور نقش دارند و میتوانند مصرف انرژی را کاهش داده و محیطی راحتتر برای ساکنان ساختمان فراهم کنند. با توجه به اینکه اقلیمهای مختلف نقش بسزایی در تأثیرگذاری بر عملکرد ساختمانها دارند، بررسی و ارزیابی عملکرد سیستمهای مختلف در این اقلیمها میتواند به بهبود شرایط ساختمانها کمک کند. در این مطالعه، بهویژه در مورد سیستمهای سایهبان ثابت و متحرک در کنار پنجرههای دوجداره، شناسایی شده است. با افزایش چالشهای طراحی مربوط به مصرف انرژی و نیاز به ساختمانهای پایدار و بهینه، موضوع بهبود عملکرد حرارتی و بصری ساختمانهای آموزشی اهمیت بیشتری یافته است. در این میان، فناوریهایی مانند پنجرههای دوجداره و سایهبانهای ثابت و متحرک به عنوان راهحلهای نوآورانه ارائه شدهاند. با این حال، ارزیابی اثربخشی این موارد، به ویژه در ساختمانهای آموزشی، نیازمند مطالعهای دقیق و مبتنی بر دادهها است. در این راستا، با مطالعه موردی بر روی مدارس ابتدایی مهرآیین و آفرینش در رشت، هدف این مطالعه بررسی اثربخشی این سیستمها در بهبود عملکرد انرژی ساختمانها است. سیستمهای سایهبان ثابت و متحرک میتوانند با تنظیم میزان نور خورشید ورودی به ساختمان، کاهش گرما و تابش مستقیم، به بهبود شرایط داخلی و کاهش هزینههای انرژی کمک کنند. سیستمهای سایهبان ثابت و متحرک چه نقشی در بهبود عملکرد انرژی ساختمانهای آموزشی دارند؟ آیا ترکیب پنجرههای دوجداره با سیستمهای سایهبان ثابت و متحرک میتواند به بهینهسازی شرایط داخلی ساختمانهای آموزشی و کاهش هزینههای انرژی کمک کند؟ این تحقیق به بررسی عملکرد این سیستمها در کنار پنجرههای دوجداره میپردازد تا بهترین گزینه ممکن برای استفاده در ساختمانهای آموزشی در اقلیمهای مشابه ارائه شود.
داده و روش
این تحقیق از روش شبیهسازی انرژی برای تحلیل اثرات سیستمهای مختلف پنجره و سایهبان استفاده خواهد کرد. علاوه بر این، مطالعه میدانی و تحلیل دادههای واقعی از ساختمانهای شهر رشت نیز به عنوان بخش دوم تحقیق در نظر گرفته خواهد شد. در این روش، مدلسازی و شبیهسازی انرژی با استفاده از نرمافزارهای تخصصی EnergyPlus و DesignBuilder برای شبیهسازی عملکرد حرارتی و مصرف انرژی ساختمانها در فصول مختلف سال انجام خواهد شد. در مرحله میدانی، دادههای مربوط به دما، رطوبت، تابش خورشیدی، مصرف انرژی و آسایش حرارتی از دو مدرسه ابتدایی در رشت، مهرآیین و آفرینش، جمعآوری خواهد شد. این دو مدرسه به عنوان مطالعات موردی انتخاب شدهاند زیرا هر کدام از سیستمهای متفاوتی برای پنجرهها و سایهبانها استفاده میکنند. مهرآیین از پنجرههای دوجداره با سایهبانهای ثابت و آفرینش از پنجرههای دوجداره و سایهبانهای متحرک استفاده میکند. دادههای میدانی از طریق دستگاههای اندازهگیری محیطی مانند دماسنج، رطوبتسنج، دماسنج دیجیتال و حسگرهای تابش خورشیدی جمعآوری میشوند.
بحث و نتیجه گیری
شبیهسازی نشان داد که استفاده از سایبانهای متحرک در مدرسه آفرینش، نوسانات دما در فضاهای آموزشی را در مقایسه با سایبانهای ثابت در مدرسه مهرآیین کاهش داده است. در تابستان، میانگین دمای داخلی کلاسهای درس در آفرینش حدود 2 تا 3 درجه سانتیگراد کمتر از مهرآیین ثبت شد. در زمستان، پنجرههای دوجداره در هر دو مدرسه، اتلاف گرما را کاهش دادند، اما در مهرآیین، به دلیل عدم امکان تنظیم سایبان، تابش خورشید به اندازه کافی وارد نشد و دمای داخلی کاهش یافت. در بخش بعدی، میزان مصرف انرژی سالانه برای سیستمهای سرمایش و گرمایش بررسی شد. ترکیبی از دادههای میدانی و منابع استاندارد برای تخمین مصرف انرژی سالانه در مناطق سرمایش و گرمایش مدارس مورد مطالعه استفاده شد. در مرحله اول، میانگین مصرف ماهانه از طریق مصاحبه با مسئولین تأسیسات مدرسه و بررسی قبوض مصرف انرژی (برق و گاز) در طول یک سال تحصیلی (1401-1402) استخراج و سپس به مصرف سالانه تعمیم داده شد. در مرحله بعد، دادههای بهدستآمده با مقادیر استاندارد ارائه شده در منابع معتبر ملی و بینالمللی مقایسه و تطبیق داده شدند تا از صحت نتایج اطمینان حاصل شود. در ساختمان آفرینش، استفاده از سایبانهای متحرک امکان کنترل بهتر بر شدت و مدت نور طبیعی را فراهم کرد. این امر منجر به کاهش نیاز به نور مصنوعی شد. در مقابل، در مدرسه مهر آیین با سایبانهای ثابت، در برخی از ساعات روز، نور بیش از حد یا ناکافی مشاهده میشد.
نتایج
نتایج این مطالعه که با هدف ارزیابی تأثیر ترکیب پنجرههای دوجداره با سیستمهای سایهبان ثابت و متحرک در بهبود عملکرد انرژی ساختمانهای آموزشی در اقلیم معتدل و مرطوب رشت انجام شد، نشان میدهد که این عناصر معماری غیرفعال نقش کلیدی در کنترل شرایط محیطی و بهینهسازی مصرف انرژی دارند. تجزیه و تحلیل دادههای شبیهسازی شده با استفاده از نرمافزار DesignBuilder نشان داد که سیستمهای سایهبان متحرک به دلیل قابلیت تطبیق با موقعیت خورشید در ساعات مختلف روز و فصول سال، تأثیر بیشتری نسبت به سیستمهای سایهبان ثابت در کاهش بار سرمایشی داشتهاند. این عملکرد در فصول گرم سال، بهویژه تابستان، بسیار محسوس بوده و کاهش حدود 25 درصدی در مصرف انرژی سرمایشی نسبت به حالت پایه را نشان میدهد. همچنین، ترکیب این سیستمهای سایهبان با پنجرههای دوجداره، تبادل حرارتی را به طور قابل توجهی کاهش داده و در نتیجه، آسایش حرارتی کاربران را در ساعات دانشجویی بهبود بخشیده است.
منابع ومآخذ
- اردوزاده، نسرین، برنا، رضا، جبرائیل، قربانیان، ومرشدی، جعفر (1403). تعیین مناسب ترین ایام تحصیلی دانش آموزان شهر اهواز بر اساس نتایج شاخص مشاور اقلیم. نشریه اندیشه های نو در علوم جغرافیایی ،6(2) ,29-48.
- نوروزی، سجاد، اسدیان، فریده، دریاباری، سید جمال الدین، وبرنا، رضا (1403). اقلیم و معماری با تاکیدی بر دو مولفه جهت ابنیه ها و تابش (نمونه موردی :کلانشهر اهواز). نشریه اندیشه های نو در علوم جغرافیایی ،5 (2)،23-42.
- Ahmed, R., & Johnson, M. (2021). The impact of shading devices on energy consumption in educational buildings. Energy and Buildings, 13(2), 112–123.
- Alwetaishi, M. (2021). Impact of Window to Wall Ratio on Energy Loads in Hot Regions: A Study of Building Energy Performance. Energies, 14(4), 1080
- Asadi, E., da Silva, M. G., Antunes, C. H., & Dias, L. (2012). Multi-objective optimization for building retrofit strategies: A model and an application. Energy and Buildings, 44, 81–87.
- (2023). ASHRAE handbook—Fundamentals. American Society of Heating, Refrigerating and Air-Conditioning Engineers.
- Bakó-Biró, Z., Clements-Croome, D. J., Kochhar, N., Awbi, H. B., & Williams, M. (2012). Ventilation rates in schools and pupils’ performance. Building and Environment, 48, 215–223.
- Barrett, P., Zhang, Y., Moffat, J., & Kobbacy, K. (2015). A holistic, multi-level analysis identifying the impact of classroom design on pupils' learning. Building and Environment, 89, 118–133.
- Ghaffarianhoseini, A., Berardi, U., & Ghaffarianhoseini, A. (2013). A review on environmental sustainability and energy efficiency in buildings. Building and Environment, 68, 1–13.
- Givoni, B. (1994). Passive and low energy cooling of buildings. Wiley.
- Gratia, E., & De Herde, A. (2007). Green roofs and solar shading: Impact on cooling energy need. Energy and Buildings, 39(5), 505–513.
- Heschong, L. (2002). Daylighting and human performance. ASHRAE Journal, 44(6), 65–67.
- Iranian Institute of Architecture and Urban Planning & University of Guilan. (2018). Comparative study of the performance of awnings and windows in schools in the north of the country.
- (2006). Designing spaces for effective learning: A guide to 21st-century learning space design.
- Karami, A., Hashemi, S. A., & Nabati, M. (2017). Energy performance of buildings in northern Iran: A case study of the city of Rasht. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 67, 578–589.
- Karava, P., Stathopoulos, T., & Athienitis, A. K. (2012). Evaluation of wind-driven rain on building facades using CFD: The case of low-rise buildings. Building and Environment, 57, 35–48.
- Mohammadi, F., Bayat, M., & Jafari, R. (2019). Energy performance analysis of primary schools in hot and dry climates. Iranian Climate Architecture Journal.
- Mozaffari, M., Deylami, M., & Soleimani, B. (2018). Climatic classification of the city of Rasht for architectural design. Journal of Environmental Engineering, 144(3), 04018017.
- Olgyay, V. (2015). Design with climate: Bioclimatic approach to architectural regionalism. Princeton University Press.
- Olgyay, V., & Seruto, C. (2010). Whole-building retrofits: A gateway to climate stabilization. Environmental Building News, 19(7), 1–10.
- Sharifi, A., Naghibi, S. A., Kabiri, K., & Murayama, A. (2022). A review of climate-sensitive urban design strategies for mitigating urban heat island effects. Sustainable Cities and Society, 76, 103498.
- Smith, J., Brown, T., & Lee, K. (2020). Energy efficiency in modern buildings: The role of double-glazed windows and shading systems. Journal of Sustainable Architecture, 12(3), 45–58.
- Taleghani, M., Smith, J., & Johnson, A. (2023). Evaluation of passive cooling strategies for sustainable architecture in arid climates. Journal of Building Engineering, 68, 102982.
- S. Department of Energy. (2017). Energy efficiency trends in residential and commercial buildings.
- Wargocki, P., & Wyon, D. P. (2013). Providing better thermal and air quality conditions in school classrooms would be cost-effective. Building and Environment, 59, 581–589.
- Wong, N. H., & Huang, B. (2004). Comparative study of the indoor thermal environment of naturally ventilated classrooms. Building and Environment, 39(1), 43–50.
- Zolfaghari, A., Farhadi, H., & Ghasemi, F. (2019). Evaluating the energy performance of adjustable shading devices in educational buildings in humid climates of northern Iran. Journal of Building Performance, 10(1), 45–58.
The rise in energy consumption in the building sector, particularly in educational spaces that are continuously used and highly occupied, has become a major concern in sustainable design. In this context, employing passive strategies such as double-glazed windows and shading systems (both fixed and movable) can play an effective role in reducing cooling and heating loads, enhancing thermal comfort, and lowering operational costs. This study aims to assess the effectiveness of these two architectural elements in improving the thermal performance of primary schools, examining two case studies: Mehrayin Boys' Elementary School and Afarinesh Boys' Elementary School in the city of Rasht. The research utilizes energy simulation through DesignBuilder software to analyze different design scenarios. In these scenarios, the existing conditions of the schools were compared with proposed conditions including the use of double-glazed windows, fixed shades, and movable shades. The results indicate that the simultaneous use of double-glazed windows and movable shades provides the most optimal performance in reducing energy consumption and improving thermal comfort indicators compared to other configurations. These strategies are especially more effective in humid climates. In conclusion, suggestions are provided for optimizing the architectural design of schools with an emphasis on using passive elements and improving energy efficiency.
Extended Abstract
Introduction
Windows and shading systems are among the most significant components of buildings, particularly in regions with diverse climatic conditions, as they directly influence indoor energy performance. Double-glazed windows and shading systems are key technologies for optimizing energy consumption and enhancing indoor environmental quality. By minimizing energy losses, these systems help regulate temperature and daylight levels, thereby reducing overall energy demand and creating more comfortable indoor environments. Since climatic variations have a major impact on building performance, evaluating the efficiency of different systems under varying conditions can provide valuable insights for design improvement. This study focuses specifically on fixed and movable shading systems combined with double-glazed windows. With growing design challenges related to energy efficiency and the demand for sustainable and high-performance buildings, enhancing the thermal and visual comfort of educational buildings has become increasingly important. In this context, technologies such as double-glazed windows and fixed or movable shading devices are considered innovative strategies. However, assessing their effectiveness particularly in educational buildings—requires detailed, data-driven analysis. Accordingly, this research investigates Mehr Ain and Afarinesh elementary schools in Rasht as case studies to evaluate the impact of these systems on the energy performance of buildings. Fixed and movable shading systems can enhance indoor conditions and reduce energy costs by controlling sunlight penetration and limiting heat gain and direct radiation. This study seeks to answer the following questions: What role do fixed and movable shading systems play in improving the energy performance of educational buildings? Can combining double-glazed windows with these systems optimize indoor environmental quality and lower energy costs? The findings aim to identify the most effective configuration of these systems for application in educational buildings located in similar climatic regions.
Data and Method
This study employs energy simulation techniques to analyze the effects of different window and shading system configurations. In addition to simulation, a field investigation and analysis of real-world data from selected school buildings in Rasht form the second phase of the research. Energy modeling and simulations are conducted using specialized software tools EnergyPlus and DesignBuilder to evaluate the thermal performance and energy consumption of the buildings across different seasons. In the field phase, data related to temperature, humidity, solar radiation, energy consumption, and thermal comfort are collected from two elementary schools in Rasht: Mehrayin and Afarinesh. These schools were selected as case studies due to their differing façade systems—Mehrayin features double-glazed windows with fixed shading devices, while Afarinesh incorporates double-glazed windows with movable shading systems. Field data are gathered using environmental measurement instruments such as thermometers, hygrometers, digital thermometers and solar radiation sensors to ensure precise and reliable analysis.
Results and Discussion
The simulation results revealed that the use of movable shadings in Afarinesh School effectively reduced temperature fluctuations in educational spaces compared to the fixed shadings used in Mehrain School. During the summer, the average indoor temperature in Afarinesh classrooms was approximately 2–3°C lower than in Mehrain. In the winter, although double-glazed windows in both schools contributed to minimizing heat loss, the inability to adjust the fixed shadings in Mehrain limited solar radiation gain, resulting in lower indoor temperatures. Subsequently, the annual energy consumption for cooling and heating systems was analyzed. A combination of field data and standard references was applied to estimate the annual energy demand for both heating and cooling in the selected schools. In the initial stage, average monthly consumption was obtained through interviews with school facility managers and by reviewing electricity and gas bills over the course of a school year (2022–2023) . These data were then extrapolated to determine the annual consumption levels. The collected information was compared and validated against standard benchmarks reported in reliable national and international sources to ensure the accuracy of the findings. In Afarinesh School, the use of movable shadings provided greater flexibility in controlling the intensity and duration of natural daylight, leading to a noticeable reduction in the need for artificial lighting. Conversely, in Mehrain School, where fixed shadings were installed, periods of excessive or insufficient daylight were observed during certain hours of the day.
Conclusion
The findings of this study which examined the combined effect of double-glazed windows with fixed and movable shading systems on the energy performance of educational buildings in the temperate and humid climate of Rasht demonstrate that these passive architectural elements play a crucial role in regulating environmental conditions and optimizing energy use. The analysis of simulation data obtained through DesignBuilder software revealed that movable shading systems, owing to their capacity to adjust according to the sun’s position throughout the day and across different seasons were more effective than fixed systems in reducing cooling loads. This effect was particularly evident during the warmer months especially in the summer where the use of movable shading devices resulted in approximately a 25% reduction in cooling energy consumption compared to the baseline scenario. Moreover, integrating these shading systems with double-glazed windows significantly decreased heat transfer thereby enhancing thermal comfort for occupants during school hours.
References
- Ahmed, R., & Johnson, M. (2021). The impact of shading devices on energy consumption in educational buildings. Energy and Buildings, 13(2), 112–123.
- Alwetaishi, M. (2021). Impact of Window to Wall Ratio on Energy Loads in Hot Regions: A Study of Building Energy Performance. Energies, 14(4), 1080
- Ardouzadeh, N., Borna, R., Jebraeil, Gh., & Morshadi, J. (2024). Determining the most suitable school days for students in Ahvaz based on the results of the Climate Consultant Index. Journal of New Ideas in the Geographical Sciences, 6(2), 29-48 (In Persian)
- Asadi, E., da Silva, M. G., Antunes, C. H., & Dias, L. (2012). Multi-objective optimization for building retrofit strategies: A model and an application. Energy and Buildings, 44, 81–87.
- (2023). ASHRAE handbook—Fundamentals. American Society of Heating, Refrigerating and Air-Conditioning Engineers.
- Bakó-Biró, Z., Clements-Croome, D. J., Kochhar, N., Awbi, H. B., & Williams, M. (2012). Ventilation rates in schools and pupils’ performance. Building and Environment, 48, 215–223.
- Barrett, P., Zhang, Y., Moffat, J., & Kobbacy, K. (2015). A holistic, multi-level analysis identifying the impact of classroom design on pupils' learning. Building and Environment, 89, 118–133.
- Ghaffarianhoseini, A., Berardi, U., & Ghaffarianhoseini, A. (2013). A review on environmental sustainability and energy efficiency in buildings. Building and Environment, 68, 1–13.
- Givoni, B. (1994). Passive and low energy cooling of buildings. Wiley.
- Gratia, E., & De Herde, A. (2007). Green roofs and solar shading: Impact on cooling energy need. Energy and Buildings, 39(5), 505–513.
- Heschong, L. (2002). Daylighting and human performance. ASHRAE Journal, 44(6), 65–67.
- Iranian Institute of Architecture and Urban Planning & University of Guilan. (2018). Comparative study of the performance of awnings and windows in schools in the north of the country.
- (2006). Designing spaces for effective learning: A guide to 21st-century learning space design.
- Karami, A., Hashemi, S. A., & Nabati, M. (2017). Energy performance of buildings in northern Iran: A case study of the city of Rasht. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 67, 578–589.
- Karava, P., Stathopoulos, T., & Athienitis, A. K. (2012). Evaluation of wind-driven rain on building facades using CFD: The case of low-rise buildings. Building and Environment, 57, 35–48.
- Mohammadi, F., Bayat, M., & Jafari, R. (2019). Energy performance analysis of primary schools in hot and dry climates. Iranian Climate Architecture Journal.
- Mozaffari, M., Deylami, M., & Soleimani, B. (2018). Climatic classification of the city of Rasht for architectural design. Journal of Environmental Engineering, 144(3), 04018017.
- Norouzi, S., Asadian, F., Daryabari, S.J., & Borna, R. (2024). Climate and architecture with an emphasis on two factors: building orientation and sunlight (Case study: Ahvaz metropolis). Journal of New Ideas in Geographical Sciences, 5(2), 23-42 (In Persian)
- Olgyay, V. (2015). Design with climate: Bioclimatic approach to architectural regionalism. Princeton University Press.
- Olgyay, V., & Seruto, C. (2010). Whole-building retrofits: A gateway to climate stabilization. Environmental Building News, 19(7), 1–10.
- Sharifi, A., Naghibi, S. A., Kabiri, K., & Murayama, A. (2022). A review of climate-sensitive urban design strategies for mitigating urban heat island effects. Sustainable Cities and Society, 76, 103498.
- Smith, J., Brown, T., & Lee, K. (2020). Energy efficiency in modern buildings: The role of double-glazed windows and shading systems. Journal of Sustainable Architecture, 12(3), 45–58.
- Taleghani, M., Smith, J., & Johnson, A. (2023). Evaluation of passive cooling strategies for sustainable architecture in arid climates. Journal of Building Engineering, 68, 102982.
- S. Department of Energy. (2017). Energy efficiency trends in residential and commercial buildings.
- Wargocki, P., & Wyon, D. P. (2013). Providing better thermal and air quality conditions in school classrooms would be cost-effective. Building and Environment, 59, 581–589.
- Wong, N. H., & Huang, B. (2004). Comparative study of the indoor thermal environment of naturally ventilated classrooms. Building and Environment, 39(1), 43–50.
- Zolfaghari, A., Farhadi, H., & Ghasemi, F. (2019). Evaluating the energy performance of adjustable shading devices in educational buildings in humid climates of northern Iran. Journal of Building Performance, 10(1), 45–58.
1) اردوزاده، نسرین، برنا، رضا، جبرائیل، قربانیان، ومرشدی، جعفر (1403). تعیین مناسب ترین ایام تحصیلی دانش آموزان شهر اهواز بر اساس نتایج شاخص مشاور اقلیم. نشریه اندیشه های نو در علوم جغرافیایی ،6(2) ,29-48.
2) نوروزی، سجاد، اسدیان، فریده، دریاباری، سید جمال الدین، وبرنا، رضا (1403). اقلیم و معماری با تاکیدی بر دو مولفه جهت ابنیه ها و تابش (نمونه موردی :کلانشهر اهواز). نشریه اندیشه های نو در علوم جغرافیایی ،5 (2)،23-42.
3) Ahmed, R., & Johnson, M. (2021). The impact of shading devices on energy consumption in educational buildings. Energy and Buildings, 13(2), 112–123.
4) Alwetaishi, M. (2021). Impact of Window to Wall Ratio on Energy Loads in Hot Regions: A Study of Building Energy Performance. Energies, 14(4), 1080
5) Asadi, E., da Silva, M. G., Antunes, C. H., & Dias, L. (2012). Multi-objective optimization for building retrofit strategies: A model and an application. Energy and Buildings, 44, 81–87.
6) ASHRAE. (2023). ASHRAE handbook—Fundamentals. American Society of Heating, Refrigerating and Air-Conditioning Engineers.
7) Bakó-Biró, Z., Clements-Croome, D. J., Kochhar, N., Awbi, H. B., & Williams, M. (2012). Ventilation rates in schools and pupils’ performance. Building and Environment, 48, 215–223.
8) Barrett, P., Zhang, Y., Moffat, J., & Kobbacy, K. (2015). A holistic, multi-level analysis identifying the impact of classroom design on pupils' learning. Building and Environment, 89, 118–133.
9) Ghaffarianhoseini, A., Berardi, U., & Ghaffarianhoseini, A. (2013). A review on environmental sustainability and energy efficiency in buildings. Building and Environment, 68, 1–13.
10) Givoni, B. (1994). Passive and low energy cooling of buildings. Wiley.
11) Gratia, E., & De Herde, A. (2007). Green roofs and solar shading: Impact on cooling energy need. Energy and Buildings, 39(5), 505–513.
12) Heschong, L. (2002). Daylighting and human performance. ASHRAE Journal, 44(6), 65–67.
13) Iranian Institute of Architecture and Urban Planning & University of Guilan. (2018). Comparative study of the performance of awnings and windows in schools in the north of the country.
14) JISC. (2006). Designing spaces for effective learning: A guide to 21st-century learning space design.
15) Karami, A., Hashemi, S. A., & Nabati, M. (2017). Energy performance of buildings in northern Iran: A case study of the city of Rasht. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 67, 578–589.
16) Karava, P., Stathopoulos, T., & Athienitis, A. K. (2012). Evaluation of wind-driven rain on building facades using CFD: The case of low-rise buildings. Building and Environment, 57, 35–48.
17) Mohammadi, F., Bayat, M., & Jafari, R. (2019). Energy performance analysis of primary schools in hot and dry climates. Iranian Climate Architecture Journal.
18) Mozaffari, M., Deylami, M., & Soleimani, B. (2018). Climatic classification of the city of Rasht for architectural design. Journal of Environmental Engineering, 144(3), 04018017.
19) Olgyay, V. (2015). Design with climate: Bioclimatic approach to architectural regionalism. Princeton University Press.
20) Olgyay, V., & Seruto, C. (2010). Whole-building retrofits: A gateway to climate stabilization. Environmental Building News, 19(7), 1–10.
21) Sharifi, A., Naghibi, S. A., Kabiri, K., & Murayama, A. (2022). A review of climate-sensitive urban design strategies for mitigating urban heat island effects. Sustainable Cities and Society, 76, 103498.
22) Smith, J., Brown, T., & Lee, K. (2020). Energy efficiency in modern buildings: The role of double-glazed windows and shading systems. Journal of Sustainable Architecture, 12(3), 45–58.
23) Taleghani, M., Smith, J., & Johnson, A. (2023). Evaluation of passive cooling strategies for sustainable architecture in arid climates. Journal of Building Engineering, 68, 102982.
24) U.S. Department of Energy. (2017). Energy efficiency trends in residential and commercial buildings.
25) Wargocki, P., & Wyon, D. P. (2013). Providing better thermal and air quality conditions in school classrooms would be cost-effective. Building and Environment, 59, 581–589.
26) Wong, N. H., & Huang, B. (2004). Comparative study of the indoor thermal environment of naturally ventilated classrooms. Building and Environment, 39(1), 43–50.
27) Zolfaghari, A., Farhadi, H., & Ghasemi, F. (2019). Evaluating the energy performance of adjustable shading devices in educational buildings in humid climates of northern Iran. Journal of Building Performance, 10(1), 45–58.