بررسی نقش مدیریت مشارکتی بر میزان اثر بخشی مدیران از دید گاه کارشناسان ستادی سازمان جنگل ها و مراتع کشور
محورهای موضوعی : یافته های نوین کشاورزیمهسا امینی 1 , سید مهدی میردامادی 2
1 - کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: اثر بخشی, مشارکت, نظام مدیریت مشارکتی, کارشناسان ستادی سازمان جنگل ها, مراتع و آبخیزداری,
چکیده مقاله :
این تحقیق از نوع توصیفی، پیمایشی و به روش همبستگی و نمونه آماری مورد مطالعه شامل 371 نفر از کارشناسان ستادی سازمان جنگل ها بوده است. حجم نمونه های مورد مطالعه از طریق فرمول کوکران محاسبه شده است. در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی ساده نسبی استفاده گردید. جمعآوری اطلاعات به دو روش مرسوم کتابخانهای، اسنادی و میدانی انجام شده است. روایی صوری پرسشنامه به تایید اساتید و محققان رسیده است. نتایج اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرنباخ برای پرسش های مربوط به مدیریت مشارکتی برابر93/0 و برای پرسش های مربوط به اثربخشی رفتار سازمانی مدیران برابر91/0 تعیین گردید. ضریب همبستگی بین متغیرهای تحقیق نشان داد که رابطه بین متغیر مدیریت مشارکتی با متغیرهای اثربخشی رفتارسازمانی، افزایش سطح مهارتهای شغلی، تحقق سریعتر اهداف سازمان، افزایش کمیت وکیفیت فعالیتها، ایجاد دانش تخصصی در کارشناسان، ارتقای سطح نگرش شغلی کارشناسان، ایجاد خلاقیت و نوآوری در کارشناسان، انعطاف پذیری، روابط انسانی و ایجاد گروههای کاری مثبت و معنی دار می باشد. نتایج رگرسیون چند گانه نشان می دهد که متغیرهای ایجاد زمینه های مشارکت فعال کارشناسان در جلسات، موافقت مدیر با نظرات کارشناسان در ارزشیابی کارکنان، اقدام مدیر به تشکیل جلسه با کارشناسان، سعی مدیر در حل مشکلات به وسیله اقدامات گروهی و تاکید مدیر بر عملکرد گروهی در ارزیابی و نظارت کارکنان نقش مثبتی ومعنی داری بر اثربخشی رفتار سازمانی مدیران داشته اند.
This study was done in descriptive, surveying and correlative method. The investigated population was 371 general specialists of Forestry, Range and Watershed Organization. Sample volume has been determined by Kookran formula. Relative simple random sampling method has been used in this research. Library-imputative and field study as two common methods have been used in order for collecting data. Content and face validity of the questionnaire were established by faculty members and specialists in the field of agricultural extension and development. Approving of questionnaire was done by using Kernbach Alpha Index. It was calculated as 0.93 for questions related to collaborative management and 0.91 for questions related to effectiveness of managers` organizational behavior. Study of correlation index among the variant of the study have shown that the relation among collaborative management variant and following was positive, organizational behavior effectiveness variant, increase in profession skills, rapid accomplishment of organization goals, increase in the quantity and quality of activities, creating professional knowledge among experts improvement in occupational attitude of experts, creating innovation in experts, flexibility, human relationships and creating occupational groups. Results of progressive methods implies the following variants have a positive effect on managers` organizational behavior effectiveness, creating ways in order for experts’ active attendance in meetings, managers acceptance of experts` viewpoints in evaluation of staff, holding meetings with experts which is done by manager, manager’s attempt in problem solving by means of group activities and manager’s emphasis on group performance in evaluation and supervision of staff.
1-احدی، م. 1380. بررسی عوامل اثر گذار بر اثر بخشی نظام پیشنهاد ها درشرکت ایران خودرو.مقاله شرکت ایران خودرو.
2-امیران، ح.1383. آشنایی با روشهای اندازه گیری کارایی و اثر بخشی سیستمهای کیفیت.
3- جیمز ای اف .استور – آر. ادوارد فری من – دانیل آر.گیلبرت – ترجمه دکتر علی پارسیان و دکتر سید محمد اعرابی1381- مدیریت ، سازماندهی ، رهبری ، کنترل ، جلد دوم.
4- شریفیان، ل. 1384. بررسی نقش مدیریت مشارکتی بر میزان اثر بخشی رفتار سازمانی مدیران از دیدگاه دبیران دبیرستان های دخترانه منطقه 5 تهران درسال تحصیلی 84-83 پایان نامه کارشناسی ارشد ، رشته مدیریت آموزشی ، دانشگاه اسلامی واحد ، بجنورد.
5- شیخ محمدی، و.1384. مدیریت مشارکت پذیر براساس نظام پیشنهادها ، انسیتوایزایران.
6- قرآن کریم : سوره های بقره آیه 159،زمر آیه 18 ، شورا آیه 38.
7-محمد پور، س. 1382. تعیین نوع سبک رهبری مدیران واحدهای آموزشی آموزشگاههای دخترانه اسلامشهر و ارائه الگوی مناسب برای افزایش میزان اثر بخشی آنان درسال تحصیلی 82، تهران – دانشگاه آزاداسلامی واحد جنوب.
8- نبوی، ب. 1381. مشارکت دراسلام،ص 781،انتشارات کتابخانه فروردین.
9-Bush ,R., churchman ,M., Coulet, T., Guiney,P., Herbelin, S., Mcclymer, k. and Ryah,j .1998.The Don't of workteam coaching California:Herbeline publishing.