نگاهی به نسخه های خطی رسالۀ انیس الطالبین محمدبن محمود فارس
محورهای موضوعی : پژوهشنامه نسخه شناسی متون نظم و نثر فارسیالهه صادقی 1 , قربانعلی ابراهیمی 2 * , مهرداد چترایی 3
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
2 - استادیار زبان و ادبیات فارسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استادیار زبان و ادبیات فارسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
کلید واژه: نسخۀ خطی, دورۀ صفوی, انیسالطالبین, محمد بن محمود فارس, سدۀ یازدهم.,
چکیده مقاله :
رسالۀ انیسالطالبین محمد بن محمود فارس، از آثار نفیس سدۀ یازدهم هجری است که تاکنون تصحیح و چاپ نگردیده است. با توجه به اینکه تاکنون رسالۀ مزبور معرفی نشده است، انجام پژوهش حاضر ضروری به نظر میرسد و از آن جایی که رسالۀ انیسالطالبین دربردارندۀ افکار و اصطلاحات عرفانی، اطلاعات تاریخی و ... است، حائز اهمیت بسیار است. نگارنده در پژوهش حاضر ضمن معرفی رسالۀ انیسالطالبین، به بررسی محتوا، عناصر و مؤلفههای سبکی آن نیز پرداخته است. بررسی این اثر نشان دهندۀ آن است که عرفان محمد بن محمود فارس بر پایۀ شریعت است و در تبیین مفاهیم عرفانی به آیات قرآن و سخنان پیامبر اکرم و اهلبیت ایشان استشهاد نموده است. فارس همچنین نویسندهای تواناست و به ساخت و بافت کلام اهمیت زیادی داده است. صور خیال، لغات و مضامین عربی، کنایات، استعارات، مرادفات، تکلّفات و تصنعات که در دیگر آثار و متون این دوره دیده میشود، در این اثر نیز بهوضوح مشهود است. از این رو دانش والا و زبان قوی و غنی نویسنده سبب شده تا رسالۀ انیسالطابین در زمرۀ آثار نفیس دورۀ صفوی قرار گیرد.
Manuscripts left by the ancestors are considered an important part of culture and civilization, and it is necessary to pay attention to it as one of the treasures of cultural heritage.The treatise of Anis al-Talebin Muhammad bin Mahmoud Fars is one of the exquisite works of the Safavid era, which has not been edited or published until now. There are two manuscripts left of this work, which is the copy numbered 2984 kept in the Great Library of Qom, apparently it is more ancient; Therefore, the main basis of the investigation was in the present study, and the second version is quite different from the mentioned version in terms of the writing method, and in other words, it is another version of Anis-ul-Talebin's treatise, which is given in the continuation of the work.The present research, while introducing Anis al-Talebin's treatise, has also investigated its content, elements and stylistic components. Examining this work shows that the mysticism of Muhammad bin Mahmoud Fars is based on Sharia. Key words: manuscript, Safavid period, Anis al-Talebin, Muhammad bin Mahmud Fars, 11th century, correction.