تحلیل تطبیقی توحید در اندیشه ابنعربی، ملاصدرا و علامه طهرانی
محورهای موضوعی :طاهره فهیمی¬نجم 1 , رضا اسفندیاری اسلامی 2 * , مهدی نوروزی 3
1 - مربی گروه معارف اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه فقه مقارن، پژوهشگاه فرهنگ و مطالعات اسلامی، قم، ایران. نویسنده مسئول: r.eslami@isca.ac.ir
3 - استادیار گروه فقه مقارن، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.
کلید واژه: کلیدواژهها: توحید, وحدت شخصی وجود, ابنعربی, ملاصدرا, علامه طهرانی.,
چکیده مقاله :
توحید، بهعنوان بنیادیترین اصل در اندیشه اسلامی، از منظر عرفا و فلاسفه با تأملات گوناگونی مواجه¬بوده¬است. این پژوهش با روش تطبیقی، دیدگاههای ابنعربی، ملاصدرا و علامه سیدمحمدحسین حسینی¬طهرانی را درباره وحدت وجود، تجلیات آن و نقش ولایت بررسی¬میکند. ابنعربی، با ارائه نظریه وحدت شخصی وجود، هستی را منحصر به یک حقیقت مطلق میداند. ملاصدرا با تبیین تشکیک وجود و حرکت جوهری، وجود را دارای مراتب مختلف میشمارد. علامه طهرانی نیز با تأکید بر ولایت کلیه الهیه و حقیقت محمدیه، تحقق توحید را در گرو معرفت امام معصوم (ع) میداند. یافتهها نشان¬میدهد که هرچند این سه متفکر در پذیرش اصل وحدت وجود همنظرند، اما تفاوت آنها در روش تبیین این مفهوم است: ابنعربی بر شهود عرفانی، ملاصدرا بر تحلیل فلسفی و علامه طهرانی بر نقش ولایت تأکیددارد. این پژوهش نشان¬میدهد که پیوند میان عرفان، فلسفه و ولایت، رویکردهای متفاوتی را در فهم توحید رقم زده¬است.
Abstract Tawhid, as the fundamental principle of Islamic thought, has been the subject of deep reflection among mystics and philosophers. Ibn Arabi, through his doctrine of Wahdat al-Wujud (Unity of Being), interprets Tawhid as the absolute oneness of existence, where all entities are merely manifestations of the singular reality. In contrast, Mulla Sadra, within the framework of Transcendent Philosophy, expands this concept through the gradation of existence (Tashkik al-Wujud) and substantial motion, arguing that existence possesses hierarchical intensities. Allameh Seyyed Mohammad Hossein Hosseini Tehrani, emphasizing Divine Guardianship (Wilayah Kulliyah Ilahiyyah) and the Muhammadian Reality, asserts that true Tawhid is unattainable without the recognition of the infallible Imam (a). This comparative study examines the perspectives of these three thinkers regarding the nature of Tawhid, existential manifestations, and the role of divine guardianship in its realization. The findings reveal that while Ibn Arabi, Mulla Sadra, and Allameh Tehrani all accept the fundamental principle of the unity of being, they differ significantly in their interpretations. This study concludes that Ibn Arabi emphasizes mystical experience, Mulla Sadra focuses on philosophical analysis, and Allameh Tehrani highlights the role of divine guardianship in achieving Tawhid.