بررسی تأثیر گرایش به کارآفرینی بر عملکرد کسب وکار با نقش میانجی استراتژی آمیخته بازاریابی سبز، فرآیند سبز و برچسب زدن محصول سبز در شرکت هواپیمایی ایران ایر
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانیآزیتا احقر 1 , سمانه مهدیزاده 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
کلید واژه: گرایش به کارآفرینی, کسب وکار, استراتژی آمیخته بازاریابی سبز, فرآیند سبز, برچسب زدن محصول سبز.,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر گرایش به کارآفرینی بر عملکرد کسب وکار با نقش میانجی استراتژی آمیخته بازاریابی سبز، فرآیند سبز و برچسب زدن محصول سبز در شرکت هواپیمایی ایران ایر است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردي و از منظر روش، توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماري 420 نفر از کارکنان شرکت هواپیمایی ایران ایر بود و نمونه به تعداد 201 نفر به صورت تصادفی ساده و براساس فرمول کوکران انتخاب شد. ابزار جمعآوری دادهها، پنج پرسشنامه گرایش به کارآفرینی، استراتژی آمیخته بازاریابی سبز، فرآیند سبز، برچسب سبز، عملکرد کسب وکار میباشد. روایی به صورت همگرا، واگرا، بار عاملی و پایایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفته است. با استفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، تحلیل عاملی و معادلات ساختاری Smart PlS به بررسی فرضیهها پرداخته شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که میانگین تمامی متغیرها بزرگتر از حد وسط طیف لیکرت است و مقدار آماره t از مقدار بحرانی 96/1 بزرگتر است. به استناد هریک از این یافتههای آماری با اطمینان 95% میتوان گفت که تمامی فرضیهها (به جز فرضیه اول و هفتم) اثبات شد، بطوریکه تأثیر گرایش به کارآفرینی بر عملکرد کسب وکار با نقش میانجی استراتژی آمیخته بازاریابی سبز، فرآیند سبز و برچسب زدن محصول سبز در شرکت هواپیمایی ایران ایر تأیید شد و در پایان پیشنهاداتی به شرکت هواپیمایی ایران ایر ارائه شد.
The present research has investigated the impact of entrepreneurial orientation on business performance with the mediating role of green marketing strategy, green process and green product labeling in Iran Air. This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method. The statistical population is 420 employees of Iran Air and the sample number of 201 people was selected by simple random and based on Cochran's formula. The data collection tools are five questionnaires on entrepreneurial orientation from the point of view of Misa and Allegri (2014), the mixed green marketing strategy from the point of view of Hill et al. (2011), the green process from the point of view of Zhao et al. (2014), the business performance is from the point of view of Koranfeleh et al. (2014) and the validity is convergent, divergent, factor loading and reliability of the entrepreneurial orientation questionnaire (0.845), mixed green marketing strategy (0.830), green process (0.819), Green label (0.863), business performance (0.819) has been obtained, and using the Kolmogorov Smirnov test, factor analysis and structural equations of Smart Pls, the influence between the hypotheses was investigated. The research results show that the mean of all variables is greater than the mean of the Likert spectrum. The value of the t statistic is greater than the critical value of 1.96. Based on each of these statistical findings, it can be said with 95% confidence: all hypotheses (except the first and seventh hypotheses) were proven, so that the effect of entrepreneurial orientation on business performance with the mediating role of green marketing strategy, green process and labeling The green product was approved by Iran Air and at the end, proposals were presented to Iran Air.
Ali, G. A., Hilman, H., & Gorondutse, A. H. (2020). Effect of entrepreneurial orientation, market orientation and total quality management on performance: Evidence from Saudi SMEs. Benchmarking: An International Journal, 27(4), 1503-1531. https://doi.org/10.1108/BIJ-08-2019-0391
Arshi, T., Burns, P., Ramanathan, U., & Zhang, M. (2020). Bringing back the discourse on entrepreneurial orientation construct: Further clarifications on its dimensions. Journal for International Business and Entrepreneurship Development, 12(4), 235-257.
Barfield, J. T., Raiborn, C. A., & Kinney, M. R. (2019). Cost Accounting: Traditions and Innovations (3 ed.).South-Western College Pub.
Birchall, D., & Tovstiga, G. (2015). Capabilities for strategic advantage. Palgerave Macmillan, 45(1), 47–50.
Darya, L. H., & Erika, M. (2011). Green Advertising and Environmentally Responsible Consumer Behaviors:Linkages Examined. Journal of Management and Marketing Research.
Gholampour, H., Daghbandan, A., & Sabk-Ara, M. (2022). Investigating the impact of entrepreneurial orientation on export performance with regard to the two mediating roles of innovation and organizational learning ability (case study, export companies in Gilan province) International Conference on Interdisciplinary Studies in Management and Engineering.
Grewal, R., & Tansuhaj, P. (2019). Building organizational capabilities for managing economic crisis: The role of market orientation and strategic flexibility. Journal of Marketing, 65(2), 67–80.
Hassen, Y., & Singh, A. (2020). The Effect of Market Orientation on the Performance of Small and Medium Enterprises in Case of Amhara Region, Ethiopia. Journal of New Business Ventures, 1(1-2), 92-109. https://doi.org/10.1177/2632962X20961051
Hosseini, H. (2019). Investigating the relationship between entrepreneurial orientation and performance of small businesses in Yazd city [ Master's Thesis, Isfahan University - Faculty of Administrative Sciences and Economics].
Hurley, R. F., & Hult, T. (2017). Innovation, market orientation, and organizational learning: An integration and empirical examination. Journal of Marketing, 62(3), 42–54.
Khalaji, A., Nobahar, K., Sajjadi, S., & Asgari, M. M. (2022). Investigating the mixed effect of green marketing on sustainable consumption with the mediating role of green shopping. Journal of value creating in Business Management, 2(2), 99-125. https://doi.org/10.22034/jbme.2022.363173.1039 [In Persian]
Krasnikov, A., & Jayachandran, S. (2008). The relative impact of marketing, researchand- development, and operations capabilities on firm performance. Journal of Marketing, 72(4), 1–11.
Mahdavi Mazdeh, M., & Zarghami, H. (2010). Creativity and innovation are the keys to achieving effective competitive strategies in the third millennium: Presenting a modified conceptual model of Porter's competitive strategies based on innovation 5th International Management Conference Strategic.
Moghimi, S. M., & Ahmadpour, M. (2007). Entrepreneurship training in small and medium businesses in Iran: needs and solutions. Entrepreneurship Development Magazine, 1(1), 207-245.
Mohammad Beigi, M., & Tazefi Dost, H. (2018). The effect of environmental orientation on the business performance of small companies with the mixed mediating role of green marketing and environmentally friendly labeling strategy National Conference of Management and Humanities Researches in Iran.
Moradian, M., & Aghajani, H. A. (2019). Investigating the role of organizational factors and mediating effects of new green product development on the financial performance of Iranian nanotechnology companies. Environmental Science and Technology, 22(6), 175-187.
Morgan, N. A., Slotegraaf, R. J., & Vorhies, D. W. (2018). Linking marketing capabilities with profit growth. International Journal of Research in Marketing, 26, 284–293.
North, D., & Smalbone, D. (2006). The Innovativeness and Growth of rural SMEs During The 1900 S. Regional Studies, 34(2), 57-145.
Ortega, M. J. R. (2009). Competitive strategies and firm performance: Technological capabilities’ moderating role. Journal of Business Research, 63(12), 1273-1281. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2009.007