مفهوم سازی رهبری عصب شناختی (نورولیدرشیپ) مبتنی بر روش پدیدار شناسی
محورهای موضوعی : مدیریت
عاطفه زیاری
1
,
نادر شیخ الاسلامی کندلوسی
2
*
,
زهرا علیپور درویش
3
,
محسن محمدیان ساروی
4
1 - گروه مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: رهبری عصبشناختی, نورولیدرشیپ, علوم اعصاب, مدیریت شناختی, پدیدارشناسی.,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف مفهومسازی رهبری عصبشناختی (نورولیدرشیپ) و شناسایی مؤلفههای آن بر پایه تجربه زیسته مدیران و صاحبنظران دانشگاهی، با بهرهگیری از روش کیفی پدیدارشناسی کلایزی انجام شده است. در این راستا، دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با ۱۵ نفر از مدیران ارشد و اساتید دانشگاهی جمعآوری گردید و با روش هفت مرحلهای کلایزی مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل دادهها منجر به استخراج ۱۵ مضمون اصلی در قالب چهار بُعد کلی شامل: ۱) توانمندیهای شناختی و عصبی (نظیر خودآگاهی عصبی، تصمیمگیری شناختی و خودتنظیمی)، ۲) ارتباطات و تعاملات اجتماعی (همدلی، تنظیم هیجان و آینهسازی عصبی)، ۳) آگاهی و هماهنگی ذهنی (ذهنآگاهی و انسجام مغزی)، و ۴) قضاوت و اخلاقیات (عدالت عصبی) گردید. یافتهها نشان داد که رهبری عصبشناختی مفهومی میانرشتهای است که با اتکا به علوم اعصاب و شناخت، میتواند به بهبود تعاملات سازمانی، افزایش کارایی، ارتقاء انگیزش کارکنان و بهبود تصمیمگیریهای مدیریتی منجر شود. مقایسه یافتههای تحقیق با مطالعات پیشین، حاکی از همسویی نتایج با اغلب تحقیقهای داخلی و خارجی در زمینه تأثیر علوم اعصاب بر رفتار رهبری و عملکرد سازمانی است. در پایان، بر اساس یافتهها، پیشنهادهایی جهت بهرهبرداری عملی در محیطهای سازمانی و نیز مسیرهای پیشنهادی برای تحقیقات آتی ارائه گردیده است.
The present study aims to conceptualize neuroleadership and identify its components based on the lived experience of managers and academic experts, using the qualitative method of Claise phenomenology. In this regard, data were collected through semi-structured interviews with 15 senior managers and academic professors and analyzed using Claise's seven-step method. Data analysis led to the extraction of 15 main themes in the form of four general dimensions including: 1) cognitive and neural capabilities (such as neural self-awareness, cognitive decision-making, and self-regulation), 2) social communication and interactions (empathy, emotion regulation, and neural mirroring), 3) mental awareness and coordination (mindfulness and brain coherence), and 4) judgment and ethics (neurojustice). The findings showed that neurocognitive leadership is an interdisciplinary concept that, by relying on neuroscience and cognition, can lead to improved organizational interactions, increased efficiency, enhanced employee motivation, and improved managerial decision-making. Comparing the research findings with previous studies, indicates that the results are consistent with most domestic and foreign research on the impact of neuroscience on leadership behavior and organizational performance. Finally, based on the findings, suggestions for practical use in organizational environments as well as suggested directions for future research are presented.
Abili, Khodayar, Mazari, Ebrahim. (2021). Neurocognitive self-development model of leaders: with emphasis on academic leaders. Management on Organizational Education. 10(2), 79-108. 10.52547/MEO.10.2.79
Balch, J., Grafman, J., & McNamara, P. (2023). Finding consonance: an integrative neurocognitive model of human relationships with supernatural agents. Religion, Brain & Behavior, 1-27. DOI: 10.1080/2153599X.2022.2143398
Chitsaz, Ehsan, Bakhtiari, Marzieh. (2023). Drawing a vision for reflective business management based on brain coaching skills and design thinking. Skill training, Volume 11, Spring 1402, No. 3 (Continuous 43), Pages: 188-157. https://civilica.com/doc/1771183
de la Nuez, H., Nieves, J., & Osorio, J. (2023). Neuroleadership: Affective experiences in the workplace and their influence on employees’ evaluative judgements. International Journal of Hospitality Management, 114, 103554. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2023.103554
Debelak, K., Penger, S., & Grah, B. (2022). Leadership in an Ageing Society and the Brain: Applying Neuroscience to Leadership. ENTRENOVA-ENTerprise REsearch InNOVAtion, 8(1), 64-79. DOI: 10.54820/entrenova-2022-0007
Gkintoni, E., Halkiopoulos, C., & Antonopoulou, H. (2022). Neuroleadership as an Asset in Educational Settings: An Overview. Emerging Science Journal, 6 (4), 893–904. doi: 10.28991. ESJ-2022-06-04-016. https://doi.org/10.28991/ESJ-2022-06-04-016
Heidari, Elham, Tehrani, Maryam, Mahimani, Ali. (2023). The effect of neuroscience-based organizational leadership on the effectiveness of employee training with the mediating role of social capital in knowledge-based companies. Journal of Social Capital Management. 10(4), 369-382. 10.22059/jscm.2023.358523.2413
Hoffmann, C. (2023). Brain-Adapted Corporate Leadership. In Brain-adapted Leadership: Effective Leadership according to Neuropsychological Findings (pp. 153-168). Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg. DOI: 10.1007/978-3-662-65841-3_7
https://doi.org/10.1080/17588928.2022.2132223
Mazari, E., & Omidi Far, R. (2023). leaders’ neuro-cognitive self-development: An analysis of the perspectives of academic leaders and neuro-cognitive specialists (Qualitative study). Organizational Resources Management Researchs, 13(3), 161-180. 10.52547/MEO.10.2.79
McClellan, J. L. (2022). Reimagining Leadership Theory: A Cognitive Process Model of Leadership. International Leadership Journal, 14(3).
Mir, Fatemeh Sadat, Dehghanan, Hamed. (2022). Neurostrategy (basic neurostrategy): a new emergence in organization science. Shabak, 8(2 (65th issue), 37-52.Amoretti, G. The contribution of cognitive and neurological sciences to the study of leadership. Geopolitical, Social Security and Freedom Journal, 5(2), 53-62. DOI: 10.2478/gssfj-2022-0013
Rangriz, Hassan. (2023). Designing an innovative leadership model based on neuroscience in the Iranian banking industry. Innovation Management in Defense Organizations, 6(1), 33-56. 10.22034/qjimdo.2023.352713.1517
Rovelli, K., Angioletti, L., Acconito, C., & Balconi, M. (2023). Neurosciences tell us how to be adaptable, creative, and proactive agents in decision making: A pilot study. Journal of Neuroscience, Psychology, and Economics. https://doi.org/10.1037/npe0000184
Ruiz-Rodríguez, R., Ortiz-de-Urbina-Criado, M., & Ravina-Ripoll, R. (2023). Neuroleadership: a new way for happiness management. Humanities and Social Sciences Communications, 10(1), 1-14. DOI: 10.1057/s41599-023-01642-w
Saruhan, N. (2023). The impact of organizational neuroscience and self-determination theory on neuro-leadership theory. Istanbul Management Journal, (94), 65-72. DOI :10.26650/imj.2023.94.006
Shakeri, Elmira, Eskandari, Karim, Arfae Jamshidi, Shadi. (2022). Review of the book Fundamentals of Neuroleadership: Organizational Leadership Based on Neuroscience. Critical Research Paper on Humanities Texts and Programs. 22(5), 297-322.
Taqvaei Yazdi, Maryam, Al-Boiyeh, Nahid. (2022). The effect of knowledge-based leadership on organizational transparency value creation with the mediating role of managers' metacognitive skills. Applied Research in Management and Humanities, 3rd Year, Spring 1401, No. 6. 16-1. https://j.armh.ir
Tzachrista, Maria, Evgenia Gkintoni, and Constantinos Halkiopoulos. (2023). "Neurocognitive Profile of Creativity in Improving Academic Performance—A Scoping Review" Education Sciences 13, no. 11: 1127. DOI: 10.20944/preprints202307.1906.v1
Willems, R. M. (2023). MA-EM: A neurocognitive model for understanding mixed and ambiguous emotions and morality. Cognitive Neuroscience, 14(2), 51-60.